O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Ve vedení rodinných firem je výrazně více žen

Na ředitelských postech rodinných firem pracuje průměrně pět žen, další čtyři se na některou z vedoucích funkcí momentálně připravují. Podíl žen ve vrcholovém managementu je v průměru 22 %. Alespoň jednu ženu v představenstvu má více než polovina rodinných firem (55 %), celkový podíl žen v představenstvech 16 % (na představenstvo připadá průměrně více než jedna žena). 70 % rodinných firem zahrnutých do průzkumu má mezi kandidáty na příštího generálního ředitele ženu, ve 30 % je žena v nejužším výběru na tuto funkci. Plyne to ze statistik společnosti EY.

V rodinných podnicích mají ženy větší šanci na vedoucí funkci než v jiných typech obchodních společností. Nejen, že velká část rodinných podniků má ženy na vysokých pozicích, ale tyto firmy navíc dosahují dlouhodobého a udržitelného růstu. Hlavní důvod je zřejmý, ženy ve vedení se pevně drží rodinných hodnot. Ukazuje to zpráva Women in leadership: The Family Business Advantage poradenské společnosti EY vypracované ve spolupráci s Cox Family Enterprise Center americké Kennesaw State University v Georgii. Průzkumu se účastnilo 21 zemí a z každé země je následovně vybráno 25 největších rodinných podniků. Průměrná rodinná firma zahrnutá v průzkumu ročně utrží 3,48 miliard amerických dolarů a má 12 tisíc zaměstnanců.

„V rodinných firmách, které se řadí k největším a nejstarším na světě, dokážou ženy udělat kariéru rychleji a dotáhnou to dál než v jiných typech obchodních společností,“ říká Magdalena Souček, vedoucí partnerka EY v České republice a ve střední a východní Evropě. „Řadu úspěšných žen mají ve svém vedení i tuzemské firmy. Každoročně se nám do naší soutěže EY Podnikatel roku přihlásí v průměru deset úspěšných podnikatelek, a to napříč všemi obory podnikání. Již nyní se těším na další podnikatelské osobnosti, které nový ročník soutěže přinese.“

Jednou z nejúspěšnějších podnikatelek v České republice je zakladatelka rodinné firmy SIKO KOUPELNY a.s. paní Jaroslava Valová, která se mimo jiné před dvěma lety stala právě držitelkou titulu EY Podnikatel roku hlavního města Prahy a Středočeského kraje. „Rodinné firmy jsou hlavně o soudržnosti a ta je tradičně ženskou doménou. Ty firmy, které si to uvědomí, na tom mohou jen získat. A vůbec nezáleží, zda jde o firmu rodinnou či nikoliv,“ komentuje význam žen ve vedení firem Jaroslava Valová.

Sedm z deseti rodinných podniků má ženu mezi adepty na generálního ředitele a ve třetině případů je žena dokonce v nejužším výběru. Přitom rodinné firmy vytváří 70 až 90 % celosvětového HDP a 50 až 80 % pracovních míst ve většině zkoumaných zemí. V těchto firmách je také důležité mít optimální rovnováhu mezi rodinnými zájmy a potřebami podniku, a při tom dát příležitost ženskému potenciálu. Výzkum ukázal, že ženy mají největší prostor pro růst ve společnostech, pro které není důležitý pouze zisk, ale také lidé.

Srovnání s ostatními firmami

Čísla týkající se rodinných firem vyniknou zvlášť, srovnáme-li je se všeobecnými statistikami. Podle údajů z konce roku 2013 činil podíl žen ve vrcholovém vedení v celosvětovém měřítku průměrně 12,9 %, generálních ředitelek byly pouhé 3,9 % a členek představenstva 12,7 %. Přitom prakticky všechny všeobecné statistiky, včetně výše zmíněných, zahrnují i rodinné podniky. Pokud bychom měli možnost údaje týkající se rodinných firem oddělit a porovnat je s ostatními typy společností, rozdíly by byly ještě markantnější.

Studie odhalila, že pokud jde o ženy ve vedení, lze mezi řadou oslovených rodinných podniků vystopovat určité společné znaky:

  • Ženy jsou vzorem pro ostatní. Ženy na ředitelských postech a ve statutárních orgánech rodinných firem jsou příkladem pro ostatní, protože dokazují, že „to jde“, že lze vystoupat až na vrchol firemní hierarchie a zastávat i ty nejvyšší funkce.
  • Běh na dlouhou trať. Rodinné firmy obvykle uvažují dlouhodobě. Díky svému dlouhodobému horizontu a „dlouhověkosti“ jsou schopné oprostit se od vědomých i nevědomých předsudků, což ženám otevírá cestu do vedoucích pozic.
  • Inkluzivní prostředí. Úspěšné rodinné firmy dokážou najít optimální rovnováhu mezi rodinnými zájmy a potřebami podniku. Kladou důraz na soudržnost, začleňování a na blaho rodiny a prosperitu jejího podniku, včetně všech jeho zaměstnanců. Není pro ně důležitý jen zisk, ale především lidé. A právě v takovém prostředí se ženám daří.

„Analýza dat z našeho průzkumu naznačuje, že faktory úspěchu, kterým rodinné podniky vděčí za svou dlouhodobou prosperitu, navíc vytvářejí příznivé podmínky, ve kterých rostou budoucí šéfky,“ dodává Magdalena Souček.

V rodinných firmách dostávají prostor ženy

Průzkum EY ukazuje, že rodinné podniky podporují všechny ženy, které se chtějí dostat do vedení a neprotežují jen členky rodiny. Oslovené firmy mají ve vedoucích pozicích průměrně něco přes jednu rodinnou příslušnici (1,14 žen) a na ředitelských postech průměrně 3,5 žen, jež nejsou členkami rodiny. Podle respondentů se navíc momentálně průměrně čtyři ženy připravují na některou z vedoucích funkcí, přičemž jen jedna z nich je z rodiny a tři ne.

Firma, kde se na některý z ředitelských postů připravuje více žen, mívá současně vyšší růstové cíle a klade větší důraz na dlouhodobý růst a udržitelnost, a nikoliv na krátkodobé výkonnostní cíle. „Z těchto zjištění lze vyvodit, že mít ženy ve vedení podniku je dobré pro jeho dlouhodobý, udržitelný růst,“ říká Joe Astrachan, Ph.D., profesor managementu a podnikového řízení na Kennesaw State University. „A naopak: důraz na dlouhodobý, udržitelný růst je strategií, která prokazatelně přispívá k posílení ženského prvku ve vedení.“


(11. 9. 2015 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(2034)