Reklamní firemní předměty procházejí další proměnou: Obyčejná propiska nebo kalendář jsou podle odborníků z merchandise businessu přežité. Firmy prý chtějí eko, chytré a vzdělávací řešení. „Zájem o dárkové předměty, které splňují parametry společenské odpovědnosti, jsou chytré a zároveň vzdělávají, vzrostl v uplynulém roce dvojnásobně,“ říká Miloš Tomek zakladatel společnosti Awocado, která rozvíjí edukační projekt Lesní svět.
Reklamní předměty prý fungují stále velmi dobře. Potvrzují to statistiky: Podle průzkumu Advertising Specialty Institute si 89 % lidí vybaví dárce reklamních předmětů z posledních dvou let, 66 % lidí si vybaví i sdělení na reklamním předmětu, 53 % lidí je používá alespoň jednou týdně - 73 % lidí má minimálně jeden vždy u sebe a až o 54 % zvyšují reklamní předměty šanci na uzavření obchodu.
Čím dál tím méně však zabírají obyčejné propisky, bločky a igelitové tašky. Trendem pro nadcházející roky je ekopřístup, chytrost, edukace a motivace. „Klíčovým kritériem stále zůstává jako dříve cena a kvalita. Čím dál častěji se setkáváme s termínem „udržitelný merchandise“. Někdo tomu říká také zelený marketing. Hrníček už například nemůže být z plastu a když ano, tak z recyklovaného.
Ideální je dnes zřejmě dřevo. Motivaci pak zajistí jakýkoliv prvek, který vás rozvíjí. "Pro cílovou skupinu maminek s dětmi to je třeba ilustrace lesního zvířete s popisem jeho charakteristického rysu,“ popisuje rostoucí trend Miloš Tomek. Awocado například při výrobě edukačních reklamních předmětů používá certifikovaný systémem PEFC respektující zásady trvale udržitelného hospodářství při zachování biodiverzity, ošetřené PNZ oleji na přírodní bázi.
„Přidanou hodnotou je pro nás edukace. Všechny ilustrace jsou připraveny předními českými kreslíři, vypichují charakteristické rysy zobrazovaného zvířete nebo rostliny a jsou konzultovány s přírodovědci. A u jmen zvířat uvádíme rodové i druhové jméno. Snažíme se bavit i vzdělávat. Takže když ořezávátko, tak ze dřeva a s brhlíkem lesním,“ vysvětluje Tomek.
Cestou chytrosti a ekologie se prý vydává stále více firem. „Výrobci a reklamní agentury se snaží vyhýbat používání neekologických jednorázových materiálů. Když je použít musejí, vyberou takový, který použijí několikrát a pokud ani to není možné, používají takové materiály, které lze recyklovat v továrnách. Zelený marketing funguje stále více a lépe,“ doplňuje Judita Nechvátalová, která je například autorkou vizitky, kterou když strčíte do hlíny, vyroste z ní mrkev.
Ruku v ruce s obsahem moderních propagačních předmětů půjde i jejich forma. Blog marketingové agentury Taylor Communications, která patří mezi první trojku komunikačních agentur v USA specializujících se na vizuál, si všímá předpovědi společnosti Adobe Stock a Getty / iStock. Ta na začátku roku předpovídala, že budoucnost vizuálního vzhledu merchandise bude plná přírodních motivů.
„Je to pravděpodobně kvůli obavám z globálního oteplování a změny klimatu. Může také odrážet naši kolektivní touhu omezit technologie, které v mnohém náš život již spíše blokují, než obohacují,“ vysvětluje Jenna Worrell, marketingová manažerka z Taylor Communications. Podle stejné konzultantky by firmy měly při své propagaci dát více prostoru zážitku a prostor vnímat všemi smysly. V roce 2019 by měla být propagace včetně té firemní slyšet, příjemná na dotek a měla by vonět i chutnat.
Předpovědi potvrzuje i Jeff Bullas, kterého časopis Forbes označuje jako „top influencer of Chief Marketing Officers“ tedy nejlepšího „ovlivňovače“ marketingových ředitelů. Ten ve svém odhadu nejúspěšnějších reklamních předmětů budoucnosti dává hned první místo opakovaně použitelným šálkům na kávu, které korespondují s eko i eduko trendy. „Ještě lepší je, že tyto výrobky nemusí být ani drahé, aby ten, kdo je dostane, cítil jasný a nezpochybnitelný atribut hodnoty,“ vysvětluje Bullas.