O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Jak začít provozovat e-shop 6: Pět nejčastějších chyb provozovatelů e-shopů

Náš seriál o provozování e-shopů je u konce, a proto si dnes ve zkratce shrňme, jakých zásadních chyb byste se měli vyvarovat, pokud chcete, aby váš obchod dlouhodobě prosperoval a zákazníci se do něj vraceli s radostí.

1. Absence byznys plánu

Ještě před nákupem domény a samotným založením e-shopu byste si měli vytvořit alespoň stručný byznys pán. Udělejte menší průzkum a zjistěte, jaká je situace na trhu, jaká je nabídka a poptávka a co nového můžete nabídnout. Pokud je například ve vašem okolí pět obchodů se zahradnickými potřebami, můžete samozřejmě založit šestý, ale pouze v případě, že máte naplánovanou jedinečnou strategii, díky které vaše konkurenty hravě zastíníte. V opačném případě se raději porozhlédněte po jiném sortimentu.

Poté si sestavte rozpočet. Odhadněte, na kolik vás vyjde zboží, případně jeho uskladnění, kolik vás bude stát doprava, obalové materiály a další náklady s prodejem spojené. Nakonec přidejte rezervu zhruba ve výši 10–20 % vašeho odhadu. Myslete také na to, co nabídnete zákazníkům jako bonus, co bude vaše přidaná hodnota.

2. Málo informací – více pochybností

Tento bod zazněl v našem seriálu hned několikrát, ale protože má velký vliv na úspěch e-shopu (a navíc opakování je matka moudrosti), připomínáme jej znovu. Dejte zákazníkům co nejvíc informací můžete – jméno, adresu, IČO vaší společnosti, telefonické a e-mailové kontakty na vás i další pracovníky e-shopu, na které se mohou lidé obrátit s dotazem či připomínkou.

Také nezapomeňte uvést přehledný seznam způsobů dopravy a platby a ceník za jednotlivých služeb. Všechny tyto informace přitom umístěte tak, aby je váš potenciální zákazník rychle a bez problémů našel.

3. Nepřehledná struktura e-shopu

Nesnažte se zaujmout detailně propracovanou grafickou úpravou se spoustou fíglů a vyskakovacích oken, naopak vsaďte na jednoduchý, čistý a především funkční design. Většina lidí bere e-shop jako místo, kde potřebuje najít vybrané zboží co možná nejrychleji a nejjednodušeji, tak jim to dopřejte.

Jedním z největších zabijáků internetových obchodů je špatně naprogramovaný a umístěný košík. Pokud zákazník nemůže svou objednávku jednoduše upravovat a kontrolovat již během nakupování, může se snadno stát, že z e-shopu odejde a plný košík nechá stát před virtuální pokladnou nezaplacený.

Pravidelně také provádějte kontroly, zda všechny odkazy – ať už se jedná o přístup do e-shopu „zvenčí“ nebo o proklikávání mezi jednotlivými stránkami obchodu – fungují tak, jak mají. Pokud máte ve vašem obchodě možnost vyhledávání konkrétního zboží, zajistěte, že zákazníkům po zadání klíčových slov vyjedou produkty, které co nejvíce odpovídají zadaným parametrům.

4. Špatné a nekompletní popisky zboží

Abyste zboží prodali, musíte jej umět správně nabídnout. U každého výrobku by proto neměla chybět detailní charakteristika. Neomezujte se pouze na stručnou specifikaci obsahující rozměry, váhu, barvu a základní vlastnosti produktu, ale připravte obsáhlý popis, ze kterého zákazník získá co nejucelenější obraz. Máte-li se zbožím osobní zkušenost, klidně přidejte tipy a rady pro jeho využití.

Vždy také uvádějte kompletní informace o cenách výrobků. Lidé v současné době velmi často využívají různé srovnávací portály. Pokud se k vám zákazník dostane právě touto cestou a posléze zjistí, že uvedené ceny neodpovídají, není pro něj nic jednoduššího, než okno s vaším e-shopem zavřít a nakoupit jinde.

5. Nevhodná nebo žádná komunikace se zákazníky

Posledním velmi důležitým bodem je komunikace. Snažte se být aktivní, na e-maily odpovídejte pokud možno co nejdříve, ideálně do dvou hodin od jejich přijetí. Víte-li, že to není ve vašich možnostech, dobrou službu vám mohou prokázat automatické odpovědi, které zákazníkovi zaručí okamžitou zpětnou vazbu (stejně dobře fungují automatické odpovědi jako potvrzení objednávky), a vy můžete na zprávu odpovědět později, neotálejte však zbytečně dlouho.

Pokud víte, že nestihnete dodat objednané zboží včas, kupujícího o tom vždy informujte a nabídněte mu nějakou formu kompenzace, například dopravu zdarma nebo slevu na další nákup. I přesto se může se stát, že zákazník svou objednávku zruší, ale vy můžete s čistým svědomím říct, že jste pro záchranu zachování dobrých vztahů udělali vše.

Také se někdy můžete setkat s kritikou vašeho obchodu, vašich služeb či vás samotných. V takových případech se snažte situaci řešit v klidu a bez větších emocí, jednejte slušně a udržte si profesionální přístup. Nikdy zákazníka neurážejte a nezesměšňujte ho, a to obzvlášť, jedná-li se o kritiku veřejnou (například na profilu na sociální síti nebo v diskuzi na e-shopu).

Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.cz

Diskutovat na toto téma můžete nejen zde pod článkem, ale také na našem partnerském diskusním fóru o byznysu - Bizio.cz: Jak začít provozovat e-shop.


(20. 10. 2015 | redakce2)


Tento článek je součástí speciálu:

Jak provozovat e-shop: Soubor užitečných tipů

Zvažujete, že začnete provozovat e-shop? Pak právě pro vás jsme připravili tento speciál, který se věnuje otázkám s provozováním e-shopu...


Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(2117)