Průmyslové zóny v ČR: Nejen pro zahraniční investory



Připravené průmyslové zóny výrazně usnadňují začátky i růst podnikání množství tuzemských i zahraničních firem. Jejich rozvoj podporuje český stát od roku 1998. Aktuálně tak činí v rámci Programu na podporu podnikatelských nemovitostí a infrastruktury. Do průmyslových zón jen za prvních 13 let existence podpory se strany státu zamířilo přes 500 investorů, kteří zde vytvořili téměř 100 tisíc pracovních míst.


Možnost nabídnout připravené průmyslové zóny je významným nástrojem pro získávání strategických investorů z oblasti vyspělých technologií, ale třeba i investorů podílejících se na budování a rozvoji technologických center, center zaměřených na vědu a výzkum nebo center strategických služeb.

Průmyslových oblastí, které mají vzhledem ke své poloze a volnému prostoru obzvlášť velký význam pro rozvoj daného regionu, je v České republice podle údajů CzechInvestu sedm. Jedná se o takzvané strategické průmyslové zóny. Jde o zóny o výměře minimálně 200 ha nebo o výměře nejméně 100 ha, kdy je zóna realizována v zastavěném, ale nevyužívaném území (tzv. brownfield). Dále jsou to také zóny připravované pro významného či vážného investora, který se zaváže k realizaci významné výše investice a s tím i k vytvoření určitého počtu pracovních míst.

Aktuálně podle stejného zdroje nejsou ještě zcela obsazeny tyto zóny v Mostu (PZ Joseph), Žatci (PZ Triangle), u Ostravy (PZ Mošnov), v Kolíně-Ovčárech a v Holešově. Dodejme, že třeba v roce 2011 činila průměrná obsazenost průmyslových zón zahraničními i českými firmami průměrně zhruba 70 %.

Jak získat potřebnou podporu

Agentura CzechInvest zajišťuje kolem průmyslových zón celou řadu doprovodných služeb; pomáhá třeba českým i zahraničním investorům získat potřebné finanční prostředky především z fondů Evropské unie. Díky Operačnímu programu Podnikání a inovace může investor získat prostředky na výzkum a vývoj, zavedení informačních a komunikačních technologií nebo třeba na vlastní školicí středisko.

Podle zástupců CzechInvestu přitom nejde jen o to dostat investora do průmyslové zóny, ale důležité je, aby v místě zůstal a dále zde rozvíjel své aktivity. Cílem agentury tak je poskytnout českým i zahraničním firmám takové podmínky, aby v ČR i nadále působily, zaměstnaly zde co nejvíce lidí, navázaly na sebe co nejvíce českých dodavatelů a v ideálním případě tu dále rozšiřovaly svou činnost.

CzechInvest se při své práci dříve hodně zaměřoval na větší firmy, nyní ovšem klade velký důraz i na ty menší. Může za to i vývoj ekonomické situace: Třeba v roce 2005 agentura evidovala 119 investorů, kteří poptávali pozemek o výměře přesahující 20 hektarů, zatímco v roce 2009 bylo takových zájemců pouze 5.

Zástupci agentury uvádějí, že pro firmy usilující o menší plochy dlouho nebyla dopravní a technická infrastruktura ve strategických průmyslových zónách vhodná, a to především kvůli velkým vzdálenostem k přípojným bodům na inženýrské a dopravní sítě, které tak jejich investici výrazně prodražovaly. CzechInvest se tak mimo jiné zaměřil na hustší zasíťování průmyslových zón, aby mohly být snáze rozděleny na menší plochy.

Kudy dál

Dosud největším projektem, který vyšel vstříc poptávce strategického investora z automobilového průmyslu, byla příprava průmyslové zóny Nošovice. Její rozloha je daná vymezeným územním plánem a činí 260 ha. Tato průmyslová zóna byla připravována pro investici automobilky Hyundai a v současné době je již zcela obsazena. Dalšími investory v této zóně jsou Logistics Park Nošovice, Mobis Automotive Czech, HYSCO CZECH, Hyundai Dymos Czech a Glovis Czech Republic.

Jiným klíčovým projektem, a to nejen svou velikostí a zahraničními investicemi, ale také propojením s městem, je podle CzechInvestu regenerace 140 let starého areálu bývalého strojírenského podniku Škoda v Plzni. Ten má rozlohu 190 ha. Areál se otevřel lidem a ustoupilo se od těžké výroby. Jde o pilotní projekt regenerace starého uzavřeného průmyslového areálu, který je dosud z části využíván. Areál je podle zástupců agentury velice atraktivní pro investice do lehkého zpracovatelského průmyslu. V současné době je v zóně k dispozici cca 20 100 m² s možností pronájmu prostor od 400 do 6000 m².

Dodejme, že příprava strategických zón probíhá vždy ve spolupráci Ministerstva průmyslu a obchodu, agentury CzechInvest a zástupci krajské a místní samosprávy.


(6. 1. 2014 | redakce2)


Předcházející článek: <<< Exportní strategie ČR: Konkrétní pomoc, množství užitečných rad <<<

Tento článek je součástí speciálu:

Zahraniční obchod ČR: Statistiky, školení i finanční podpora


Foto: P. Mandík

Pro otevřenou ekonomiku, jakou ta česká bezesporu je, představuje zahraniční obchod zásadní součást ekonomického prostředí. Jak velká je ale ve skutečnosti naše závislost na exportu a importu? Jak je export podporován ze strany státu? A jaké jsou další podmínky pro rozvoj inovativních tuzemských firem, které mají potenciál zamířit i na zahraniční trhy? I na tato témata se v tomto speciálu zaměřujeme.


Facebook Twitter Google+
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Nepřehlédněte nové odborné speciály

Reality v ČR, Zabezpečení dat, Formuláře - podnikání



Články čtenářů

Autobusové nádraží Zličín – kde je c...


Můžete jet soukromě, nebo třeba služebně, každopádně když cestujete z Prahy na západ, jihozápad nebo severozápad, pojedete možná z autobusového nádraží Zličín. Pokud...

Jak vypnout zprávy webů v prohlížeči


Rozmohl se nám tady takový nešvar - lecjaký zpravodajský web teď v prohlížeči stále dokola otravuje s tím, abyste si zapnuli jeho zprávy do prohlížeče. A vy musíte s...

Komentáře čtenářů

Přiruční zavazadla Ryanair
Už dříve vznikla u nás diskuse na Facebooku, jaký je rozdíl v politice kabinových zavazadel Wizz Air a R...>>
Děkuji
To byl nepříjemný překlep, opraveno. V obou případech jde o předpověď do roku 2020. Děkujeme za upozorně...>>
Konkrétněji, prosím
My ale nikde nepíšeme, že jinde se to neděje. Pokud máte informace o konkrétních větších výpadcích, ocen...>>

©2013-2018 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(469)