Pokud podnikáte v retailu, máme pro vás dobré zprávy: 82 % Čechů očekává, že jejich Vánoce budou letos stejně bohaté či dokonce bohatší než vloni. Nákupní horečka pak vypukne v půlce listopadu, kdy své vánoční nákupy plánují zhruba dvě třetiny lidí (62 %). Kupovat se budou samozřejmě především hračky, kosmetika, oblečení a elektronika.
Výše uvedené údaje vycházejí z monitoringu a analýzy sociálních sítí a webových diskuzí společností Yeseter Now a z průzkumu významného internetového prodejce Mall.cz.
Společnost Yeseter Now analyzovala v období od 20. října do 5. listopadu přes 35 tisíc diskusních příspěvků týkajících se příprav na Vánoce. V tomto období prý zhruba 70 procent diskutujících požaduje od svých přátel radu na vhodné vánoční dárky. 16 procent diskuzí se točí také kolem receptů na vánoční pochutiny.
Nejvíce se prý letos diskutéři baví o dárcích pro děti, a proto se v celých 29 procentech v diskuzích objevují tipy na hračky. Hračkám dominují různé stavebnice, plovoucí auta, panenky a kuchyňky. Největším klučičím hitem se zdá být yoyo.
16 procent dárků bude podle Yeseter Now pocházet z široké palety kosmetiky a parfémů, 15 procent bude tvořit oblečení, kde nezanedbatelnou část má představovat i erotické spodní prádlo. 14 procent diskutérů prý zvažuje nákup elektroniky, kde jsou v hojné míře zastoupeny tablety, čtečky elektronických knížek a chytré mobilní telefony. Hodně se probírají i mobilní telefony pro děti zhruba od věku deseti let.
Knihy, filmy a jiné DVD kolekce jsou podle Yeseter Now probírány v 11 procentech diskusí. 4 procenta debat jsou věnovány domácím spotřebičům nebo vybavení domácnosti, prim zde hrají kávovary. Další 4 procenta zvažují pro své nejbližší nákupy zážitků. Stejně, po 3 procentech, letos zřejmě Ježíšek nadělí šperků a erotických pomůcek. Pouhé 1 procento debatérů pak zvažuje charitativní dárky pro sociálně slabší.
Jak už bylo zmíněno výše, 82 % Čechů očekává, že letos za Vánoce utratí stejně nebo více než vloni. Jen 18 % jich plánuje svátky ve skromnější podobě než v loňském roce. Tato čísla vyplývají z nedávného průzkumu mezi zákazníky portálu Kasa.cz. Ve srovnání s výsledky stejného průzkumu realizovaného v říjnu 2012 jde prý o 10% zlepšení zákaznických předpokladů.
Téměř dvě třetiny lidí vyrazí nakupovat vánoční dárky už za týden, 23 % Čechů se chystá dárky nakupovat až v prosinci a celých 15 % hodlá s nákupem dárků počkat až na povánoční výprodeje. V loňském roce sice zákazníci předpokládali podobné načasování, nakonec však nejvíce nakupovali až poslední předvánoční týden. 57 % respondentů plánuje nakoupit dárky po síti, 43 % se na vánoční nákupy vypraví do obchodních center (ale pozor, toto číslo může být výrazně zkresleno skupinou respondentů průzkumu).
15 % respondentů chce podle Mall.cz letos za dárky utratit přes 10 tisíc Kč, 43 % zákazníků do svých nejbližších investuje 5-10 tisíc Kč. Více než polovina lidí (53 %) obdaruje 5 a více bližních.
Největší skupina respondentů plánuje nakupovat praktické dárky, především oblečení, sportovní vybavení a kosmetiku (44 %), případně elektroniku (30 %). Čtvrtina lidí (24 %) chce své blízké obdarovat kulturou či zážitkem a pouhá 2 % vsadí na jídlo a pití. Je zřejmé, že tady se výsledky průzkumů Mall.cz a Yeseter Now značně rozcházejí.
Zajímavé je srovnání s tím, co by na druhou stranu respondenti rádi sami našli pod stromečkem. Téměř polovina (48 %) by chtěla elektroniku a jen více než čtvrtina (28 %) oblečení, věci na sport a kosmetiku. U zbylých dvou kategorií se nákupní preference a přání v zásadě překrývají.
Při výběru dárků se nejvíce respondentů (37 %) řídí přáním obdarovaného, necelou třetinu (30 %) zajímá především užitná hodnota a praktičnost a 28 % překvapení obdarovaného. Pouze 5 % lidí klade největší důraz na cenu.
Dodejme, že průzkum se uskutečnil v průběhu měsíce října a zúčastnilo se jej 5 600 zákazníků Kasa.cz. K jejich nejčastějším přáním pod stromeček patřil nový tablet, chytrý telefon či kávovar.