O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
To nejlepší z IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2025
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Podnikový software: Vyberte si vše, co potřebujete

Kategorie podnikového softwaru zahrnuje velkémnožství podkategorií, a to zdaleka nejen ty, o kterých se v této souvislosti mluví a píše nejčastěji. I když se zřejmě většině uživatelů jako zástupci podnikového softwaru vybaví nejprve ekonomický software nebo kancelářské balíky, na trhu je i řada jiných typů produktů, které mohou výrazně zvýšit efektivitu firmy či jiné organizace.

Do kategorie podnikového softwaru jsou řazeny i kancelářské balíky, jako je MS Office.
Do kategorie podnikového softwaru jsou řazeny i kancelářské balíky, jako je MS Office.
Nejčastěji se v souvislosti s podnikovým softwarem hovoří na jedné straně o balících ERP, zahrnujících nástroje pokrývající hlavní oblasti činnosti organizace (plánování produktů, výroba, marketing, dodávky, platby apod.), na druhé pak o kancelářských balících, jako je Microsoft Office nebo bezplatné OpenOffice či LibreOffice. Mezi těmito kategoriemi je ovšem k dispozici i řada dalších produktů, které pokrývají jak některé oblasti, jež řeší i výše uvedený software, tak software pomáhající zvládnout další problematiku související s činností organizace.

Dodejme, že velkou část softwaru, a to nejen podnikového, lze dnes využívat nejen klasickým způsobem – tedy po instalaci na vlastní servery či koncová zařízení (PC, tablet apod.), ale i on-line. Také na tuto možnost se dále zaměříme.

Podnikový software č. 1: Ekonomický software

Při vyslovení termínu „podnikový softweare“ se zřejmě převážné většině lidí vybaví právě nějaká forma softwaru ekonomického. Na trhu je k dispozici řada typů účetního softwaru (od toho pokrývajícího základní daňovou evidenci po podvojné účetnictví navázané na další moduly), který ovšem v průběhu času expandoval a zahrnuje tak zpravidla i moduly pro podporu dalších činností, než jen účtování: fakturaci, správu zaměstnanců, řízení výrobních procesů, řízení vztahů se zákazníky apod. Stírá se tak hranice mezi účetními balíky a ERP, resp. výrobci mnohdy nabízejí různé verze svých produktů, které lze v základní verzi označit spíše za účetní software, zatímco v nejvyšší verzi za ERP.

Výhodou pořízení kompletního balíku je zpravidla bezproblémová spolupráce jednotlivých modulů; v optimálním případě tak máte jedna společná data (o klientech, o dodavatelích, o zaměstnancích, o zásobách apod.) a jednotlivé moduly je pak využívají k odpovídajícím účelům (účtování, řízení výroby,řízení dodávek apod.). Výhodou pořízení oddělených produktů bývá schopnost lépe splnit konkrétní speciální nároky, které mohou uživatelé ve firmě mít. Samozřejmě s ohledem na to, že dospělé ERP balíky dovolují vysokou míru přizpůsobení požadavkům – je ale třeba mít na mysli, že čím více přizpůsobování, tím náročnější projekt a také vyšší riziko jeho (byť třeba částečného) selhání.

Software pro podporu všech činností v organizaci

Všechny organizace potřebují účetnictví, ale ne všechny potřebují specializované nástroje pro další činností. Mnohé si pro ně vystačí s textovým editorem nebo s tabulkovým kalkulátorem – jistě, zde nepochybně mnohdy vládne Excel. Propracované spreadsheety s makry – nebo bez – jsou leckde naprostým základem pro zvládání řady činností v rámci organizace.

Pro organizaci od určité velikosti už ale leckdy dává smysl pořídit pro vybrané činnosti specializovaný software: ať už jde o evidenci zaměstnanců (a další aktivity s nimi související – včetně například specifické druhy odměňování, pracovní cesty apod.), podporu marketingových a PR aktivit, správu nemovitostí nebo řízení rizik.

Samostatnou kapitolou je pak software pro podporu výroby, a to buď obecný, nebo se specifickými funkcemi zaměřenými na podporu určitého typu výroby. A další kapitolu představuje software pro veřejnou správu řešící specifika organizací státní správy a samosprávy.

Software pro vzájemnou spolupráci

Skupinou softwaru, na kterou se v rámci diskusí o podnikovém softwaru často zapomíná, je komunikační software – od e-mailu přes klasický groupware po interní sociální sítě. Podpora workflow, tedy řetězce činností, které typicky zahrnují jak interakci zaměstnanců, tak dalších procesů, je pak mnohdy zahrnuta v dalších druzích podnikového softwaru.

Poslední vývoj v této oblasti přitom naznačuje posun zájmu o využití těchto produktů jako on-line služby – ať už jde o webový e-mail (v případě firmy samozřejmě podnikové úrovně) nebo on-line podnikovou privátní sociální síť. Výhodou je, že se o tato řešení nemusí denodenně starat interní IT oddělení, nevýhodou pak mohou být komplikovanější (ba leckdy nemožné) úpravy na míru uživatelům, případně nechtěné změny ze strany poskytovatele.

Specifické skupiny podnikového softwaru

V řadě organizací se uplatňuje software pro řízení projektů. Na trhu je i nejrůznější analytický či simulační software, ale třeba i profesionální hry simulujících byznys.

Existuje rovněž řada dalších skupin podnikového softwaru – typicky třeba pro administraci takřka „čehokoli“, co vás napadne, že je v organizaci třeba administrovat. K dispozici je řada balíků softwaru podporujícího specifické požadavky nejrůznějších oborů - od přípravy novin přes řízení restaurace či hotelu nebo ordinaci dentisty po návrhy konstrukcí mostů.

A zmiňme i řadu jednodušších softwarových produktů, které zahrnují různé formuláře, jejichž vyplnění, tisk a odeslání usnadňují. Některé z nich jsou běžnými lokálně instalovanými produkty, jiné jsou k dispozici on-line.

Poměrně běžná je dnes už u řady typů podnikového softwaru podpora mobilních zařízení. Lze se tak takřka kdykoli a kdekoli dozvědět o aktuálním stavu vybraných procesů, případně do řady z nich i zasáhnout. Lze tak například na pracovních cestách vyřizovat dokumenty, které čekají na schválení.

Zásadní růst mají v letošním roce zaznamenat ve firmách investice do podnikového softwaru pro řízení vztahů se zákazníky. Proč? Co mají tyto investice přinést? Doporučujeme vaší pozornosti tento článek věnovaný právě přínosům CRM.

V článku jsme lehce zmínili možnost využívat software i formou služby. Více se o tomto tématu dočtete v článku: Je lepší provozovat podnikový software klasicky, nebo v cloudu? v našem sesterském magazínu BusinessIT.


(7. 4. 2014 | redakce2)


Tento článek je součástí speciálu:

Podnikový software: Nepodceňujte řešení, která pomáhají

Správně zvolený a nasazený podnikový software může výrazně přispět k efektivitě jakékoli organizace. Na trhu je k dispozici dlouhá řada...


Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(909)