ČSSZ v roce 2014: Elektronická komunikace se opět odkládá



Povinnost komunikovat ve stanovených případech s Českou správou sociálního zabezpečení (ČSSZ) výhradně elektronicky ukládá zaměstnavatelům, stejně jako lékařům a OSVČ, zákon. ČSSZ právě oznámila, že zaměstnavatelům, kteří se nestihli dostatečně připravit na elektronické předávání tiskopisů od 1.1.2014, ještě v roce 2014 umožní splnit tuto povinnost i prostřednictvím tiskopisu v klasické papírové podobě. Ústřední ředitel ČSSZ ale varuje, že odklad se nebude udělovat donekonečna.

P
o projednání závěrů monitorovací zprávy k zavedení elektronické komunikace s ministrem práce a sociálních věcí v demisi, Františkem Koníčkem, rozhodl ústřední ředitel ČSSZ Vilém Kahoun o udělení roční výjimky vztahující se na všechny tiskopisy podávané ze zákona zaměstnavateli. Dříve udělené výjimky pro lékaře a osoby samostatně výdělečně činné samozřejmě zůstávají v platnosti.

„Ústřední ředitel České správy sociálního zabezpečení mě v uplynulých dnech seznámil s výsledky zprávy mapující připravenost zaměstnavatelů komunikovat s úřadem pouze elektronicky. Ve zprávě se hovoří o tom, že především skupina zaměstnavatelů s malým počtem zaměstnanců není prozatím připravena na povinné zavedení elektronické komunikace s Českou správou sociálního zabezpečení," konstatuje ministr práce a sociálních věcí František Koníček a ústřední ředitel ČSSZ Vilém Kahoun jej doplňuje: „Řada z nich je současně v postavení osob samostatně výdělečně činných nebo lékařů, kterým již výjimka udělena byla, proto jsem roční odklad připustil.“

„Je třeba chápat, že udělení výjimky je výrazem porozumění k početné skupině zaměstnavatelů, která by jen s velkými obtížemi plnila zákonné povinnosti v oblasti sociálního zabezpečení. V žádném případě mé rozhodnutí neznamená, že Česká správa sociálního zabezpečení ustupuje od elektronické komunikace a výjimky bude udělovat donekonečna,“ zdůrazňuje ústřední ředitel ČSSZ Vilém Kahoun a dodává: „Celý rok a zejména uplynulé dva měsíce pracovníci okresních správ sociálního zabezpečení elektronickou komunikaci intenzivně v terénu prosazovali a vysvětlovali. Získali přitom poznatky o aktuální situaci, které jsem zohlednil ve svém rozhodnutí. To, že Česká správa sociálního zabezpečení je klientsky orientovanou organizací, není jen prázdné heslo, existuje-li legislativní rámec pro racionálnější přístup, který garantuje podmínky k plnění zákonných povinností, pak považuji za správné jej aplikovat.“

Vývoj elektronické komunikace s ČSSZ

Úkolem ČSSZ je zavést povinnou elektronickou komunikaci. To rovněž znamená, že ČSSZ bude nadále monitorovat vývoj spojený s elektronickým podáním zákonem stanovených formulářů a průběžně vyhodnocovat přechodné období, zda jej povinné subjekty využívají efektivně k přechodu na elektronickou komunikaci.

Ústřední ředitel ČSSZ podle informací z ČSSZ současně uložil zpracovat podklad pro úpravu stávající legislativy, aby jej předložil Ministerstvu práce a sociálních věcí.

Z monitorovací zprávy v zásadě vyplývá, že jsou patrné velké rozdíly mezi malými zaměstnavateli (do 10 zaměstnanců) a velkými zaměstnavateli. Malí zaměstnavatelé ČSSZ zpravidla zasílají své dokumenty v listinné podobě, velcí zaměstnavatelé v naprosté většině případů využívají elektronickou komunikaci. Malí zaměstnavatelé s celkovým počtem cca 650 tisíc zaměstnanců tvoří v evidenci ČSSZ zhruba 80 %. Na druhé straně 9 % velkých zaměstnavatelů s více než 25 zaměstnanci zaměstnává přes 3 miliony lidí.

ČSSZ uvádí, že technicky je na elektronickou komunikaci již několik let připravena. Jako první ze státních institucí umožnila tzv. e – Podání formulářů. Systém pro elektronickou komunikaci funguje od roku 2005 a elektronicky se  podle zástupců ČSSZ přijímají miliony formulářů. Ti upozorňují, že v uplynulých letech se ČSSZ podařilo dojednat s vývojáři programů pro účetnictví a správu mezd, aby součástí těchto aplikací byly i moduly umožňující přímé odesílání nejčastějších povinných formulářů do systému ČSSZ ke zpracování. Obdobná jednání proběhla i s výrobci software pro lékaře a zdravotnická zařízení.


(5. 12. 2013 | redakce2)


Předcházející článek: <<< Rok 2014 očima českých analytiků a podnikatelů <<<
Následující článek: >>> Daňový kalendář 2014 ke stažení >>>

Tento článek je součástí speciálu:

Byznys v roce 2014: Růst ekonomiky i technologické inovace


Co nás čeká v roce 2014...

Růst ekonomiky, realizace dalších a dalších ekonomických opatření navržených představiteli Evropské unie, ale i výrazný vývoj na poli technologických inovací - to vše a leccos dalšího nabízí pohled do roku 2014 očima našeho aktuálního speciálu. Zjišťovali jsme, co od příštího roku očekávají analytici i podnikatelé, zajímalo nás, jaké priority hodlá prosazovat Evropská komise nebo jaký je výhled OECD. A vznikla mozaika faktů i vizí...



Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Nepřehlédněte nové odborné speciály

Reality v ČRFiremní informační systémy, Formuláře - podnikání





Anketa


©2013-2017 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(361)