Poskytování vlastních služeb a zboží přes internet je v ČR stále zajímavějším byznysem, protože cílová skupina se stále rozšiřuje. V roce 2014 mělo osobní počítač a připojení k internetu 72 % českých domácností. Stále roste obliba přenosných počítačů, doma je měla každá druhá rodina. A mimochodem: Polovina Čechů, kteří používají internet, je registrována na sociálních sítích. Říká to ČSÚ.
Vybavenost českých domácností informačními a komunikačními technologiemi v roce 2014 opět vzrostla, pouze 28 % domácností nemělo počítač. K internetu byly připojeny 3 miliony domácností (72 %), to je téměř o jeden milion více než před pěti lety. Nejoblíbenějším typem připojení zůstává bezdrátové wi-fi (42 % domácností).
Nejlépe jsou informačními a komunikačními technologiemi vybaveny domácnosti s dětmi, nejhůře domácnosti seniorů, z nichž se k internetu připojuje necelá desetina. „Poprvé v historii České republiky jsme letos zaznamenali více domácností s přenosným počítačem než s klasickým stolním počítačem. Téměř každá třetí rodina má více než jeden počítač,“ říká Romana Malečková z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ.
Nejvyšší rozdíly ve využívání informačních a komunikačních technologií jsou u domácností z různých příjmových skupin. „V případě domácností s nejvyššími příjmy mělo internet 97 %, což je třikrát více než u rodin s nejnižšími příjmy. Jedná se o jeden z největších rozdílů v rámci zemí Evropské unie,“ uvádí Martin Mana, ředitel odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.
Celkově se Česká republika v mezinárodním srovnání ve vybavenosti domácností informačními technologiemi stále nachází pod průměrem Evropské unie, počtem uživatelů internetu jsme se k průměru velmi přiblížili.
Již téměř tři čtvrtiny Čechů v roce 2014 uvedly, že používají počítač a internet. Přesto se téměř 1,9 milionů obyvatel ČR k internetu nikdy nepřipojilo. Jedná se zejména o osoby ve věku nad 65 let. K internetu se obyvatelé ČR připojují i ze svých mobilních zařízení, např. prostřednictvím mobilního telefonu tak učinilo 29 % české populace.
Obecně stále platí, že internet používají častěji muži, mladší osoby a jednotlivci s vyšším vzděláním. „Téměř všichni studenti starší 16 let používají internet, pouze 3 studenti z tisícovky internet nepoužívají. Pokud se podíváme na vysokoškolsky vzdělané osoby, tak zkušenosti s internetem má 95 % z nich,“ uvádí Romana Malečková. Doba strávená na internetu je závislá na věku respondentů. Nejčastěji Češi uváděli, že se „surfování“ věnují 1 až 5 hodin týdně. Ve skupině osob ve věku 16 až 24 let tráví na internetu šest osob z deseti více než 10 hodin týdně.
Více než 3,4 mil. Čechů v roce 2014 nakoupilo přes internet. Nakupování se těší větší oblibě zejména u mladších a středních věkových skupin. Pro internetové obchody jsou však stále nejzajímavější skupinou nakupujících ženy na rodičovské dovolené. Těch se nakupování prostřednictvím internetu věnuje zhruba 64 %. Pořizují nejčastěji oblečení, obuv a módní doplňky. Muži obvykle nakupují elektroniku a počítače.
V posledních letech výrazně vzrostla oblíbenost sociálních sítí. V roce 2014 je využívalo 37 % obyvatel ČR oproti 5 % před pěti lety. Přesto mezi 28 státy Evropské unie patřilo v roce 2013 z hlediska využití sociálních sítí až 24. pozice. Uvedený výzkum ovšem neříká nic o tom, jak efektivní je využití sociálních sítí pro podporu vlastního internetového byznysu.