I přes rostoucí oblibu elektromobilů a především plug-in hybridů dominuje mezi alternativními pohony stále LPG. Nabídka továrních modelů se rozrostla, nejvíce automobilů na autoplyn ale stále vzniká dodatečnými přestavbami benzínových motorů. Plyne to z údajů České asociace LPG.
Za prvních 6 měsíců letošního roku to byly dle údajů Ministerstva dopravy necelé 2 tisíce vozidel. Celkově se započtením registrací nových vozidel tak v Česku letos v prvním pololetí přibyly téměř 3 tisíce vozů na LPG, čímž se autoplyn řadí na první místo před plug-in hybridy a elektromobily. Na českých čerpacích stanicích se také letos prodalo o polovinu více bioLPG než za celý loňský rok.
Na LPG v tuzemsku podle odhadu České asociace LPG (ČALPG) jezdí asi 170 tisíc vozidel. Tomu odpovídá i hustá síť odběrných míst LPG, kterých je skoro tisícovka, ať už v rámci standardních čerpacích stanic nebo samostatně. V posledních letech tvořily dominantní podíl vozů na LPG dodatečné přestavby, loni však na trhu přibylo i několik nových továrních modelů a jejich prodeje dle údajů Sdružení dovozců automobilů (SDA) rostou. „Za celý loňský rok bylo registrováno 1280 nových vozů na LPG. Letos jen za první pololetí je to už 996,“ shrnuje vývoj Ivan Indráček, předseda ČALPG, a dodává, že i tak větší část vozidel na LPG stále pochází z přestaveb, byť zastoupení továrních LPG motorizací se v posledním roce zvýšilo.
Dle údajů Ministerstva dopravy činí celkový počet montáží i demontáží LPG/CNG systémů 2296. Odborníci odhadují, že čistě počet přestaveb na LPG se v prvním pololetí pohyboval někde pod 2 tisíci. „Demontáže v současnosti tvoří asi pětinu z uvedeného počtu. Přestaveb na LPG tak bylo v prvním pololetí provedeno téměř 1900,“ odhaduje Evžen Procházka, technik strakonické společnosti AUTOGAS – CENTRUM, spol. s r.o., která se specializuje na přestavby vozů na LPG a CNG již více než 28 let. Dodává, že vyšší podíl demontáží vyplývá z faktu, že na řadě vozidel montovaných v letech 2011 či 2012 končí platnost nádrže a mnohdy se vzhledem ke stáří a stavu vozidla nevyplatí investovat do nové nádrže.
Ve srovnání s ostatními „čistými“ pohony, se kterými počítá Národní akční plán čisté mobility (NAP ČM), si tak, zdá se, LPG stále drží čelní pozici nejen v celkovém počtu automobilů, ale i těch nově uvedených do provozu. Zatímco LPG vozidel v prvním pololetí přibylo asi 2900 (součet nově registrovaných vozidel a přestaveb), plug-in hybridů bylo dle SDA nově registrováno 2192 a elektromobilů 1143. Vozů na CNG přibylo 413.
Podle studie „BioLPG: A Renewable Pathway Towards 2050“ nedávno publikované Evropskou asociací LPG nemá LPG téměř žádné emise znečišťujících látek. Uhlíková stopa LPG je pak z pohledu celého životního cyklu paliva výrazně nižší než u nafty (‒23 %) a benzínu (‒21 %). Ani to ale nemusí dle NAP ČM v budoucnu stačit. Začíná se proto s produkcí bioLPG, které pochází z obnovitelných zdrojů a v závislosti na technologii výroby může mít dokonce až o 80 procent nižší emise ve srovnání s klasickým fosilním LPG. „BioLPG již bývá k dostání také na některých českých čerpacích stanicích. Jen za první pololetí letošního roku ho bylo do Česka dodáno 45 tun, což je asi o polovinu více než za celý loňský rok. V poměru k celkové spotřebě LPG jsme ale samozřejmě stále na začátku,“ doplňuje Ivan Indráček.