Přibližně 85 % lidí si myslí, že jim přerůstají přes hlavu technologie a je třeba si občas odpočinout také od nich. Jen menší část ale zároveň dokáže své digitální hračky doopravdy čas od času odložit. Vyplývá to z výzkumu mezi dospělou českou populací (18–65 let), který pro T-Mobile zpracovala společnost Ipsos. Co z těchto údajů plyne pro podnikání?
Dodejme ještě, že podle průzkumu závislost na digitálních technologiích vidí častěji jako problém ženy (v 89 % případů oproti 81 % u mužů) a lidé ve věkových skupinách 36–44 let a 56–65 let (86 %, resp. 90 % oproti průměrným 85 %). „Jde zřejmě o lidi, kteří sledují digitální závislost nejen u sebe, ale i u svých dětí či vnoučat, a tak jsou jejich emoce v této věci silnější,“ dodává Martina Kemrová, manažerka firemní komunikace T-Mobile.
A jak jsou na tom Češi s digitálním detoxem v praxi? Alespoň jedenkrát týdně si jej podle průzkumu dopřeje 28 % z nich. Zatímco muži a ženy jsou v tomto směru nerozdílní, podíl digitálně abstinujících roste spolu s věkem. „V nejmladší skupině 18–26 let odkládá technologické hračky jednou týdně jen 13 % lidí, u lidí nad 54 let je to naopak 36 %,“ doplňuje Kemrová. Dalších 11 % lidí si offline stav dopřeje 1x měsíčně. I když 85 % dotázaných říká, že nám technologie přerůstají přes hlavu, doopravdy si od nich odpočinout tedy dokáže jen 39 %.
Proti tomu je velká skupina lidí, kteří se od digitálního světa oprostit nedokážou. Téměř čtvrtina dotázaných (24 %) o tom vůbec nepřemýšlí. Dalších 27 % je v roli závislých kuřáků: uvědomují si, že by to nebylo špatné, ale svou „hračku“ přesto neodloží. A 10 procent se bez technologií obejde v podstatě jen jednou ročně během dovolené. Celkem 61 procent lidí se tak od moderních technologií kromě dovolené nedokáže odpoutat.
Digitální detox ovšem může být i byznysem: Existuje řada aplikací do telefonu nebo do počítače, které slibují pomoc. Jejich princip je různý, od plnění výzev až třeba po nutnost zaplatit „výkupné“, pokud naplánované offline období porušíte. Byznys model těchto aplikací je různý a nutno dodat, že nejde o jedinou možnost, jak touhu lidí digitálně se detoxikovat zpeněžit. O tom, že potenciál pro byznys má i samotný fakt, že lidé se svými digitálními hračkami tráví spoustu času, asi netřeba dodávat. Výsledky vidíme dennodenně.