O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Únik dat? Klienti vám ho neodpustí!

Doba je taková, že se o své osobní informace v současnosti lidé dělí prakticky denně. Neměří však stejným metrem, pokud jde o jejich ochranu ze strany těch, kterým je svěřují. Lidé se nejvíce obávají úniku osobních dat – rodné číslo, číslo občanského průkazu – a informací o jejich finanční situaci. Pokud by vlastním pochybením dopustila únik dat o klientovi nebo jeho účtech například banka, přes 95 % dotazovaných by pro uložení svých peněz hledalo jinou instituci.

Velmi odlišná je ale situace u internetových služeb: V případě, že by došlo k úniku srovnatelných informací na sociální síti Facebook, více než polovina respondentů by vůbec nezasáhla. O citlivé informace přitom alespoň jednou za život přišlo prý 57 % lidí. Tyto a další výsledky získala ve svém průzkumu společnost Safetica.

Pokud dojde k úniku dat pochybením, které zapříčinila banka, necelých 78 % dotázaných by začalo převod finančních prostředků zařizovat okamžitě, dalších 16 % by tento postup zvažovalo v závislosti na druhu ztracených informací. Téměř pro polovinu dotázaných (46 %) by byla jasným impulzem ke změně banky ztráta osobních údajů, které se dají snadno zneužít – rodné číslo nebo číslo občanského průkazu. Jako další důvody vedoucí k rozvázání spolupráce uváděli respondenti únik údajů o prováděných transakcích (28 %) a platebních kartách (22 %).

“Lidé považují banky a další podobné instituce za seriózní podniky, které by měly dbát na dostatečné zabezpečení veškerých dat, a sami na ně proto kladou zvýšené nároky. Je to logické - ukládají do nich peníze, o které nechtějí přijít, a zároveň jim sdělují důvěrné osobní informace, které může kdokoli nepovolaný snadno zneužít. Za každé pochybení tak banka tvrdě platí - ve většině případů poškozený klient dříve nebo později odejde jinam,” komentuje Jakub Mahdal, CEO společnosti Safetica.

Lze očekávat, že podobný přístup by klienti měli i u dalších poskytovatelů služeb, které klienti řadí mezi klasické "kamenné" instituce.

Ztráta informací na Facebooku

Minimální dopady by naopak měla ztráta citlivých informací – v porovnání s bankovními institucemi – na nejrozšířenější sociální síť Facebook. Po úniku osobních údajů třetí osobě by se k nekompromisnímu zrušení profilu odhodlalo pouze 10 % dotázaných, 31 % by o vymazání účtu uvažovalo. Nutno ovšem dodat, že to může být způsobeno do značné míry tím, že Facebook de facto nemá konkurenci. Není tedy kam přejít.

Pro více než polovinu lidí (59 %) by ztráta dat nerozhodila, svůj účet by si dotazovaní ponechali i poté. Jako nejčastější důvod, který by uživatele přiměl ke smazání účtu na Facebooku, byl uváděn únik soukromých konverzací, a to ve 47 % případů. Dalších 21 % uživatelů by svůj profil odstranilo, pokud by došlo k úniku dat ve formě fotografií jejich nezletilých dětí či příbuzných. Necelá třetina respondentů (29 %) se nechala slyšet, že jim na charakteru uniklých dat nezáleží a svůj účet by si na Facebooku ponechali.

Roli hraje konkurenční boj

"Zásadním rozdílem mezi vnímáním důvěry k bance a k sociální síti je konkurenční boj, který je v případě finančních institucí o mnoho výraznější než je tomu např. u Facebooku. Většina bank nabízí nejrůznější výhody. U sociálních sítí je to jinak. Facebook sice není jedinou sociální sítí na světě, je však nejrozšířenější a v současnosti také nejoblíbenější. Žádná jiná sociální síť nenabídne totiž uživatelům tak velkou škálu služeb v jednotném rozhraní. Důležitým faktorem je také počet zaregistrovaných přátel. To jsou důvody, pro které Facebooku lidé únik dat odpustí snáze. O to více doporučuji zaměřit se na nastavení oprávnění, zamyslet se, s kým chci opravdu sdílet osobní informace, ať už se jedná o fotografie z dovolené nebo datum mého narození, místo bydliště atd." říká Petr Zikeš, COO společnosti Safetica.

Přes 43 % dotázaných mělo dosud štěstí a s únikem dat se nikdy nesetkalo. Ovšem podobné procento respondentů (41 %) naopak alespoň jednou v minulosti přišlo jak o citlivé informace uložené v bankovním systému, tak o data z nejpopulárnější sociální sítě. I přes tak velké číslo však Facebook o své uživatele nepřichází, za což vděčí právě tomu, že je jedinečný a ve své podstatě „nenahraditelný“.


(30. 3. 2015 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(1760)