Elektronická evidence tržeb bude od různých termínů povinná pro všechny podnikatelské subjekty bez ohledu na velikost provozovny nebo výši obratu. Na jaké potíže narážejí provozy, pro které je EET povinná už nyní? Jaký dopad EET má a bude mít na podnikatele?
Například ve společnosti Bisnode si všímají, že mezi lety 2013 až 2016 bylo v oblasti ubytování (NACE 55) zaregistrováno celkem 1 920 subjektů a ve stravování (NACE 56) 13 584 nových firem. Ve stejném období, v rámci ubytovacích služeb, zaniklo 3 058 subjektů a ve stravování 16 327. „Ze statistik je zřejmé, že v rámci ubytovacích a stravovacích služeb ve sledovaném období zaniklo více podnikatelských subjektů, než kolik jich vzniklo. To souvisí hlavně se silně konkurenčním prostředím, kdy z trhu odešly neúspěšné subjekty,“ říká analytička Bisnode Petra Štěpánová.
„Z aktuálních dat, které má Bisnode k dispozici, nelze potvrdit spekulace, že by kvůli zavedení EET masově vznikaly nové subjekty, aby podnikatelé zakryli nápadné skokové výkyvy v tržbách,“ dodává Štěpánová s tím, že v letošním roce v oblasti stravování pravděpodobně vznikne nejméně firem za poslední čtyři roky.
Jan Holík, předsedy představenstva společnosti Mibcon, pak upozorňuje, že je velký rozdíl, zda připojují k systému EET prodejnu s jednou pokladnou, nebo firmu s komplexním informačním systémem. U každého způsobu prodeje se podle něj EET může chovat rozdílně.
Firmy podle zástupců Mibconu postupně zjišťují, že takových různých míst a procesů, které musí ve vztahu k EET ošetřit pokaždé rozdílně, mají napříč firmou desítky. Proto všem doporučují řešení EET řešit s dostatečným časovým předstihem a vyzkoušet jeho funkčnost, obzvlášť v případě společností, které používají systémy prorůstající celou firmou.
Zástupci Storyous po prvním dnu poznamenali, že systém Finanční správy zatím - zdá se - funguje jak má a nejsou hlášeny závažnější nedostatky, více se ale mezi hospodskými probírá změna DPH z 21 % na 15 % u jídla a nealko nápojů, o které řada z nich nevěděla nebo ji neřešila. Řešili také, jakým způsobem mají evidovat občerstvení kupované s sebou.
Po prvním dni byla situace taková, že se stále najdou i ti, kteří si sice certifikát na Finančním úřadu vyzvedli, ale pokladnu budou teprve instalovat. Nezanedbatelná část podnikatelů dokonce nemá pokladnu zajištěnou vůbec a najdou se i tací, podle kterých na pár dnech nesejde a kasu chtějí nainstalovat do poloviny měsíce.
"Zaznamenali jsme také zájemce, kteří chtěli zakoupit a nainstalovat kasu obratem v průběhu dnešního dne. Kde to bylo možné, snažili jsme se vyhovět. Upozorňujeme však, že například vyzvednutí údajů k EET na finančním úřadě a následné stažení certifikátu k EET z webu zajistit za majitele nemůžeme," uvedl po prvním dni Petr Filipec, provozní ředitel dodavatele gastronomických pokladen Storyous.
Postupně se podle Storyous množily i problémy nefunčních řešení - část dodavatelů prý totiž přecenila své síly a nejsou schopni zajistit zákaznický servis a odstraňování problémů v odpovídajícím časovém horizontu, a to ani v rámci závad, na které se vztahuje reklamace.
"Víme o podniku, který dnes preventivně zavřel právě kvůli nefunkční pokladně. Majitel, který se spoléhal na jednoho z velkých dodavatelů, bude muset kasu vyměnit, aby mohl začít evidovat," uvedl Filipec. "Za dnešní dopoledne nás zkontaktovaly již desítky podniků, zda bychom jim nedokázali urychleně vyměnit jejich nefunkční pokladnu, koupenou od jiného dodavatele, případně zapůjčit náš systém."
