Maloobchod prochází velmi dynamickým obdobím, které je poháněno měnícím se chováním a očekáváním spotřebitelů. Značky a maloobchodníci musí reagovat na nové vzorce v poptávkách zákazníků, geopolitickou situaci, problémy v globálních dodavatelských řetězcích i na krizi životních nákladů. Mimo jiné je zřejmé, že jsou zákazníci stále více ovlivňování sociálními médii, zejména pak mladší generace.
Z aktuální studie Capgemini Research Institute vyplývá, že 70 % spotřebitelů nakupujících produkty na sociálních sítích důvěřuje influencerům. Nejvyšší angažovanost vykazuje generace Z (18–24 let), kdy téměř polovina z nich (48 %) objevuje nové produkty prostřednictvím online influencerů a 32 % si je následně zakoupí.
Kromě toho se dnes 61 % spotřebitelů po celém světě obává o svou finanční situaci, přičemž největší obavy mají mileniálové (25-40 let) - 66 %. U generace X (41–56 let) je to 64 %. Nejmenší obavy vykazuje generace Boomers (57–75 let) - 55 %.
Z průzkumu, kterého se zúčastnilo 11 300 spotřebitelů z 11 zemí, vyplývá, že téměř tři čtvrtiny %) spotřebitelů nakupují méně impulzivně a 69 % omezuje nepodstatné výdaje, jako je elektronika, hračky a stravování, a odkládá nákup luxusního zboží.
Úspora peněz je pro mnoho lidí na prvním místě, 64 % spotřebitelů nakupuje výrobky v hypermarketech a diskontních prodejnách a 65 % kupuje levnější privátní značky nebo levné značky.
Celosvětově vygenerovaly v roce 2022 sociální nákupy v příjmech 724 miliard dolarů. Odhaduje se, že objem i nadále poroste a do roku 2030 dosáhne přibližně 6,2 bilionů dolarů, a to především díky generaci Z a mileniálům.
Očekává se další nárůst celosvětového odvětví influencer marketingu až o 30,3 % ročně. V roce 2028 by celkový objem dosáhl na téměř 85 miliard dolarů.
Průzkum odhalil, že v posledních 6 měsících 32 % spotřebitelů na celém světě objevilo nový produkt nebo značku na sociálních sítích, což překonává procento spotřebitelů, kteří se o nové značce dozvěděli při sledování televizní reklamy (22 %). Téměř čtvrtina (22 %) všech spotřebitelů se o výrobku nebo značce dozvěděli prostřednictvím influencera a 16 % z nich si následně výrobek nebo značku zakoupili.
Zpráva říká, že s využitím síly influencerů na sociálních sítích a rozšířením o tyto kanály při oslovování zákazníků mohou obchodníci otevřít nové zdroje příjmů a příležitosti k růstu.
Podle průzkumu 70 % spotřebitelů nakupujících produkty na sociálních sítích uvedlo, že důvěřují influencerům, kteří produkt používají a sdílejí své vlastní zkušenosti a recenze. Například generace Z zde vykazuje nejvyšší angažovanost, téměř polovina (48 %) objevuje nové produkty prostřednictvím online influencerů a 32 % z nich pokračuje v nákupu.
43 % všech spotřebitelů tvrdí, že se mohou ztotožnit pouze s influencery, kteří jsou "skutečnými lidmi" a kteří sdílejí jejich vlastní zkušenosti se značkou/produktem, na rozdíl od "virtuálního influencera" (fiktivní/digitální postavy, která byla vytvořena počítačem na základě zadání obchodníka).
Téměř jedna třetina (31 %) všech spotřebitelů by důvěřovala doporučením virtuálního influencera pouze v případě, že by sdílel důvěryhodný obsah.
Influencer marketing se stává mocným nástrojem k oslovení nových i stávajících zákazníků. Efektivní influencer strategie umožňuje marketérům propojit se se zákazníky způsobem, kterého jiné formy marketingu a reklamy nemohou dosáhnout.
Podstatný je správný výběr influencera, který se přirozeně a autenticky hodí ke kampani, potřebám a preferencím cílové skupiny. Výběr influencera pro generaci Z bude vypadat úplně jinak než pro nakupujícího z generace Boomer, vzhledem k jejich odlišnému přístupu a nákupnímu chování. Značky a prodejci by se měli zaměřit na relevanci spojení, které má influencer se sledujícími uživateli, spíše než pouze na počet sledujících. Kromě autenticity je třeba korelovat i typ podnikání a cílů obchodníka s životním stylem influencera.