O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Pro efektivní využívání a správu IT

Informační technologie procházejí neustálým bouřlivým vývojem, což s sebou nese především pozitiva: Vyšší výkon i kapacita úložných zařízení umožňující snazší práci s velkými objemy dat, mobilní přístup k firemním datům kdykoli a odkudkoli apod. Uvedené změny ovšem vyžadují rovněž proměnu nasazování a správy IT v organizacích. Jaké cesty vedou k cíli?


Než se podíváme na vybrané podstatné trendy ve správě IT, zmiňme ještě několik významných faktorů, které mění tvář dnešních IT v organizacích. Tím prvním a nejviditelnějším jsou zřejmě z hlediska běžných uživatelů mobilní technologie, díky nimž lze nyní snadno i na cestách - například u zákazníků - mít k dispozici ihned všechny potřebné informace.

Dalším je pak takzvaný cloud - což je, ve stručnosti, skupina technologií, která se snaží z hlediska uživatele izolovat poskytované služby od konkrétní infrastruktury, která stojí za nimi. Zní to složitě? Všichni ale známe například webový e-mail nebo službu YouTube - a nikdo z nás nejspíš neřeší, na jakých běží serverech, kde jsou tyto umístěny, jak jsou propojeny a podobně. Dodejme, že cloud můžeme mít i ve firmě - ale můžeme také cloudové služby nakupovat od externích poskytovatelů.

Spolu s tím, jak se vyvíjejí možnosti informačních technologií, vyvíjejí se i způsoby jejich výběru, nasazování, využívání a správy. Analytici společnosti Gartner upozorňují, že je vhodné průběžně analyzovat situaci a včas opouštět nejen zastaralé technologie, ale také zastaralé přístupy a postupy, které snižují efektivitu IT v organizaci.

Několik populárních termínů

A o čem se v případě správy informačních technologií nyní hodně mluví? Často například o takzvané agilní správě IT (Agile IT management), která staví na iterativních, postupných metodách návrhu a správy IT. Plánování IT si tu lze představit jako plánování řady jednotlivých přizpůsobitelných prvků – systémů, které lze v průběhu budování pružně vyměnit za jiné, schopné fungovat se zbytkem IT infrastruktury.

Agilní přístup k budování a správě systémů pak umožňuje pružně reagovat na nově přicházející požadavky ze strany byznysu a upravovat stávající řešení tak, aby pokud možno co nejefektivněji nabízelo právě ty služby, které aktuální situace firmy – a trhu – vyžaduje.

Dalším populárním termínem je Lean IT management. V zásadě jde o samozřejmost: O zamezení plýtvání, o efektivní využívání zdrojů. V praxi to ale tak samozřejmé není: Nejde totiž jen o efektivitu využití externích zdrojů, ať už jde o software, hardware nebo služby, ale také o efektivní využití práce zaměstnanců IT oddělení, o schopnost soustředit se na ty činnosti, které budou mít pro organizaci největší přínosy.

V širším pojetí pak Lean IT slibuje eliminovat i další slabiny, které přispívají ke snížené produktivitě zaměstnanců, špatným službám pro zákazníky, vysokým nákladům na provoz nebo ztrátě obchodních příležitostí. Takovými slabinami mohou například být jak předimenzování, tak poddimenzování infrastruktury, nedostatečné zajištění bezpečnosti přístupu k datům, nedostatečně automatizované řešení problémů, nedostatečné využití know-how zaměstnanců apod.

A vynechat tu nemůžeme ani populární termín DevOps, který u vývoje softwaru propaguje maximální komunikaci a spolupráci mezi vývojáři a IT odborníky, kteří zabezpečují provoz invormačních technologií. Přístup DevOps má zajistit hladší vývoj softwaru, který v rámci IT infrastruktury firmy zajistí maximální přínosy – ať už v oblasti samotného provozu IT, nebo v poskytování konkrétních aplikačních služeb koncovým uživatelům.

Aby IT fungovalo bezbolestně

Velký důraz je nyní kladen také na maximální automatizaci řízení IT, a to s využitím analytických systémů, které jsou schopny predikovat možné problémy a buď před nimi varovat, nebo provést nějakou automatickou korekci. Dodejme přitom, že vysokou míru automatizace již od svého počátku slibují cloudová řešení. V uplynulých letech se o cloudech nejen hodně mluvilo, ale dočkaly se také – v různých posobách – skutečně širokého nasazení. To přispělo i k posunu role správy IT ve firmách: Kromě správy klasických IT je nyní třeba řešit i správu služeb v cloudu, případně cloudové infrastruktury, pokud firma provozuje cloud vlastními silami.

Rolí správců IT je tak mnohde i role brokerů IT služeb – analýza, nákup a integrace cloudových služeb externích poskytovatelů. Přičemž v případě integrace jde mnohdy rovněž o propojení s interními systémy firmy, ať už klasickými, nebo cloudovými. Vzniklá hybridní řešení, pokud jsou postavena správně, se pak mnohdy mohou pochlubit vysokou škálovatelností, spolehlivostí i pružností – přesně v souladu s požadavky, která současná doba na IT, jako základní infrastrukturní podporu byznysu, klade.

Je zřejmé, že nové přístupy znamenají nutnost řady změn, nicméně v okamžiku, kdy víte, jak na ně, nemusejí být tyto změny bolestivé. A již během krátké doby mohou IT ve firmě - a tím celému jejímu byznysu - přinést významné výhody.


(2. 3. 2015 | redakce2)


Tento článek je součástí speciálu:

Správa IT: Aby technologie dobře sloužily

Pojem "správa informačních technologií" zahrnuje širokou škálu činností a - to si přiznejme - jeho detailní rozklíčování mnohdy zástupci ostatních...


Facebook Twitter

Partneři speciálu:







Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(1712)