Situaci po prvním dnu komentoval i Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet: .„Dnes o půlnoci začala platit povinnost EET pro provozovatele ubytovacích a gastro služeb. Dle odhadů téměř polovina těch, kterých se to týká, nemá ještě nastavený potřebný systém. Nyní vše na poslední chvíli dohání. Zatím EET neprovázejí žádné vážnější technické komplikace, pouze doba odezvy serveru se zdvojnásobila. Nicméně celé spuštění EET bylo do poslední chvíle napínavé. Například se objevily nejasnosti kolem náležitostí účtenek. Některé systémy musely dělat narychlo úpravy nebo jejich uživatelé musí tisknout dvě účtenky. Náš pokladní systém Shoptet Pokladna to má od začátku nastavené tak, že účtenka obsahuje všechny potřebné informace. O výjimkách týkající on-line plateb v e-shopech, zatím nebylo rozhodnuto. Vzhledem k rozdílným názorům naší politické reprezentace, nemusí tento pozměňovací návrh projít. Do března je ještě daleko, tak se nechme překvapit.“
S odstupem pak komentovali znovu situaci zástupci Storyous: "Víkend to ukázal jasně - největším problémem EET budou odfláknuté systémy. Na problémy si zadělají ti, co zatnou zuby a nebudou reklamovat hned od počátku."
Dodavatel pokladního systému Storyous monitoroval dle svých zástupců nejčastější problémy, na které hostinští při konzultacích na infolince Storyous, sociálních sítích, diskuzních fórech anebo při vzájemném setkávání upozorňují. Nejvíce skloňované byly prý čekací doby na zákaznických linkách, skryté poplatky za asistenci nebo konzultace u tarifů zdarma, po zatěžkávací zkoušce už se do popředí dostávají také problémy spojené s nekvalitními tablety, nestabilním software nebo technickými zásahy dodavatele, které smazaly kompletní data (což u gastronomického systému znamená nastavení v řádu hodin, neboť pokladna neuchovává jen informace o položkách, ale také přesné receptury, ze kterých se skládají) či složitá reklamace systému. Právě poslední zmiňovaný bod je však podle nich důležitý - hostinští, kteří budou problémy tolerovat, mohou mít pak problém odstoupit od smlouvy.
"Pokud má kasa pomalou odezvu, často padá nebo neeviduje, rozhodně to je důvod k reklamaci, kterou by měl solidní dodavatel vyřešit. Kdo bude podobné problémy tolerovat kvůli tomu, že nemá čas čekat hodinu na spojení se zákaznickým servisem, ten si může zkomplikovat odstoupení od smlouvy v budoucnu. Neuplatní totiž nárok bez zbytečného odkladu, což smlouvy často požadují," myslí si Petr Filipec, provozní ředitel Storyous. "Setkali jsme se také s tím, že než stihl zákazník konkurenční řešení reklamovat, rozbil se mu vinou provozu dodaný neznačkový tablet. Na toto poškození se pak záruka nevztahovala a předchozí nárok tedy nemohl uplatnit. V tak náročném prostředí, jako je gastronomie, musí být standardem značkový hardware a dvouletá záruka. Kdo ji není ochoten nabídnout, ten z našeho pohledu své zákazníky vědomě vystavuje zbytečnému riziku."
Občas si prý za zdržení mohou provozovatelé sami. Podle Filipce není výjimkou, že hospodští mají dokonce dva EET systémy - jeden, který je poruchový a nový, který používají jako zálohu. Případně kombinují EET kasu s původní pokladnou.
"Setkali jsme se s hostinskými, kteří již nyní používají dvě kasy - svůj původní pokladní systém, který v minulosti pořídili za desítky tisíc korun a pak novou evidenční pokladnu, kam účtenky přepisují. Nyní zjišťují, že toto provizorní řešení je dlouhodobě neudržitelné," popisuje případ z praxe Filipec. "Často to však v podstatě dělat musí, protože pořídili EET kasu bez funkcí nutných pro provoz gastronomického podniku."
Storyous předpokládá, že současný stav povede k jedinému - do roka se většina kas v gastronomii obmění. Pokud se bude opakovat model ze zahraničí, až 2/3 účelových dodavatelů prý své EET systémy přestanou rozvíjet, případně zkrachují, část lidí EET pokladny možná zcela opustí díky novým výjimkám v zákonu, zbytek pak přesedlá na stabilní a solidní řešení, které prověří teprve praxe.
Druhá vlna elektronické evidence tržeb startuje již za necelý měsíc, prvního března 2017. Dotkne se odhadem 250 tisíc podnikatelských subjektů...