Ke komplikacím s doručováním balíků dochází letos dříve, než je obvyklé. Firma PPL varuje klienty, že z důvodu sezonního nárůstu počtu přepravovaných zásilek může docházet k prodloužení doby doručení o více než 2 dny, přepravní společnost DPD nyní nepřijímá balíčky s platbou přepravy v hotovosti a zrušila možnost vybrat doplňkové služby ranního, odpoledního a večerního doručení, případně odložení termínu doručení. K záplavě balíků se přidávají i problémy s některými interními systémy firem.
Objem přepravovaných balíků před Vánoci stoupá podle PPL až o 100 % a jen její kurýři prý v prosinci před Vánoci rozvezou více než 200 tisíc zásilek denně. Firma svým zákazníkům doporučuje, aby si balíky objednávali s termínem předání k přepravě nejpozději do čtvrtka 21. prosince tak, aby zůstala vysoká pravděpodobnost doručení před Štědrým dnem. Pokud jsou s balíčkem problémy, pomoci by mohly ParcelShopy, kterých je v ČR více než 1 300.
„Přestože se na nejhektičtější období připravujeme celý rok, doplňujeme a zvyšujeme naše kapacity, nepodaří se nám bohužel všechny balíčky doručit tak, aby byly otevřené pod vánočním stromkem. A přestože jsou to jednotky procent, je naším primárním cílem zvládnout nápor co nejlépe. Pomoci však mohou i sami lidé. Základem je nenechávat objednávku na poslední chvíli a řešit dárky s dostatečným předstihem,“ říká Petr Chvátal, generální ředitel společnosti PPL. „Riziko nečekaných událostí je v zimě obrovské. Například zpoždění jednoho kamionu mezi pobočkami a centrálním překladištěm o tři hodiny způsobí zpoždění téměř tří tisíc zásilek o jeden den,“ dodává.
Problémem však není jen samotný rozvoz, ale také chybějící informace. Společnost PPL například nabízí možnost změnit termín doručení, nicméně po zadání požadavku na jejím webu není výjimkou, že klient nedostane e-mail s odkazem, kterým by měl změnu potvrdit. Ani systém sledování balíků nefunguje ideálně: Klienti při jeho zobrazení mohou s překvapením zjistit, že slibuje doručení opožděného balíku na den, který již uplynul.
K výše uvedeným problémům se pak přidává problematický zákaznický servis, kde lze nyní jen stěží očekávat v přiměřené době smysluplnou konkrétní odpověď na dotaz či požadavek ohledně opožděného balíku.
PPL si prý letos nechala zpracovat průzkum, aby lépe poznala potřeby svých klientů. Více než 2 500 respondentů v online dotazníku volilo priority, které jsou pro ně u dodavatele zásilek nejdůležitější. Hlavními důvody, proč si kurýrní službu dotázaní vybírají, jsou cena, čas dodání, komunikace s příjemcem a elektronické potvrzení o objednávce. Naopak mezi poměrně nedůležité atributy patří věrnostní program nebo možnost objednávky přes mobilní aplikaci. „Není překvapením, že cena, termín a garance dodání jsou pro zákazníky důležité. Právě termín a garance doručení zásilky je před Vánocemi naprosto stěžejní. I proto chceme aktivně podporovat povědomí o alternativním dodání do smluvních výdejen zásilek, takzvaných ParcelShopů,“ radí Chvátal.
Z dalších dat společnosti PPL plyne, že průměrná cena zásilek je 2 000 Kč, přičemž částka v roce 2017 oproti předchozímu roku lehce klesala. Nejdražší průměrné zásilky si zákazníci objednávají v Praze (2 471 Kč), naopak nižší čísla najdeme na Moravě (Jihomoravský kraj 1 508 Kč, Zlínský kraj 1 477 Kč).
ParcelShopy jsou podle PPL velkou výhodou oproti konkurenci. Na českém území jich je více než 1 300. Tato síť je určena pro všechny, kteří se nechtějí, nebo nemohou vázat na určitý čas doručení. Balík si lidé mohou vyzvednout do 7 dnů od uložení a zboží jim bude vydáno ihned po ověření údajů z průkazu totožnosti shodnými s údaji na balíku. PPL ParcelShop lze navíc navštívit kromě pracovních dnů také o víkendu.
Jednou z věcí, která podle PPL dodání poměrně výrazně zpomaluje, je platba v hotovosti při převzetí. „Při objednávání zásilky nastavuje možnosti platby e-shop, přes který nakupujete. Pokud objednanou zásilku platíte kartou, účtenku Vám řidič dodá. Všichni u sebe mají platební terminál PPL. Právě tento způsob úhrady doporučujeme. I když se to nezdá, tak pokud by u kurýra během dne všichni zákazníci zaplatili kartou namísto hotovosti, tak by řidič stihl za den rozvést až o desítky balíků více. To je v předvánočním čase obzvlášť důležité,“ konstatuje Petr Chvátal.
Jak se blíží poslední příležitost k vánočním nákupům, míra podráždění některých zákazníků roste. Tvrdí to alespoň nejnovější průzkum společností PayPal...