Jak se blíží poslední příležitost k vánočním nákupům, míra podráždění některých zákazníků roste. Tvrdí to alespoň nejnovější průzkum společností PayPal a Kantar Millward Brown. Osm z deseti Evropanů má pocit, že je toho na ně při vybírání dárků a v přeplněných obchodech moc. Češi jsou prý obzvlášť vystresovaný národ: Podrážděnost z vánočních povinností přiznává každý čtvrtý.
V průzkumu Christmas Shopping Inconveniences (Nepříjemnosti spojené s vánočními nákupy) bylo dotazováno více než 10 000 lidí, představujících reprezentativní vzorek populace z deseti evropských zemí. Podrobná analýza ukazuje postoje a emoce, které Evropany během svátečních nákupů provázejí.
Sváteční čas obvykle pokládáme za cenný a radostný, vánoční přípravy a nákupy jsou ale pro mnoho lidí zdrojem psychické nepohody. Z výsledků průzkumu zpracovaného pro společnost PayPal vyplývá, že stres o Vánocích zažívá 25 % Čechů – to je mezi evropskými národy jedno z nejvyšších čísel. Často se obávají, že nedokážou najít dárek podle svých představ (34 %). Mají také strach, že nevyberou ten správný dárek (36 %), neudrží rozpočet pod kontrolou (36 %) nebo budou dárky nakupovat na poslední chvíli (42 %). Mezi dalšími faktory, které zbavují vánoční atmosféru radostného chvění, uváděli respondenti dopravní zácpy a davy v ulicích. Přiznávali, že ty je obzvláště nervují (58 %). V zemích sousedících s Českem je nálada spojená s vánočními nákupy podobná – negativní pocity zažívá třetina Poláků a necelá pětina Maďarů.
Šest z deseti Evropanů tvrdí, že pořízení vánočních dárků na internetu není tolik stresující jako návštěva fyzických obchodů. A 7 z 10 respondentů si myslí, že tak mohou objevit výhodnější nabídky. V České republice je situace podobná: Celých 72 % respondentů z Česka prohlašuje, že vyřídit nákupy online může být cesta, jak si honbu za dárky zpříjemnit. Uváděli při tom řadu výhod internetového nakupování: možnost vyhnout se přeplněným obchodům (88 %), optimalizaci času (80 %) nebo možnost nakoupit dárky v zahraničí za nejlepší možnou cenu (72 %).
„Kdybych měl jmenovat jen jednu věc, kterou jsem se naučil pro tuto část roku, pak jsou to vánoční nákupy online. Pro mne je to jediný způsob, jak to všechno zvládnout, aniž bych propadl depresi z dlouhých front, vystresovaných lidí a přeplněných nákupních center. Stačí jen pár kliknutí a jednoduše můžete shon a podrážděnost vyměnit za trochu pohody a radosti,“ říká Matt Komorowski, generální ředitel společnosti PayPal pro severní a střední Evropu.
Nutno ovšem dodat, že v případě doručení dárků pořízených on-line se letos na stresu mohly výrazně podepsat přepravní společnosti. Problematické doručování ze strany České pošty je již legendární, stejně jako fronty na jejích pobočkách, letos se ale zřejmě nemají příliš čím chlubit ani další společnosti - jak jsme třeba psali již v článku PPL nestíhá doručovat zásilky, DPD omezuje služby.
Průzkum na téma Nepříjemnosti spojené s vánočními nákupy provedla společnost Kantar Millward Brown. Online průzkum proběhl ve dvou vlnách, a to 2.–10. listopadu 2017 (1. vlna) a 15.–20. listopadu 2017 (2. vlna) v 10 zemích (Španělsko, Rusko, Itálie, Francie, Polsko, Česká republika, Řecko, Maďarsko, Švédsko a Nizozemsko). Celkem se ho zúčastnilo 10 011 lidí ve věku 18–65 let.