Rychle nakoupit podle seznamu a utíkat pryč. Lidé se nyní snaží čas strávený v prodejnách minimalizovat. Jejich chování se vlivem restrikcí i obav o vlastní zdraví mění. Upozorňuje na to Petr Blabla, jehož komentář vám zde přinášíme.
Obchodníci chtějí toto chování měřit, poznat a odhalit nové trendy. Stále totiž platí, že chtějí co nejvíc prodat. Proto je důležité v nákupním chování rychle odhalit nové trendy.
Vzorce chování, na které byli obchodníci léta zvyklí, se mění. Pozorujeme čím dál větší skupinu zákazníků, kteří vlivem restrikcí spěchají a neprochází celou prodejnu v určeném směru jako dřív. Obchodníci proto mají mnohem méně času na to, aby mohli se zákazníkem komunikovat a interagovat.
Například impulsivní nákupy u pokladen jsou všeobecně známé a obchodníci jich dokonale využívají. Nyní jsou ale fronty díky povinným rozestupům mnohem delší. Hledáme proto společně s nimi způsoby, jak této změny využít.
Nejen prodejny, ale i značky chtějí měřit, jak zákazníci reagují na různé způsoby vystavení produktu. Chtějí vědět, jestli se jejich zboží prodává lépe u dveří, u zeleniny nebo u pečiva.
Prodává se lépe zboží z normálního regálu nebo ze sekundárního vystavení? To nyní pro značky měříme a vyhodnocujeme. Mají tak lepší kontrolu nad výkonností kampaní, zvlášť v případech, kde řetězcům za extra vystavení platí.
Proto poptávají řetězce i značky v segmentu FMCG i mimo něj technologie jako jsou chytré váhy, chytré regály nebo palety, které umožňují měřit, jak se zákazník nově chová, co odkud dává do košíku a jak je efektivní logistika.
Cílem je samozřejmě zvýšit prodeje, využívat vystavení s nejvyšším ROI a dle toho lépe plánovat kampaně. Díky tomu, že značky nyní ví, kde se které zboží prodává lépe, mohou efektivněji plánovat distribuci.
S tím, jak se snížil pohyb lidí, se adekvátně zvyšuje pohyb zboží. Část objednávek přešla do onlinu a to vytváří další tlak na bezproblémovou a nákladově efektivní logistiku.
Kam umístit zboží na prodejně je jen jedna část toho, co nyní s prodejci a jejich dodavateli řešíme. Na to totiž navazuje optimalizace distribuce a skladového hospodářství. Pohyb zboží dle našeho pozorování v praxi neustále zrychluje.
Retailové prodejny také nyní poptávájí automatické rozpoznávání roušek na obličeji a automatické počítání lidí v prodejně na m2 tak, aby vyhověli všem zákonným restrikcím.
Počítat lidi podle košíku s tvrzením, že jeden košík musí být na jednu osobu, aby jich v prodejně nabylo náhodou víc, není zrovna metodou, která staví zákazníka na první místo. Když jdeme nakupovat ve dvou, nutí nás ostraha brát zbytečně dva košíky. Zákaznický zážitek dostává v kombinaci s desinfekcí politými madly pořádnou ránu.
A co budeme do pár měsíců určitě řešit? Je to obrovská spotřeba jednorázových obalových materiálů. Osobně vidím silnou potřebu cirkulárního řešení.
Současné chování jde vlivem restrikcí a potřeby hygienického chování v obraně před koronavirem proti Pařížské klimatické dohodě. Nárůstem spotřeby plastů a jiných obalových materiálů se nyní nikdo nezabývá, ale dříve či později budeme muset tento nárůst a jeho dopad na klimatické cíle řešit.
Nad daty stavíme analýzy, které slouží jako podklad pro strategická rozhodnutí v reálném čase. Firmy tak mohou efektivně snižovat náklady včetně negativního dopadu na životní prostředí.
Petr Blabla, ředitel divize Digital Retail, Adastra ČR