Ve statutárních orgánech českých firem jen v sedmi z 468 analyzovaných odvětví převládají ženy. Výrazná převaha žen je v orgánech společností, které podnikají v předškolním vzdělávání a denní péči o děti. Naprosto nejsilnější zastoupení mužů je v oblasti poskytování přístupu k internetu. Genderový pohled na statutární orgány firem podle předmětu činnosti dnes zveřejnila poradenská společnost Bisnode.
Vyšší podíl žen lze sledovat u většiny odvětví souvisejících s trávením volného času. Větší zastoupení mají ženy mezi firmami, které obchodují s farmaceutickými či kosmetickými přípravky, fotopotřebami a textilem, zatímco muži dominují u technicky laděných firem.
„Do analýzy byla zahrnuta všechna odvětví, pro která je známo celkem alespoň 100 osob ve statutárních orgánech a dozorčích radách příslušných firem. Z celkového počtu 468 odvětví, která tuto podmínku splňují, pouze u sedmi převažují v orgánech ženy,“ říká analytik Bisnode Milan Petrák.
K oborům, kde ve statutárních orgánech převládají ženy, patří předškolní vzdělávání (74,65 procent žen), denní péče o děti (69,68 procent), kadeřnické a kosmetické služby (57,14 procent), vzdělávání v jazykových školách (56,60 procent), všeobecná ambulantní zdravotní péče (56,62 procent), zubní péče (53,15 procent) a činnosti související se zdravotní péčí (52,79 procent). Naopak nejmenší zastoupení žen, který nepřesahuje osm procent, je ve statutárních orgánech firem, které podnikají v oblasti poskytování přístupu k internetu, sladkovodní akvakultury a výroby čerpadel.
„Nečekaně může působit vysoký podíl mužů v odvětví Sladkovodní akvakultura (jen 7,68 procent žen), zatímco příbuzné odvětví Chov zvířat pro zájmový chov patří naopak mezi ty s vysokým podílem žen (41,76 procent). Podobný nesoulad vládne mez příbuznými odvětvími Činnosti sportovních klubů (9,70 procent žen) a Činnosti fitcenter (35,35 procent žen). Vysoký podíl žen jsme zaznamenali také v pohřebnictví (37,68 procent). Na druhou stranu nijak neočekávaná není převaha mužů v oborech výroba piva (pouze 15,12 procent žen) a lov a odchyt divokých zvířat (11,20 procent),“ komentuje výsledky Petrák.
„Očekávané výsledky přineslo porovnání obchodních subjektů. Zatímco ženy mají vysoký podíl v maloobchodu s farmaceutickými přípravky (48,65 procent), fotografickými potřebami (41,05 procent), kosmetickými výrobky (40,13 procent) a textilem (39,21 procent), muži ovládají maloobchod s telekomunikačním zařízením (12,39 procent žen), s počítači a softwarem (12,57 procent žen) a velkoobchod s elektrospotřebiči a elektronikou (12,77 procent žen). Vyšší podíl žen lze sledovat u většiny odvětví souvisejících s trávením volného času, jako jsou činnosti pro osobní a fyzickou pohodu (45,39 procent), činnosti cestovních kanceláří (41,56 procent) a činnosti cestovních agentur (41,40 procent),“ uzavřel Petrák.