V předvánočním období výrazně stoupají prodeje typických čokoládových kolekcí a mikulášských figurek. Čokoládové cukrovinky s vánoční tématikou tpřitom voří až dvě třetiny českého sezónního trhu s čokoládou. Při koupi čokolády je pro téměř polovinu zákazníků rozhodující její druh. I přesto, že jsou Češi milovníky slev a akcí, čokoládu si takto koupí jen 10 procent z nich. Tvrdí to alespoň aktuální průzkum veřejného mínění společnosti KPMG Česká republika.
Průzkum ukázal, že čokoládový kalendář patří doslova mezi symboly českého adventu. Svátky si bez něj nedovede představit více než polovina Čechů. Pro 37 procent Čechů je koupě čokoládového adventního kalendáře dokonce každoroční tradicí.
Čokoládové adventní kalendáře pořizují nejvíce spotřebitelé ve věkové kategorii 35–44 let (68 procent). „Tito lidé mají doma děti v předškolním a mladším školním věku a právě dětský spotřebitel je pro výrobce čokolád klíčový. V adventním kalendáři se spojuje obliba mlsat s očekáváním Vánoc, u dětí je proto velmi oblíbený. Pokud výrobek uspěje právě u těch nejmenších, má velkou šanci udržet se dlouhodobě na trhu,“ doplňuje Karel Růžička, Partner odpovědný za služby pro Potravinářství a nápojářství, KPMG Česká republika.
Čokoládě na chuť rok od roku stále více přicházejí české ženy. Zatímco v loňském roce si čokoládovou sladkost dopřávala denně každá patnáctá, letos už je to každá desátá. K nákupu čokolády nepotřebují ani speciální důvod, nejčastěji po ní sáhnou, když na ni dostanou chuť.
Pokud jdou nakupovat čeští muži, čokoládu považuje za součást běžného nákupu 31 procent z nich. Při výběru dají hlavně na značku. „Značka má zásadní vliv na rozhodovací proces zákazníka. Spotřebitel ji vnímá nejen jako záruku kvality, ale také jako nositele určitého zážitku spojeného s výrobkem,“ připomíná Růžička.
V porovnání se Slovenskem jsou Češi v konzumaci čokolády střízlivější. Zatímco u našich východních sousedů si čokoládu dopřává každý den 15 procent respondentů, v České republice je to méně než osm procent. Kromě výše zmíněných žen ji konzumují častěji i lidé starší 55 let (téměř 18 procent).
Ve srovnání s loňskými výsledky průzkumu se letos prosadil trend vzrůstající obliby hořké čokolády, kterou si dopřává 26 procent Čechů. Z pomyslné první příčky tak vytlačila čokoláda s minimálně 35procentním obsahem celkové kakaové sušiny její mléčnou variantu, která proti loňsku skončila na druhém místě.
Obliba hořké čokolády vzrostla zejména u nejmladších dotázaných spotřebitelů ve věku od 15 do 24 let, kteří dříve upřednostňovali právě mléčnou příchuť. „V tom se výrazně lišíme od Slováků, mezi nimiž 29 procent nejvíce preferuje čokoládu s přísadami a čtvrtina z nich čokoládu mléčnou. Hořká čokoláda tak u našich sousedů zůstává až na třetím místě,“ porovnává rozdíly ve spotřebitelském chování Růžička.
Čeští zákazníci, zejména ženy, se rovněž zajímají o různé příchutě a náplně. Spotřebitele naopak málo oslovuje čokoláda bílá, kterou vyhledává jen devět procent z nich. Své příznivce nachází tato příchuť zejména mezi muži.
Celkově však u Čechů vyhrávají převážně tradiční druhy čokolády, zejména hořká a mléčná. Neobvyklé chuťové kombinace, ručně vyráběné cukrovinky či bioprodukty se příliš neprosazují. Na rozdíl od zahraničí je v České republice trh s čokoládou poměrně konzervativní.