Dramaticky sílící inflace a zhoršující se tuzemská ekonomika skokově navyšují počet nových zákazníků v segmentu použitého zboží. Jen v letošním roce rostou počty objednávek v second handech nebo obchodech s repasovanými počítači a staršími telefony v průměru o 20 %. Shoptet odhaduje, že tento trend je teprve na vzestupu a v následujícím roce může celý segment růst o další desítky procent. Oblibě nákupů z druhé ruky nahrává i to, že mnoho především mladších lidí myslí při nakupování i na udržitelnost.
„Pro část zákazníků je použité zboží příležitostí, jak ušetřit, ale přitom si stále pořídit něco nového. Případně si přivydělat prodejem věcí, které už nepotřebují, ale stále ještě mají nějakou hodnotu. Zároveň má tento segment potenciál být příležitostí pro nové nápady a podnikavce. Proto očekáváme růst nejen poptávky, ale navyšující se počty nových obchodů,” komentuje situaci Samuel Huba, ředitel společnosti Shoptet.
Jeho slova potvrzuje například Tomáš Netopil z marketingu obchodu Počítárna.cz, který se specializuje na počítače, telefony a další elektroniku z druhé ruky: „Ano, pozorujeme výrazný nárůst i proti silnému loňskému roku, který byl z hlediska covidu ovlivněn podobně. Spotřebitelské chování se změnilo a citlivost na cenu je patrná. Letos zatím rosteme meziročně o 30 %. Zároveň v posledních 2 letech také pozorujeme výrazný nárůst zájmu firem a státních institucí, které od nás pravidelně odebírají.”
Podle něj jsou nejžádanějším zbožím notebooky a počítače. Důkazem rostoucího počtu zákazníků, kteří vyhledávají výhodnější nabídky, je i fakt, že Počítárna.cz roste na obratu, ale hodnota průměrné objednávky se s časem snižuje. „Nejčastějším požadavkem je notebook do 8 či 10 000 Kč. Takový nový s dobrou kvalitou koupit nelze. Dříve byl udávaný rozpočet častěji až kolem 15 000 Kč. Což jen ukazuje, že zákazníci opravdu šetří,” dodává Netopil.
Obdobně rostoucí trend zaznamenávají i second handy. „Má to dvě roviny, lidé šetří, proto obrací každou korunu a rozmýšlí se i nad věcmi ze second handu. Zároveň s tím jde další trend, kdy se chtějí zbavit svých věcí za peníze a tím si něco vydělat,” popisuje zakladatelka obchodu Ebuu.cz Kristýna Farkašová.
Právě oblast second handů prošla v posledních letech změnou. „Přestože obzvlášť second handy byly v minulosti doménou klasického retailu, tak i v této oblasti došlo k významným posunům a digitalizaci. Velká část obchodníků si krom kamenné prodejny založila i e-shop,” přibližuje Huba trend patrný i na Shoptetu.
Podle Farkašové se například o konceptu obchodu Ebuu.cz lépe mluví se zákazníky osobně než online. Přesto se i tento přístup mění. „Češi jsou takoví, že si musí jednou službu vyzkoušet, aby přišli na to, že je ta služba dobrá. Pak už nemají problém se k ní vrátit. A přesně tak to vidíme i na našem e-shopu,” konstatuje Farkašová.
Tento trend potvrzuje i Aneta Vernerová z e-shopu Minte.cz, který se rovněž zaměřuje na oblečení z druhé ruky. I oni pozorují rostoucí počet zákazníků. „Ti v průměru utratí za jeden nákup 500 korun,” uzavírá Vernerová.