Vše nasvědčuje tomu, že Češi letos s vánočními nákupy nespěchají: 45 % lidí ještě nepořídilo žádný vánoční dárek. Muži budou dárky kupovat ještě o něco později než ženy - zatímco téměř 2/3 žen již mají alespoň jeden vánoční dárek připravený, 55 % českých mužů s nákupem prvního dárku ještě vyčkává. Vyplývá to z aktuálního průzkumu GE Money Bank. Ten upozorňuje rovněž na fakt, že stále důležitější roli hrají při vánočních nákupech věrnostní programy.
Foto: OpenImageBank.com„Věrnostní a slevové programy budou jedním z trendů letošních Vánoc. Ukázalo se, že je při předvánočních nákupech využilo již 50 % zákazníků. Téměř třetina lidí dokonce před Vánoci vybírá obchody podle toho, zda podporují jejich věrnostní program,“ tvrdí Josef Jehlík z GE Money Bank. „Počet zákazníků, kteří využívají věrnostní programy, navíc bude ještě stoupat. Ta pravá nákupní horečka nás totiž zřejmě čeká až s příchodem Adventu, většina Čechů zatím za dárky neutratila ani tisíc korun,“ dodává Jehlík.
Méně než 1000 Kč do vánočních dárků zatím investovalo celkem 58 % Čechů, 22 % lidí nakoupilo dárky v rozmezí 1001 - 2000 Kč. Jen každý pátý Čech za vánoční dárky již utratil více než 2000 Kč. Pokud jde o plány na další útratu za dárky, polovina lidí chce své příští výdaje udržet pod 2000 Kč. Zhruba 35 % Čechů potom plánuje nákupy dalších dárků v rozmezí 2001 - 5000 Kč a jen 15 % lidí chce utratit více než 5000 Kč.
I když většina lidí zatím nakoupila jen minimum dárků, již 8 % lidí již teď ví, že budou muset zvýšit svůj původně plánovaný rozpočet. Celkem 28 % Čechů bude raději vybírat levnější dárky anebo jich koupí o něco méně, aby svůj původní finanční limit na letošní vánoce nepřekročili. Téměř 40 % lidí si naopak myslí, že svoje plány na útratu za letošní Vánoce dokáží dodržet.
Lidé, kteří kupují dárky s předstihem, častěji využívají služeb internetových obchodů, téměř polovina všech vánočních dárků se zatím prodala online. Dalších téměř 30 % dárků si potom zákazníci odnesli z velkých nákupních center. Zbytek nakoupili v supermarketech, hypermarketech nebo ve specializovaných obchodech mimo velká nákupní střediska.
Pokud jde o věrnostní programy, většina klientů (44 %) dává podle průzkumu přednost těm, které je odmění slevami na zboží nebo služby. Jaký je přesně příčinný vztah meci členstvím v určitém věrnostním programu a využíváním konkrétních nákupních příležitostí, průzkum neuvádí.
Zástupci GE Money Bank se chlubí, že banka slevové kupony nedávno nabídla všem svým klientům ve věrnostním programu bene+. Ten prý získal v Česku již přes 170 partnerů, zákazníci tak mohou výhody čerpat ve více než 1 600 kamenných provozovnách a 31 internetových obchodech. Vedle slevových kuponů dostávají u partnerů bene+ peníze zpět za každou platbu kartou, a to až do výše 30 % z částky nákupu.