O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Zásadní trendy a novinky pro automobilový průmysl: konektivita a digitalizace

Šéfové automobilek se shodují, že hlavním trendem, který bude ovlivňovat celé odvětví nejméně příštích deset let, je konektivita a digitalizace. Vyplývá to ze závěrů 17. ročníku mezinárodní studie KPMG Global Automotive Executive Survey. Průzkumu se účastnilo 800 manažerů automobilového průmyslu z 38 zemí a výsledky oponovalo přes 2 000 zákazníků z celého světa.

Až 82 % manažerů automobilového průmyslu očekává zásadní změnu stávajícího obchodního modelu v následujících pěti letech, to je 10krát více než v loňském roce. „Zdá se, že v automobilovém průmyslu nezůstane kámen na kameni. Do odvětví vstupuje řada nových technologií a ruku v ruce s tím také mnoho nových hráčů z řad dravých firem. Jejich nástup urychlilo oslabení důvěry v tradiční technologie vyvolané kauzou ‚Dieselgate‘,“ říká Jan Linhart, partner KPMG Česká republika odpovědný za služby pro automobilový sektor.

„Neustále se měnící služby, připojená auta a množství dat, která dokáží získat o svém okolí a řidiči, zásadně změní zažitý obchodní model. Zákazník bude vyžadovat optimální kombinaci komfortu, nákladů a personalizovaných služeb. Vlastnictví dat a schopnost jejich držitele využít je k nabídce služeb pro zákazníky budou proto rozhodovat o vítězích a poražených,“ dodává Linhart.

V čele inovací

Daleko vpředu v hodnocení inovací se před ostatními dle KPMG umístily automobilky Toyota a BMW. Přední místo si udržely i v hodnocení pokroku v oblasti elektromobility a autonomních vozů. Následují je Honda, Ford a Tesla.

„Umístění těchto dvou tradičních výrobců na špici, daleko před Teslou, může být pro někoho překvapením. V případě BMW ale musíme vzít v potaz technickou vyspělost a úspěšnost modelů i3 a i8. U Toyoty pak velmi inovativní a pozitivně hodnocený model Mirai s pohonem na palivové články. Přesto, že si Tesla svými elektromobily získala velikou pozornost, jsou její modely stále vzdálené masovému trhu a jeho potřebám,“ říká Linhart.

Přes 35 % šéfů automobilek očekává, že lídry inovací v automobilovém průmyslu budou tradiční výrobci. Na druhém místě pak šéfové automobilek vidí velké IT společnosti (zejména Apple a Google). Pouze malý počet respondentů jmenuje mezi budoucími významnými inovátory provozovatele mobilních plateb a start-upy. Samy IT společnosti se pak vidí jako lídři inovací automobilové branže více než je v této pozici vnímají ostatní hráči na trhu. Podle 53 % představitelů IT firem, to budou právě oni, kdo zásadně inovuje toto odvětví.

Data sbíraná z automobilů

Většina manažerů automobilek v průzkumu uvedla, že jejich společnosti teprve začínají využívat data generovaná automobily. 70 % z nich pak uvádí, že jsou s využitím dat v počáteční fázi nebo je nevyužívají vůbec.

32 % manažerů se domnívá, že zákazníci výrobcům důvěřují v nakládání se získanými daty. Oproti tomu 54 % z 2 100 zpovídaných zákazníků uvádí, že v ochraně a využití dat důvěřují pouze sami sobě.

Nicméně 82 % zákazníků je ochotno poskytnout k využití svá data, pokud z toho pro ně budou plynout dodatečné výhody, ať již finanční nebo v podobě dalších služeb. 75 % z nich pak souhlasí s využitím dat pro speciální nabídky a 71 % pak pro na míru šité služby a zlepšení zákaznického servisu. Manažeři automobilek naproti tomu vyzdvihují význam všech druhů benefitů. Na první místo řadí nabídku lepšího zákaznického servisu a speciálních nabídek (88 % dotázaných), na druhou příčku finanční benefity (82 % dotázaných).

Trhy a tržní podíly

Toyota si podle šéfů automobilek udrží největší tržní podíl v následujících letech. Shodlo se na tom 58 % respondentů. Toyota současně zaznamenala největší posun v hodnocení, ještě loni ji respondenti předpovídali 9. místo na trhu v následujících pěti letech. Na druhé, respektive třetí místo pak manažeři řadí BMW (57 %) a Volkswagen (56 %). Na čtvrté místo se z loňského prvního propadla automobilka Hyundai. Pouze 50 % respondentů předpovídá růst jejího podílu na trhu, těsně ji následuje Ford (49 %).

Jako nejvíce perspektivní trh, které v prodejích automobilů budou vykazovat silný růst, hodnotí manažeři automobilek na prvním místě Thajsko. Jihoafrickou republiku řadí na druhé a Indonésii pak na třetí místo.

„Celkově z výsledků průzkumu vyplývá, že manažeři automobilek jsou optimističtí ohledně růstu celého trhu. A pouze několik málo z nich předpovídá propad tržního podílu u některé z automobilek. Dokonce i u nových hráčů typu Tesla očekávají výrobci mírný růst nebo stabilitu jejího tržního podílu,“ komentuje Linhart.

V 17. ročníku průzkumu odpovídal rekordní počet (800) respondentů z řad vysoko postavených manažerů a ředitelů firem z automobilového průmyslu. Třetina respondentů pochází z Evropy, 13 % z Číny a 13 % ze Severní a Jižní Ameriky. 16 % respondentů pochází z Indie a jihovýchodní Asie a 12 % z Japonska a Korey. Mezi respondenty jsou zastoupeni manažeři ze všech odvětví automobilového sektoru, od samotných automobilek, přes jejich dodavatele, dealery, leasingové a finanční společnosti až po poskytovatele služeb v oblasti mobility a poprvé také ICT společnosti. Přes dvě třetiny respondentů uvedly, že jejich společnost má roční tržby vyšší než miliardu dolarů a z nich 40 % reprezentuje společnosti s obratem přes 10 miliard. Sběr dat probíhal od června do listopadu 2015. Poprvé se do průzkumu zapojilo také 2 123 zákazníků z celého světa, kteří poskytli svůj pohled na odvětví a hlavně uvedli motivace, které je k nákupu vozu vedou.


(26. 1. 2016 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(2289)