Ty malé a střední firmy, které umí vytěžit ze svých dat zajímavé informace, očekávají během příštích 12 měsíců růst. A to na rozdíl od těch, které data systematicky nepoužívají. Ukázal to nový ročník studie Náskok díky technologiím mezi malými a středními podniky (MSP), kterou si každoročně nechává zpracovat Microsoft. Jak přesně to s těmi daty je? Kde mohou pomoci?
Nejprve pojďme k citovanému průzkumu podrobněji. Průzkum mezi 6 200 zaměstnanci z celkem 20 evropských zemí ukazuje, že 45 % podniků využívajících aktivně svá data, očekává finanční růst. Mezi těmi, kdo s daty nepracují, je optimistických jen 20 %.
Tento trend se začíná projevovat i v Česku – 43 % „datově zdatných“ podniků očekává růst oproti třetině MSP, které s daty nepracují. „Podniky, které umí vytěžit hodnotu ze svých dat, budou v Evropě i v Česku hlavním hnacím motorem ekonomického růstu,“ uvedl k tomu Ondřej Novodvorský, ředitel pro malé a střední firmy ve společnosti Microsoft v České republice. „Častěji vstupují na nové trhy, mají produktivnější týmy a dokážou navázat pevnější vztah se svými zákazníky“.
Uvedený průzkum ukázal, že velké objemy dat už dávno nejsou doménou velkých podniků. „Firmy všech velikostí dnes doslova sedí na pokladu - neustále rostoucím objemu informací, od dat o zákaznících a obchodu až po trendy v odvětví. Pro MSP představují jedinečnou konkurenční výhodu, protože většinu dat, které potřebují k tomu, aby rostly, už mají. Stačí jen začít je systematicky používat. Dobrá zpráva je, že nástroje, které k tomu potřebují, jsou dnes jednoduché a finančně velmi dostupné," doplnil Novodvorský.
Jak využívají data firmy, které očekávají růst? Průzkum zjistil tři hlavní oblasti, kde rostoucí firmy umí ze svých dat vytěžit skutečnou příležitost.
Malé a střední firmy (MSP) jednoznačně považují získávání a udržení nových zákazníků za největší výzvu pro příštích 12 měsíců. Shodly se na tom dvě třetiny šéfů evropských MSP, v Česku dokonce tři čtvrtiny. Práce s daty hraje právě zde velkou roli - dvě třetiny evropských (63 %) a více než polovina českých (54 %) zaměstnanců, kteří aktivně pracují s daty, se cítí být připraveny na nalézání nových zákazníků a nového byznysu. Naopak u těch, kteří s daty nepracují, se jedná pouze o 37 %, resp. 25 % zaměstnanců. Podobně je tomu i u schopnosti vytvářet silnější vazby se stávajícími zákazníky.
Pro šéfy MSP je jedním z největších interních problémů zajistit, aby jejich lidé měli potřebné obchodní dovednosti a byli schopni dělat správná rozhodnutí. I zde pomáhá chytré používání moderních technologií a dat – 57 % evropských a 54 % českých „datově zdatných“ firem uvádí, že moderní technologie zvyšují týmovou produktivitu (vs. 23 % evropských a 13 % českých firem, které data aktivně nevyužívají).
"Schopnost pracovat s daty bude hrát stále větší roli i v malém a středním podnikání. Přístup k datům kdykoli a odkudkoli umožňuje firmám mnohem pružněji reagovat a řídit svůj byznys mnohem efektivněji a novými způsoby," doplnil Ondřej Novodvorský.
Celých 70 % podniků, které pracují s daty, věří, že digitální technologie zlepšují jejich schopnost inovovat (vs. 50 % ostatních). Znalosti, které díky datům získají, jim pomáhají vytvářet nové obchodní modely a strategie, a získat náskok před konkurencí.
MSP jsou skutečným motorem ekonomického růstu. Podle Evropské komise představují 99 % celého obchodu Evropské unie a celé dvě třetiny zaměstnanosti v soukromém sektoru. „Je proto v zájmu všech, aby byly ochotny a schopny používat nejmodernější nástroje, včetně efektivní práce s daty," dodal Novodvorský.
Svět se mění rychleji než kdy dříve a s ním se mění i podnikání. Ne, nebudeme si nalhávat, že se...