I nabídka a prodej zboží s akční cenou nebo v rámci výprodejů, a také služby, při nichž jsou spotřebitelům nabízeny nejrůznější cenové bonusy, jsou průběžně monitorovány a kontrolovány Českou obchodní inspekcí. Výsledky těchto kontrol za 1. čtvrtletí 2014 opět potvrdily, že při prodeji zlevněných výrobků stále dochází k porušování právních předpisů, nejčastěji zákona o ochraně spotřebitele. Jak by měla vypadat správná cenová akce tohoto typu?
Při 1051 kontrolách zjistili inspektoři nedostatky ve 401 z nich: v téměř polovině případů prodávající neinformovali o ceně zboží či nabízených služeb a dále bylo ve větší míře zjištěno porušení zásad poctivosti při prodeji výrobků a poskytování služeb. Za tato a další porušení bylo uděleno ve sledovaném období 280 pokut, které přesáhly celkovou hodnotu 5,5 milionů korun.
Na kontrolách se podílelo všech 7 inspektorátů a probíhaly na celém území České republiky bez ohledu na formu nabídky a prodeje zboží nebo poskytování služeb, včetně internetových obchodů. Při celkovém počtu 1051 kontrol bylo zjištěno porušení obecně závazných právních předpisů v 401 případech (tj. 38,2 %).
Z hlediska četnosti porušení obecně závazných právních předpisů nejčastěji docházelo k porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a to:
Uložená opatření a sankce byly následující: Zákaz prodeje výrobků, které nesplňovaly požadavky zvláštních právních předpisů, vydali inspektoři v rámci kontrolní akce na 1462 kusů výrobků. Hodnota zakázaného zboží činila 204 246 Kč. Zákaz používání do doby zjednání nápravy byl vydán dále na 44 kusů měřidel bez platného úředního ověření.
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo pravomocně uloženo 280 pokut v celkové výši 5 541 000 Kč. Další řízení o uložení pokuty nebyla ve sledovém období ukončena nebo pokuty nenabyly právní moci
Z dílčích výsledků kontrol za 1. čtvrtletí 2014 podle ČOI vyplývá, že při prodeji zboží v rámci slev stále dochází k porušování zákona o ochraně spotřebitele. Prodávající podle zástupců Inspekce nerespektují povinnosti stanovené tímto zákonem zejména tím, že nedostatečně informují spotřebitele o ceně prodávaného zboží a nabízených služeb, a v návaznosti na toto porušení nesprávně účtují. Přetrvávají také nedostatky v informačních povinnostech o nabízených výrobcích a službách a porušení související s reklamacemi. Vzhledem k těmto neuspokojivým výsledkům budou kontroly zboží za akční ceny a z výprodejů pokračovat i nadále.