Špatně uvedené ceny mohou stát prodejce důvěru zákazníků i nemalé částky na pokutách. Obzvláště při různých akcích přitom může k chybě dojít velmi snadno. Nutno ovšem říci, že kontroly výprodejních akcí a různých akčních slev zaměstnávají Českou obchodní inspekci podle jejích zástupců celoročně. A chyby nacházejí s železnou pravidelností.
Ne všichni prodejci se podle zástupců ČOI chovají zcela korektně a v souladu se zákonem. V průběhu 2. čtvrtletí zkontrolovali inspektoři 667 provozoven a prodejních míst, které nabízely výhodné ceny v rámci výprodeje nebo prodejní akce. Ve 287 případech (43 %) však zjistili jedno i více porušení povinností stanovených právními předpisy.
Ve sledovaném období bylo pravomocně uloženo celkem 247 pokut za téměř 2,5 mil. Kč. „Nejčastější porušení se týkala právě neseznámení spotřebitele s cenou, což je pro něho při rozhodování o výhodnosti koupě zásadní informace. V několika případech jsme prokázali také používání nekalých obchodních praktik, proto budou kontroly výprodejů a slevových akcí pokračovat ve stejné intenzitě i nadále,“ řekl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.
Kontrolní akce, do níž byly zapojeny všechny inspektoráty ČOI, se vztahovala na všechny výprodeje a akční ceny bez ohledu na formu nabídky a prodeje zboží či poskytovaných služeb, včetně internetových obchodů. V průběhu 667 kontrol bylo zjištěno porušení obecně závazných právních předpisů v 287 případech (tj. 43,0 %).
Nejčastěji zjistili podle svých materiálů inspektoři porušení následujících ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:
V rámci kontrolní akce vydali inspektoři zákaz prodeje výrobků, které nesplňovaly podmínky stanovené pro uvedení na trh, v celkovém množství 1278 kusů a 232 párů obuvi. Hodnota zakázaného zboží činila 218 431,30 Kč. Do doby zjednání nápravy zakázali také používání 12 kusů měřidel bez platného úředního ověření.
Za zjištěná porušení bylo v průběhu kontrolní akce zaměřené na výprodeje a akční ceny pravomocně ve 2. čtvrtletí uloženo 247 pokut v celkové výši 2 445 000 Kč. Další řízení nebyla v hodnoceném období ukončena nebo pokuty nenabyly právní moci.
Část zákazníků je v posledních letech při nákupech výrazně pozornější a nechce si nechat líbit to, co by dříve bez zaškobrtnutí...