Skutečně inteligentní informační systémy



Takzvaná umělá inteligence vyvolávala v minulých letech - a stále vyvolává - poměrně bouřlivé diskuse. Objevují se dokonce názory, že se jednou může stát příčinou vyhubení lidstva. Nutno ovšem říci, že tak daleko ještě nejsme. Současné samoučící systémy a systémy umělé inteligence, které lze očekávat v nejbližších letech, nebudou mít vlastní vědomí a vlastní záměry - ale mohou pomoci s analýzou dat a se zefektivněním byznysu.

Obr.: Geralt/Pixabay
Obr.: Geralt/Pixabay
V průběhu uplynulých let řada organizací shromáždila ve svých informačních systémech ohromné bohatství informací, které ale často nenacházejí dostatečné využití. Ať už jde o data o zákaznících, o zaměstnancích, o dodavatelsko-odběratelském řetězci nebo třeba o výrobních procesech.

Všechna tato data by díky pečlivé analýze mohla sloužit k zajištění vyšších prodejů - díky lépe vytvářeným a cíleným nabídkám, vyšší spokojenosti zaměstnanců, výhodnějším nákupům nebo efektivnější výrobě, nicméně manuálně tuto analýzu není zpravidla možné v rozumném časovém horizontu provést. Technologie AI by to ale měly už brzy zvládnout.

Lze předpokládat, že systémy AI brzy najdou uplatnění v oblasti on-line sledování kvality poskytovaných služeb a řešení vznikajících problémů - a v úzce souvisejících oblastech péče o zákazníky a údržby systémů, včetně prediktivní údržby (tedy údržby, kdy na základě získávaných dat AI dochází k závěru, že se blíží selhání systému).

Umělá inteligence na vzestupu

V loňském roce činily celosvětové příjmy z produktů využívajících technologií umělé inteligence (včetně samoučících se systémů) podle IDC 8 miliard amerických dolarů, v roce 2020 by již mělo jít o 47 miliard. Významnou roli v tom podle analytiků sehrají významné investice venture kapitálu do nejrůznějších start-upů zabývajících se právě nejrůznějšími aspekty umělé inteligence, které nyní rostou doslova jako houby po dešti.

Právě umělá inteligence (AI) má přitom potenciál stát se zásadním faktorem revoluční změny ve využívání informačních technologií - a spolu s nimi všech produktů, kde IT hraje zásadní roli. AI je totiž daleko efektivněji než člověk schopna naučit se z dat nejrůznější vzory chování a rychle tak varovat před možnými problémy, případně přijmout příslušná opatření. Ať už jde o oblast zdravotnictví, dopravy, bankovnictví, veřejné bezpečnosti nebo výroby.

Inteligentní informační systémy

Technologie umělé inteligence budou po odpovídajícím zaučení (které ovšem může proběhnout z části již u výrobce) schopny rychle a efektivně řešit vznikající problémy - včetně problémů s nedostatečnou optimalizací procesů.

Produkty umělé inteligence se přitom zřejmě z části stanou běžnou součástí informačních systémů výrobců, částečně půjde o externí řešení třetích stran. Stejně jako u dalších řešení přitom budou někdy provozovány klasickým způsobem, jindy jako cloudová řešení.

Zásadním faktorem, který podmíní jejich úspěšnost, bude snadnost použití - a to ať už jde o jejich „integrovanou inteligenci“ (tedy o know-how, které již získají od výrobce), schopnost získat data ze stávajících systémů nebo o přehledné a přívětivé uživatelské rozhraní. V řadě případů bude hrát významnou roli rovněž propojení s řešeními internetu věcí (IoT), dalšího fenoménu dnešní doby. Jde, ve zkratce, o síť různých sensorů a dalších zařízení schopných získávat data z terénu (například z výroby, logistického řetězce apod.) a provádět tam různé regulace. Právě díky real-time datům z IoT bude AI systém schopen bezprostředně reagovat na aktuální vývoj situace.

Na co se připravit

Analytici společnosti Gartner zařadili prudký vývoj v oblasti umělé inteligence mezi 10 strategických technologických trendů pro letošní rok. AI a strojové učení podle nich již dosáhly bodu zvratu a právě tato oblast se podle nich v následujících čtyřech letech stane zásadním kolbištěm výrobců - v oblasti informačních systémů i v řadě dalších.

Pokročilé systémy se podle nich budou stále běžněji učit ze získávaných dat, rozumět situaci, předpovídat další vývoj a případně samostatně reagovat. V médiích je populární oblast AI v autonomních (samořídicích) vozidlech - a právě na základě těchto informací si lze udělat dobrý obrázek o vývoji AI technologií a jejich potenciálu pro praxi. Je dobré vést v patrnosti, že k podobně výraznému vývoji AI ovšem dochází i v dalších, méně mediálně vděčných oblastech.

Velké firmy by se tak měly - pokud tak již nečiní - na příchod AI připravovat již dnes. Vhodnými kroky jsou mimo jiné příprava dat (konsolidace, čištění) a systémů tak, aby byly schopny s řešeními umělé inteligence bezproblémově spolupracovat, optimálně v reálném čase.


(6. 3. 2017 | redakce2)


Předcházející článek: <<< Jak nasadit nový informační systém bez potíží <<<
Následující článek: >>> Jak řeší docházku zaměstnanců v cloudu české firmy? >>>

Tento článek je součástí speciálu:

Firemní informační systémy: Spolehlivé, efektivní, inteligentní


Titulní obr.: Geralt/Pixabay

Bez nějaké formy firemního informačního systému se neobejde žádná organizace. A dovolíme si tvrdit, že v optimálním případě takový systém nabízí nejen základní správu informací o ekonomice firmy, ale i řadu pokročilých funkcí, které podporují efektivitu jejího podnikání. Jaké jsou aktuální trendy?



Partneři speciálu:




Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Nepřehlédněte nové odborné speciály

Reality v ČRFiremní informační systémy, Formuláře - podnikání



Články čtenářů

Jak vypnout zprávy webů v prohlížeči


Rozmohl se nám tady takový nešvar - lecjaký zpravodajský web teď v prohlížeči stále dokola otravuje s tím, abyste si zapnuli jeho zprávy do prohlížeče. A vy musíte s...

Autobusové nádraží Černý most – kde ...


Ať už jedete soukromě, nebo jedete na služební cestu, pokud cestujete z Prahy na sever, východ nebo severovýchod autobusem, pojedete pravděpodobně z autobusového nád...

Komentáře čtenářů

Děkuji
To byl nepříjemný překlep, opraveno. V obou případech jde o předpověď do roku 2020. Děkujeme za upozorně...>>
Konkrétněji, prosím
My ale nikde nepíšeme, že jinde se to neděje. Pokud máte informace o konkrétních větších výpadcích, ocen...>>
Drobné
Mám obavu, že u většiny nákupů ty drobné nebudou stát za trable, které s tím budou spojené. Z lenosti si...>>

©2013-2018 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(3064)




Nyní ZDARMA! Čtěte ukázku zde.