Dobrá cena je často rozhodujícím faktorem, podle kterého se při nákupech online vybírá. Zaujmout lákavou nabídkou však nestačí. Co všechno by měl váš web mít, aby jej zákazníci opustili s plným košíkem zaplaceného zboží? Zde je několik tipů...
Jak již bylo řečeno v předchozím díle seriálu, jednou ze zásadních součástí internetového obchodu by měly být informace o vás a vaší společnosti. Tím, že na web napíšete svoje telefonní číslo, si důvěru zákazníků nezískáte. Dejte si proto tu práci a vypište všechny možné kontakty, které mohou přijít návštěvníkům vašeho obchodu užitečné.
Nebojte se však jít ještě dál. Má-li vaše podnikání zvláštní důvod nebo vaše zboží nějaký zajímavý příběh, přidejte ho k dobru, zákazníci si o něm rádi přečtou a navíc nabudou dojmu, že vás znají o něco lépe než všechny ostatní, anonymní prodejce.
Úspěch e-shopu velice zásadně stojí a padá na sortimentu a jeho prezentaci. Každý jednotlivý výrobek detailně popište a informace doplňte dostatečným množstvím obrázků. Lépe samozřejmě působí fotografie, které pořídíte sami, jsou totiž věrohodnější než fotky, kterou může zákazník najít ve stovkách dalších obchodů. Pokud ale nemáte možnost pořídit dostatečně kvalitní a reprezentativní snímky, raději využijte ilustrační obrázky od výrobce.
Pokud jste se rozhodli založit internetový obchod se sortimentem, který je vám samotným blízký, dejte to najevo. V rámci e-shopu nebo mimo něj založte poradnu, blog nebo například online magazín, kde se budete moci pravidelně dělit se zákazníky o vlastní zkušenosti, rady a tipy, jak vybrané zboží využít.
Prodáváte zboží pro domácí mazlíčky? Přidávejte recenze na jednotlivé druhy krmiv, dejte majitelům tipy, jak se starat o hebkou srst nebo zdravé zuby jejich čtyřnohých miláčků. Založili jste si e-shop se zdravou výživou? Poučte své zákazníky o jednotlivých potravinách a jejich působení na tělo a sdílejte zajímavé recepty. Zaměřuje se váš obchod na outdoorové vybavení? Připojte k e-shopu blog a vyprávějte svým zákazníkům o dobrodružných cestách, na kterých na vlastní kůži zkoušíte nabízené produkty.
Myslete na to, že spousta lidí již nenakupuje pouze prostřednictvím počítače, ale k brouzdání po e-shopech nyní využívá také mobilní telefony či tablety. Zohledněte tento fakt a nabídněte i těmto zákazníkům pohodlné vyhledávání a prohlížení zboží. Máte na výběr ze dvou možností mezi responzivní šablonou nebo mobilní verzí e-shopu.
Responzivní neboli „přizpůsobivý“ design zaručí, že se vaše stránky budou zobrazovat stejně dobře jak na počítači, tak na tabletu či mobilním telefonu. Veškeré operace navíc probíhají v rámci jednoho webu a vy tak máte přehled o tom, co se ve vašem obchodě děje. Responzivní šablona se hodí především pro menší e-shopy.
Mobilní web má také svoje výhody, a to především pro e-obchody větších rozměrů. Jelikož se jedná o zjednodušenou verzi webu, nemusejí zákazníci stahovat zbytečné množství dat, která vůbec nepotřebují. Zásadní nevýhodou mobilního webu je jeho cena, která se může vyšplhat až do sta tisíců korun.
V dnešní době také není radno zapomínat na vliv a sílu sociálních sítí. Lidé sledují prostřednictvím Facebooku, Twitteru, Instagramu i dalších kanálů nejen své přátele, ale také své oblíbené kapely, herce či bloggery, proč by tedy nemohli sledovat i vás? Výhody a nevýhody používání sociálních sítí detailněji probereme v některém z dalších dílů našeho seriálu.
Zákazníky však můžete potěšit nejen během nakupování, ale také později, když budou svou objednávku doma otevírat. Balíček hezky zabalte a přidejte k němu malý dárek, který potěší, a pokud bude navíc užitečný, máte další bod navíc. Fantazii se meze nekladou, můžete využít různé vzorečky produktů, ale můžete darovat i reklamní předměty – propisky, bločky nebo kalendáře, populární jsou také samolepky nebo placky.
A ještě jedna rada na závěr: Pracujte nejen hlavou, ale také srdcem. Ať už budete vlastnit e-shop monstrózních rozměrů nebo povedete menší obchod zaměřený na určitý sortiment, lidé podle vašeho „tónu“ dobře poznají, zda je pro vás online podnikání pouze způsob, jak si vydělat, nebo je pro vás váš e-shop zároveň i koníčkem.
Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.cz
Diskutovat na toto téma můžete nejen zde pod článkem, ale také na našem partnerském diskusním fóru o byznysu - Bizio.cz: Jak začít provozovat e-shop.
Zvažujete, že začnete provozovat e-shop? Pak právě pro vás jsme připravili tento speciál, který se věnuje otázkám s provozováním e-shopu...