Letos v říjnu jsou tomu přesně tři roky, kdy se mezi energetiky a obchodníky s energiemi skloňuje slovo REMIT (Regulation of Energy Market Integrity and Transparency), ale až nyní se ukazuje, že se zřejmě tato regulace skutečně stane realitou. Problémem zůstává nejasná vize o naplnění této nové reportingové povinnosti. Uvádí to společnost Grant Thorton.
REMIT, tedy Regulation on Energy Market Integrity and Transparency, je nařízením EU, které má po dlouhých peripetiích a třech letech vyjednávání definitivně vstoupit v platnost začátkem roku 2015. S ním začíná účastníkům energetických trhů náročné období příprav na povinnost reportovat velké množství dat o realizovaných obchodech.
Cílem této regulace je zavedení evropského systému pro zajištění transparentní hospodářské soutěže na velkoobchodních trzích s energiemi, a to zamezením zneužívání důvěrných informací a manipulace s trhem (například realizací transakcí, které vysílají falešné či zavádějící signály), včetně monitoringu obchodních operací. Tento požadavek agentury pro spolupráci energetických regulačních orgánů (ACER) je sice formulován poměrně jednoznačně, avšak jeho praktická implementace zůstává zatím otázkou.
Co tedy obnáší nařízení REMIT a jakých oblastí se dotýká? Jádrem nařízení je zavedení povinnosti zveřejňovat vnitřní informace (jako jsou například informace o výrobních/spotřebních kapacitách zařízení, využití zařízení, plánované a neplánované odstávky, údaje o spotřebě atd.) a reportovat agenturou požadovaná data o realizovaných (v některých případech dokonce pouze uvažovaných) obchodech na energetických trzích.
Výše zmíněné povinnosti by měly agentuře umožnit naplnění cílů REMIT a zajistit transparentní integrovaný velkoobchodní energetický trh. Ale zda je to reálné, zůstává stále otázkou. Nastavení systému na úrovni nadnárodního regulátora, který umožní zveřejňovat, reportovat a sledovat definovaná data o realizovaných obchodech, vyžaduje vznik centrální databáze a vytvoření odpovídajících nástrojů.
Znamená ale také napojení na subjekty poskytující vstupní data. Zda budou tato data zasílána individuálně, nebo zástupcem každého členského státu, zůstává otázkou.. Zavedení reportingu proto bude vyžadovat součinnost a další investice ze strany jednotlivých účastníků trhu. „REMIT je velkou neznámou, zejména z pohledu obtížného odhadu administrativní náročnosti, nároků na softwarové řešení a nákladů s ním spojené.“ komentuje situaci David Pirner, managing partner Grant Thornton.
Dosud navíc není zcela jasné, jakých subjektů konkrétně se reportingová povinnost bude týkat. Nařízení totiž nehovoří pouze o obchodních nebo výrobních společnostech, ale například také o koncových zákaznících s roční spotřebou nad 600GWh, provozovatelích plynových zásobníků nebo provozovatelích přenosových a přepravních soustav. Je pravděpodobné, že některé ze subjektů vůbec o této přicházející povinnosti netuší, nebo si s ní neví rady.
Podle současného harmonogramu můžeme očekávat povinnou registraci do 3 měsíců, a následné spuštění reportingu o další tři měsíce později, tedy nejpozději v květnu 2015. Již nyní by se však subjekty, na které se REMIT vztahuje, měly podle Grant Thorton začít aktivně připravovat. Na trhu se ale stále vznáší velké otazníky nad faktickým zavedením nařízení REMIT v praxi, i nad jeho účinností v boji proti netransparentním obchodům.