O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
To nejlepší z IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2025
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Zákazníci e-shopů preferují dobírku a bankovní převod, vždy hledí na cenu

Češi jsou při placení v e-shopech konzervativní a mezi platebními metodami je stále oblíbena dobírka, kterou využívá více než polovina lidí. Objednané zboží jim přiváží buď kurýr, nebo využívají služeb České pošty. 66 % zákazníků by se líbilo, kdyby jim e-shop doručil objednané zboží ještě týž den, ovšem jen za předpokladu, že by to nemělo vliv na cenu. Právě ta je hlavním kritériem při volbě metody doručení. Tvrdí to 73 % respondentů. Zjistil to výzkum agentury Data Collect pro společnost Mail Step.

„Tuzemští zákazníci mají své oblíbené a ověřené metody a o nové se tolik nezajímají. 60 % využívá k odeslání platby bankovní převod, který je přitom často o dost pomalejší – než se peníze připíšou na účet, může to trvat i několik dní. Nicméně Češi mají pocit, že pak mají své peníze více pod kontrolou. Patrně není náhodou, že je tento způsob platby oblíbený hlavně u žen, upřednostňuje ho třetina zákaznic. I z toho důvodu je stále velmi oblíbená i dobírka. Volí ji 56 % zákazníků,“ říká Jan Rozlivka, ředitel společnosti Mail Step.

Podle něj vnímají zákazníci jako bezpečné, když platba proběhne zároveň s předáním zboží a oni mohou hned zkontrolovat jeho kvalitu. Z tohoto důvodu jsou oblíbeny i platby na výdejním místě, využívá je 20 % klientů a oblíbenější je naopak u mužů, kteří si zboží snadněji odnesou. Této možnosti využívá každý pátý muž.

Pokud by e-shop nabízel všechny druhy platebních metod, 30 % Čechů by podle průzkumu pro uhrazení zboží využilo platební kartu. Paypal a Paysec naprosto propadly, preferovalo by je necelých 8 % zákazníků.

Česká pošta na sestupu, kurýři jsou oblíbenější

Jen 6 % respondentů využívá možnosti nechat si zboží doručit kurýrem hned po objednání. „I zde se ukazuje, že Češi mají rádi ověřená řešení, se kterými už mají své zkušenosti. Zdaleka nejoblíbenějším je klasické doručení kurýrem, které volí 78 % zákazníků, za ním zaostává doručení balíku Českou poštou.

Vítaná je možnost zvolit si místo, kam zboží dorazí a zákazník na něj počká. Skoro 9 z 10 klientů si svůj balík nechá poslat domů, 12 % pak do kanceláře. Průzkum navíc přinesl jedno zajímavé zjištění: ve velkých městech nad 100 000 obyvatel klesá podíl respondentů, kteří si nechávají posílat balík domů, činí jen asi 73 %,“ uvádí Rozlivka.

Upozorňuje na zajímavý fakt, že podle průzkumu i nejmladší klienti e-shopů preferují pro doručení zboží služby tradiční České pošty. Tuzemským zákazníkům se také líbí představa převzít zboží na místě, které si určí a nikam se za ním nehonit. Kdyby si Češi mohli určit, jak zboží převzít, jen každý desátý by byl ochoten vydat se pro balík na výdejní místo nebo přímo do výdejny e-shopu.

Naprosto klíčovou informací je pro spotřebitele cena. Za nejdůležitější kritérium při rozhodování, jak si nechat balík doručit, ji považuje 73 % respondentů, mezi respondenty do 24 let pak dokonce představuje zásadní faktor pro čtyři z pěti.

„Právě zde se pro e-shopy otevírá možnost, jak ušetřit. Vhodným řešením mohou srazit náklady na logistiku, tedy uskladnění a výdej, takže mohou v porovnání s konkurencí nabídnout nižní ceny,“ myslí si Rozlivka.

Ostatní faktory, například rychlost doručení zásilky či předchozí zkušenost s přepravní společností, jsou pro zákazníky podružné. Zato ovšem očekávají, že jim zásilka přijde rychle. Více než polovina Čechů si myslí, že by měl balík dorazit do tří dnů od odeslání objednávky, každý třetí by ho netrpělivě vyhlížel už druhý den. Náročnější požadavky přitom mají muži. 72 % respondentů by se líbilo, kdyby jim e-shop zboží dodal jen pár hodin po odeslání objednávky.

„Jenže jen 6 % zákazníků by bylo ochotno si za takovou nadstandardní službu zaplatit. V Karlovarském kraji například nebyl ani jediný takový respondent. Češi by tak typicky rádi získali mnoho – ovšem za málo peněz,“ všímá si Rozlivka, podle kterého by si připlatili obyvatelé Olomouckého kraje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontakt pro média

Jan Vrána

j.vrana@mailstep.cz

777 351 474

Do Čertous 2760/10, 193 00 Praha 9 – Horní Počernice

 

 

Poznámka pro editory

Společnost Mail Step založil před dvaceti lety Jan Rozlivka, úspěšný reprezentant České republiky v akrobatickém letectví. Společnost se specializuje na kompletaci a balení zboží. Za dvacet let své existence zvládla zkompletovat, zabalit a odeslat 620 milionů listovních zásilek, 38 milionů balíků a 1,25 miliardy tiskovin. Aktuálně se na obchodníky obrací s novou službou Mail Stage, která e-shopům nabízí možnost soustředit se jen na marketing a vylepšování služeb pro klienty, zatímco Mail Step zajistí skladování zboží, kompletaci objednávek a jejich zabalení a odeslání zákazníkovi. E-shopy tak získají zkušeného partnera pro oblast tzv. fulfillmentu a snižují své náklady.

 


(17. 11. 2015 | redakce2)


Tento článek je součástí speciálu:

Jak provozovat e-shop: Soubor užitečných tipů

Zvažujete, že začnete provozovat e-shop? Pak právě pro vás jsme připravili tento speciál, který se věnuje otázkám s provozováním e-shopu...


Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(2169)