O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Zboží ve slevě: Pozor na špatně uvedené ceny

Špatně uvedené ceny mohou stát prodejce důvěru zákazníků i nemalé částky na pokutách. Obzvláště při různých akcích přitom může k chybě dojít velmi snadno. Nutno ovšem říci, že kontroly výprodejních akcí a různých akčních slev zaměstnávají Českou obchodní inspekci podle jejích zástupců celoročně. A chyby nacházejí s železnou pravidelností.

Ne všichni prodejci se podle zástupců ČOI chovají zcela korektně a v souladu se zákonem. V průběhu 2. čtvrtletí zkontrolovali inspektoři 667 provozoven a prodejních míst, které nabízely výhodné ceny v rámci výprodeje nebo prodejní akce. Ve 287 případech (43 %) však zjistili jedno i více porušení povinností stanovených právními předpisy.

Ve sledovaném období bylo pravomocně uloženo celkem 247 pokut za téměř 2,5 mil. Kč. „Nejčastější porušení se týkala právě neseznámení spotřebitele s cenou, což je pro něho při rozhodování o výhodnosti koupě zásadní informace. V několika případech jsme prokázali také používání nekalých obchodních praktik, proto budou kontroly výprodejů a slevových akcí pokračovat ve stejné intenzitě i nadále,“ řekl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.

Kontrolní akce, do níž byly zapojeny všechny inspektoráty ČOI, se vztahovala na všechny výprodeje a akční ceny bez ohledu na formu nabídky a prodeje zboží či poskytovaných služeb, včetně internetových obchodů. V průběhu 667 kontrol bylo zjištěno porušení obecně závazných právních předpisů v 287 případech (tj. 43,0 %).

Zjištěná porušení a uložené sankce

Nejčastěji zjistili podle svých materiálů inspektoři porušení následujících ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:

  • povinnost informovat spotřebitele v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb (§ 12) porušili prodávající ve 108 případech (28,9 % všech zjištěných závad)
  • informační povinnosti při nabídce a prodeji výrobků a služeb (§§ 9, 10 a 11), tj. informace o výrobci, výrobku, resp. jeho správném způsobu užívání a údržbě, nebyly splněny v 81 případech (21,6 %)
  • zásady poctivosti při prodeji výrobků a poskytování služeb (§ 3) nedodrželo 78 prodávajících (20,9 % z počtu zjištěných porušení)
  • nevydání dokladu o koupi na vyžádání spotřebitele nebo porušení povinností souvisejících s reklamacemi bylo zjištěno v obdobném rozsahu jako v předchozím období (cca v 5 % případů)
  • zákaz užívání nekalých obchodních praktik (uvedených v § 4, respektive § 5 a 5a zákona), nerespektovaly kontrolované osoby ve 12 případech (cca 3,2 %).

V rámci kontrolní akce vydali inspektoři zákaz prodeje výrobků, které nesplňovaly podmínky stanovené pro uvedení na trh, v celkovém množství 1278 kusů a 232 párů obuvi. Hodnota zakázaného zboží činila 218 431,30 Kč. Do doby zjednání nápravy zakázali také používání 12 kusů měřidel bez platného úředního ověření.

Za zjištěná porušení bylo v průběhu kontrolní akce zaměřené na výprodeje a akční ceny pravomocně ve 2. čtvrtletí uloženo 247 pokut v celkové výši 2 445 000 Kč. Další řízení nebyla v hodnoceném období ukončena nebo pokuty nenabyly právní moci.


(1. 9. 2014 | redakce2)


Tento článek je součástí speciálu:

Maloobchod v ČR: Pozor na faktury i na klamání zákazníků

Část zákazníků je v posledních letech při nákupech výrazně pozornější a nechce si nechat líbit to, co by dříve bez zaškobrtnutí...


Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Slevy
Věci ve slevě opravdu nemusí být ve slevě. Je potřeba na to dávat velký pozor a bylo by fajn udělat nějakou velkou osvětu o nekalých praktikách obchodníků. Já jsem taky několikrát naletěla, ale už se ...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(1369)