Když pandemie udeřila, mnoho maloobchodníků rychle přešlo od kamenného prodeje k prodeji online. S tímto rychlým přechodem na digitální technologie se tak zvýšila příležitost pro online marketing - konkrétně prostřednictvím sociálních sítí. Co bude dál?
V posledních několika letech se role sociálních sítí v maloobchodě stává stále důležitější. Ve skutečnosti se odhaduje, že téměř každý desátý nákup je uskutečněn prostřednictvím sociálních sítí, což naznačuje, že starší maloobchodní prodej ustupuje do pozadí novějším digitálním nákupním místům.
Podle zprávy společnosti Salesforce State of Connected Customer 55 % spotřebitelů preferuje komunikaci se značkami prostřednictvím digitálních kanálů, u spotřebitelů z generace Z toto číslo stoupá až na 65 %.
Sociální sítě umožňují firmám všech velikostí získat přístup k novým skupinám zákazníků, rozšířit si masivní počet příznivců a zvýšit tak příjmy z online prodeje. Podle páté zprávy společnosti Salesforce State of the Connected
Customer plánuje 61 % zákazníků v příštích třech letech více nakupovat na sociálních sítích. Navíc 56 % zákazníků nyní nakupuje na sociálních sítích více než před rokem. Tento posun v nákupních zvyklostech tak poukazuje na sociální sítě jako na rostoucí zdroj návštěvnosti a příjmů pro online podniky, přičemž mnohé z nich je využívají jako nástroj ke zvýšení zisku.
Prozíraví maloobchodníci tak musí zajistit, aby prohloubili investice do sociálních sítí a zajistili si tak budoucnost svého podnikání. Téměř 45 % vedoucích pracovníků v oblasti obchodu se ale cítí nepřipraveno na budování nových kanálů (jako jsou metaverse, TikTok a nové online sociální obchody), a proto se mnozí ptají: kde začít?
Aby se společnosti mohly zaměřit na správné publikum, musí nejprve vědět, kde je hledat. Vědět, že publikum nakupuje prostřednictvím digitálních kanálů, je pouze první krok. Poté se ale podniky musí ptát samy sebe: Jaké platformy používá moje cílová skupina? Kde nejčastěji nakupují? Je moje značka, sdělení a služby konzistentní ve všech kanálech?
Nástroje umělé inteligence, které podnikům umožňují pochopit, kde a jak jejich publikum nakupuje, jsou klíčem k tomu, aby se peníze na marketing nevyplýtvaly na nesprávných místech. Data mohou být mocným nástrojem pro pochopení toho, které kanály mohou přinést nejlepší návratnost investic, což maloobchodníkům umožní vyvinout strategii sociálního obchodu, která bude fungovat.
Po nalezení publika je klíčové zacílit na něj personalizovaný obsah. Ve světě, kde jsou uživatelům sociálních sítí každý den k dispozici miliony nových obsahů, potřebují společnosti zaujmout spotřebitele, a to rychle. Personalizace zajišťuje, že značky zůstanou relevantní pro cílové publikum – je to totiž účinný způsob, jak vyniknout nad konkurencí.
Právě odlišení pomohly firmám dosáhnout nástroje umělé inteligence, které analyzují výkonnost reklam a optimalizují kampaně pro lepší objevování produktů. Pomocí pokročilých AI, které se dokážou rychle učit, efektivněji přiřazovat reklamy a vytvářet vylepšená publika pro retargeting, mohou firmy přilákat zákazníky snadněji než kdykoli předtím.
Vzhledem k tomu, že denně vznikají miliony obsahů, vyžaduje získání a udržení pozornosti publika na sociálních sítích spoustu práce a kreativity. Úspěšná strategie obchodování na sociálních sítích se opírá o zvýšení angažovanosti publika. Sociální sítě vznikly jako platforma pro spojení a konverzaci, nikoliv pro spamování publika prodejním obsahem.
Vytváření obousměrné konverzace je pro značky zásadní pro budování důvěry a upevňování jejich image online. Kreativní taktiky, jako jsou ankety, dárky, obsah generovaný uživateli, relace otázek a odpovědí a zapojení komentářů zákazníků, jsou příklady toho, jak mohou značky přilákat a zvýšit počet svých sledujících.
Sociální platformy rychle přicházejí a odcházejí z módy, takže je důležité zůstat blízko cílové skupině a kanálům, které používá. Dnešní TikTok může být zítřejším Vine. Stejně jako u každé strategie je důležitá pružnost a flexibilita, aby firma nezůstala pozadu.
V čele této agility stojí odvaha. V konečném důsledku je pravděpodobnější, že podniky, které jsou ochotnější riskovat, přizpůsobovat se a testovat nové platformy, získají širší publikum, čímž se jim otevřou příležitosti k získání příjmů a zvýšení tržeb.
V digitálním světě musí být značky přítomny všude tam, kde jsou jejich zákazníci. Hranice obchodování musí přesahovat jakýkoli jednotlivý kanál a na zadní straně musí data proudit napříč těmito kanály, aby společnosti mohly efektivně poskytovat propojené zážitky.