O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Zájem Čechů o biopotraviny výrazně roste

Vysoká kvalita, prokazatelný původ a také šetrnost k životnímu prostředí. To jsou zřejmě hlavní z důvodů, proč u českých zákazníků roste obliba bioproduktů. Co všechno musejí produkty splňovat, aby šlo skutečně o biopotravinu, a jak je při koupi bezpečně rozeznat od ostatních? Jak se tento byznys vyvíjí?

Podle Ministerstva zemědělství je stoupající zájem Čechů o biopotraviny jednoznačný, což také potvrzují průzkumy posledních let, jež resort publikoval letos v dubnu. „Celková spotřeba biopotravin, včetně dovozu, dosáhla v roce 2018 v České republice hodnoty 4,43 miliardy korun. To je v porovnání s rokem 2017 nárůst o 33 procent,“ uvádí mluvčí ministerstva Vojtěch Bílý. Mezi nejoblíbenější produkty podle něj patří káva, čaj, dětské výživy a další zpracované biopotraviny, v závěsu se drží mléčné výrobky, ovoce a zelenina.

Zelené cenovky pro biopotraviny

Zájem o biopotraviny stoupá také tento rok, což potvrzuje také poptávka zákazníků dm drogerie markt. „Letos jsme zaznamenali další desetiprocentní nárůst obratu prodaných biopotravin, a to v období leden až srpen. Více než 60 procent z těchto produktů tvořily produkty privátní značky dmBio. Bioprodukty naši zákazníci poznají nejen podle obalů, ale i podle zelených cenovek. U biopotravin a produktů šetrných k životnímu prostředí jsme je zavedli už v roce 2018 na přání zákazníků, abychom jim usnadnili vyhledávání těchto potravin mezi ostatními,“ říká Jiří Peroutka, manažer komunikace společnosti dm drogerie markt, která byla jedním z partnerů projektu Září – měsíc biopotravin.

Právě společnost dm drogerie markt patřila zřejmě mezi první maloobchodníky v Rakousku, kteří již před třiceti lety začali zákazníkům nabízet biopotraviny. Také v Čechách patřila dm k prvním maloobchodníkům, na jejichž pultech se biopotraviny objevily. Ty byly již od roku 2005 součástí sortimentu prodejen dm, v roce 2015 byla uvedena do prodeje privátní značka dmBio. Ta nyní zastřešuje asi pět set bioproduktů a toto číslo dál roste.

Produkty ekologického zemědělství si podle Peroutky nacházejí cestu do českých domácností. „Stále přibývá lidí, kteří úctu k přírodě přijali za životní styl a přemýšlejí nad svým jídelníčkem také z hlediska udržitelnosti. Další se z etických důvodů zříkají masa a mléčných výrobků. Proto jsme do nabídky zařadili například i nemléčné produkty, v nichž živočišné mléko nahrazujeme rostlinnou variantou,“ vysvětluje.

Podle čeho se vybírá

Žádná umělá barviva, dochucovadla nebo náhražky. A především – všechny suroviny musejí pocházet z ekologického zemědělství. Všechny tyto podmínky splňují biopotraviny, které nakoupíte v českých obchodech s potravinami, zdravou výživou nebo například v drogeriích. Odborníci proto upozorňují, aby se nakupující nenechali zmást nápisy na výrobcích typu „přímo od farmáře“ nebo obrázky české krajiny. Jednou z možností je vyhledat logo EU pro ekologickou produkci v podobě listu tvořeného hvězdami po vzoru vlajky Evropské unie. Jedná se o povinné nadnárodní značení pro biopotraviny splňující požadavky EU.

Další možností je zelené pruhované půlkulaté logo s ochrannou známkou a nápisem Bio, produkt ekologického zemědělství. Toto logo ovšem neznamená, že produkt pochází přímo z České republiky. Mohou jej získat také zahraniční potraviny, které jsou u nás kontrolovány a certifikovány a splňují požadavky legislativy ekologické produkce.


(22. 10. 2020 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(5605)