Svůj nový Globální index digitálních dovedností, který odhaluje rostoucí globální krizi digitálních dovedností a naléhavou potřebu přijmout opatření, zveřejnila společnost Salesforce. Index vychází z dat od více než 23 000 pracovníků v 19 zemích, kteří uvádějí svou připravenost získat klíčové digitální dovednosti.
Téměř tři čtvrtiny respondentů (73 %) se necítí být schopno plně si osvojit digitální dovednosti, které podniky potřebují už nyní, a ještě více (76 %) se jich necítí být připraveno na budoucnost práce. Přestože 82 % plánuje osvojit si nové dovednosti v příštích pěti letech, pouze 28 % se nyní aktivně zapojuje do programů vzdělávání a odborné přípravy v oblasti digitálních dovedností.
Mezera takového rozměru je znepokojující, nicméně představuje svým způsobem také příležitost. Vzhledem k tomu, že společnosti po celém světě rychle přecházejí na nový model, poptávka po zaměstnancích s digitálními dovednostmi prudce vzrostla.
Celkové globální skóre indexu Salesforce pro digitální připravenost, hodnocené z hlediska připravenosti, úrovně dovedností, přístupu a aktivní účasti na zvyšování digitálních dovedností, je v současné době pouze 33 bodů ze 100 možných. Země zastoupené v průzkumu se pohybovaly v rozmezí od 63 do 15 bodů, což poukazuje na to, že ačkoli se některé země cítí být k digitální změně připravenější než jiné, je naléhavě zapotřebí globálních investic, aby se odstranila propast v digitálních dovednostech a vytvořila se tak inkluzivnější pracovní síla.
Každodenní dovednosti, jako například fungování na sociálních sítích, se nemusí nutně promítnout do klíčových digitálních dovedností na pracovišti, které podniky potřebují k obnově, odolnosti a růstu.
Více než dvě třetiny všech respondentů z generace Z (64 %) tvrdí, že mají pokročilé dovednosti v oblasti sociálních sítí, což podporuje přesvědčení o digitálních znalostech mladé generace, ale méně než třetina (31 %) se domnívá, že má pokročilé digitální dovednosti na pracovišti, které podniky v současnosti potřebují.
Index Salesforce také ukazuje, že mladší respondenti mají největší důvěru a ambice učit se novým dovednostem - více než třetina příslušníků generace Z se aktivně vzdělává a školí pro dovednosti potřebné v příštích pěti letech ve srovnání s 12 % příslušníků generace Baby Boomers.
Podle Salesforce Indexu jsou dovednosti v oblasti technologií považovány za nejdůležitější digitální dovednosti pro pracovníky v současnosti i v příštích pěti letech. Navzdory tomu, že respondenti jsou zdatní v technologiích pro každodenní spolupráci, jako jsou sociální sítě, tak pouze 25 % se cítí být pokročilý v dovednostech z oblasti technologií, které jsou potřebné právě na pracovišti.