Nejdůležitějším zbožím ČR jsou při dovozu i vývozu stroje a dopravní prostředky, navyšuje se však dovoz materiálů a polotovarů ke zpracování. Naplňují se i varovná proroctví ohledně potravin: Prohlubuje se potravinová nesoběstačnost, odrážející se především ve vysoké dynamice dovozu masa a masných výrobků, ale také zeleniny a ovoce.
Do ČR dovážíme stále více potravin. Foto: OpenImageBank.comČeská republika patří podle ČSÚ mezi nejotevřenější ekonomiky v Evropské unii. „Podíl vývozu zboží na produkci ČR v roce 2011 dosáhl 24,3 %, podíl dovozu zboží 23,3 %. Z hlediska dostupných údajů tak byla otevřenost české ekonomiky devátá nejvýraznější mezi zeměmi celé evropské sedmadvacítky,“ uvádí Lukáš Kučera, analytik ČSÚ. Ukazatele poměru vývozu a dovozu zboží k HDP zařadily ekonomiku ČR v roce 2012 na páté, resp. šesté místo v EU.
Zahraniční obchod ČR v pojetí přeshraniční statistiky prošel dvěma základními obdobími: období s deficitem (1993 až 2004) a přebytkové roky (2005 až 2012). Nejhorší výsledek byl zaznamenán v roce 1996 s deficitem ve výši 153,0 mld. Kč. Poslední schodek zahraničního obchodu nastal v roce 2004, kdy dovoz převýšil vývoz o 26,4 mld. Kč.
Historicky první přebytek obchodní bilance měla ČR v roce 2005 (38,6 mld. Kč). Zatím nejlepší výsledek si zahraniční obchod připsal v loňském roce, a to s přebytkem 305,7 mld. Kč. Důvodem tohoto značného přebytku byl zejména slabý růst poptávky po dovozu.
Nejvýznamnějším zbožím na straně vývozu i dovozu jsou dlouhodobě stroje a dopravní prostředky. Na výsledku obchodu s tímto zbožím, který za celé období od roku 1999-2012 ani jednou neklesl do deficitu, měl hlavní podíl obchod se silničními vozidly a jejich díly.
„Jestliže poprvé v roce 2004 překonal zahraniční obchod se silničními vozidly a jejich díly v pojetí přeshraniční statistiky přebytek ve výši 100 mld. Kč, v roce 2007 generoval již více než 200 mld. Kč a hranice 300 mld. Kč byla poprvé pokořena v roce 2012. Značnému nárůstu přebytku nezabránily ani propady v zahraniční poptávce v letech 2008-2009 či postupné oslabování růstu vývozu vozidel v letech 2010-2012,“ říká Kučera.
Postupný nárůst zahraniční poptávky po strojích a dopravních prostředcích navyšoval výkonnost českého průmyslu, a to zejména automobilového. Produkce automobilového průmyslu v letech 2000-2004 rostla průměrným tempem 11,3 % za rok, v letech 2005-2007 rostla o 15 % ročně.
Výroba strojů a dopravních prostředků pomáhá lepší výkonnosti příslušných tuzemských odvětví, ale také navyšuje dovoz materiálů a polotovarů ke zpracování. To bylo velmi dobře patrné například v období 2004 až 2007. V roce 2003 směřovalo do ČR železo a ocel za 54,7 mld. Kč, v roce 2007 za 142,1 mld. Kč.
Značné navyšování dovozu následně vedlo k prohlubování deficitu z obchodu s těmito produkty z původních 0,8 mld. Kč v roce 2003, na 28,2 mld. Kč v roce 2007. Obdobný trend bylo možné pozorovat u neželezných kovů, u železné rudy ke zpracování v hutnickém průmyslu či kaučuku a u plastů v gumárenském a plastikářském průmyslu.