O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Zmrzlina je v ČR stále lepší business

Duben je prvním měsícem, kdy se v českém maloobchodě prodá za měsíc více než 2,5 milionů litrů zmrzliny a postupně se prodeje v nejsilnějších letních měsících dostávají až na dvojnásobek. Měsíce květen - září pak tvoří dvě třetiny celkové spotřeby zmrzlin. Jak se dařilo této kategorii v maloobchodních prodejnách doteď a které typy a chutě zmrzlin nejvíce lahodí českým spotřebitelům?

Podle údajů maloobchodního auditu společnosti Nielsen se celá kategorie balených zmrzlin řadí svými tržbami do 20 největších potravinových kategorií na českém trhu. Teplé léto v roce 2017 přálo vyšší poptávce po zmrzlině – prodalo se jí celkem 34,3 milionů litů, což je o 372 tisíc litrů více než v roce 2016. Spotřebitele neodradilo ani navýšení průměrné ceny za litr zmrzliny o 3 % na téměř 91 korun.

Tento vývoj akceleroval nárůst tržeb v roce 2017 v porovnání s rokem 2016 o 4 % a maloobchodníci zinkasovali výrazně více, a to až 3,1 miliardy korun. V roce 2016 byl na vrcholu spotřeby prázdninový měsíc červenec, ale v roce 2017 jím byl trochu nezvykle už červen. Ten byl totiž nejteplejším měsícem roku, dokonce jedním z nejteplejších červnů v historii měření s početnými tropickými dny, a červenec následně provázely výrazné srážky, což se odrazilo na nižší spotřebě.

Zmrzlina v zimě

Na celkovém nárůstu spotřeby se však nepodepsaly všechny segmenty. Jediným segmentem, jehož spotřeba se meziročně zvýšila, byla rodinná balení, která získávají z roku na rok větší popularitu. Právě tomuto segmentu se daří v porovnání s dalšími druhy také v mimosezónních měsících listopad až leden, kdy tvoří výrazně větší část z koláče zmrzlin jako v létě.

Poptávku ovlivňují vánoční i novoroční oslavy, dovolené, prázdniny, dlouhé večery doma či posezení s rodinou. Mezi zimními měsíci bývá nejsilnější svátečný prosinec, během kterého jsme v roce 2017 v porovnání s prosincem 2016 zkonzumovali o 14 % více litrů rodinných balení a maloobchodníkům přinesl loňský prosinec až o čtvrtinu více tržeb za tato balení. Právě tento typ balení byl nejvíce ovlivněný nárůstem průměrné ceny, což se podepsalo na vyšším nárůstu tržeb než spotřeby.

Jedna porce zmrzliny

Spotřebitelé na českém trhu dlouhodobě nakupují nejvíce jednoporcové zmrzliny. V roce 2017 tvořily téměř polovinu celkové spotřeby zmrzliny i přesto, že meziročně mírně poklesly v objemu (- 0,2 %). Rodinná balení tvoří více než třetinu a v průběhu 3 let se jejich důležitost zvýšila hlavně na úkor zmrzlinových dezertů (např. dorty), které, naopak, mírně ztrácí z podílu celkových prodejů zmrzlin.

I z koláče tržeb si nejvíce ukrajují jednoporcová balení, jejichž průměrná cena - vzhledem k podstatně menšímu balení - je výrazně vyšší oproti rodinným balením. K nejvýraznějšímu nárůstu ceny došlo u rodinných balení, jejichž cena za litr dosáhla v minulém roce téměř 70 korun, což je však stále podstatně nižší suma za litr než u jednoporcových balení.

V největším segmentu jednoporcových zmrzlin stále platí, že celkové prodeje válcují nanuky, které si v roce 2017 udržely téměř poloviční podíl z objemu daného segmentu, a kornouty, které se podílejí na celkovém prodeji jednoporcových balení více než jednou pětinou.

Oblíbené příchutě zmrzliny

Z hlediska přichutí jednoporcových i rodinných balení preferují čeští spotřebitelé v největší míře vanilkovou a čokoládovou zmrzlinu. Ty dlouhodobě obsazují první dvě příčky v obou segmentech. Třetí příčku v jednoporcových baleních zastává rovným podílem příchuť smetanová a jahodová, v rodinných baleních zas mix chutí smetanovo-čokoládové.

Dominantním místem nákupu zmrzlin je především moderní trh velkoformátových prodejen nad 400 m2, avšak v porovnání s jinými potravinovými kategoriemi se až čtvrtina této impulzní kategorie stále realizuje na tradičních prodejnách pod 400 m2.


(22. 5. 2018 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(4016)