Jaké zboží se nejlépe prodává na internetu? Kde jsou nové příležitosti? Podívejme se na statistiky: Téměř každý druhý Čech využívající internet si v loňském roce objednal po síti oblečení či boty. Počítače či notebooky, mobily nebo sportovní vybavení jsou pak dalšími velmi populárními druhy zboží, které nakupujeme v e-shopech. Službám pak vládne doprava, konkrétně jízdenky. Potvrdil to průzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli.
Celkem 48% respondentů potvrdilo, že si v uplynulých dvanácti měsících zakoupili pomocí internetu oblečení či boty. Jedná se tak o prakticky stejnou skupinu jako v roce 2013, vloni si tento druh zboží objednalo po síti 50% e-zákazníků. Počítač, notebook či hardware si koupilo 42%, sportovní vybavení 37% a mobily a obdobná zaříení 36% spotřebitelů. Mezi službami pak s 25% dominuje doprava – jízdenky na vlaky a autobusy. Obou kategorií se pak dotýkají slevové kupony, které si koupilo 37% Čechů.
„Oblečení, počítače a mobily vládnou oblíbenosti zboží mezi internetovými zákazníky již několik let. Zapomínat bychom ale neměli ani na další segmenty – knihy, parfémy a kosmetiku či hračky,“ doplňuje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Není bez zajímavosti se podívat také na četnost jednotlivých nákupů. Oblečení, slevový kupon nebo třeba chovatelské potřeby Češi objednají více než čtyřikrát do roka. Dražší produkty, jako jsou právě počítače a jejich příslušenství oproti domu dvakrát.“
Vůbec nejvěrnější jsou zákazníci, kteří si online nakupují jízdenky. V průměru si je pořídí devětkrát ročně. Na dalších místech pak můžeme nalézt dětské oblečení a výrobky pro děti, sběratelské předměty a potraviny.
Výzkum připravila Asociace pro elektronickou komerci ve spolupráci s agenturou Mediaresearch na vzorku 1750 respondentů reprezentujících českou internetovou populaci.
Výsledky ukazují, kde se aktuálně realizuje velký objem prodejů, nicméně je zřejmé, že v těchto segmentech už je na internetu nabito - a realizovat zde nový byznys proto vyžaduje nemalou míru inovace nebo nalezení jiné významné konkurenční výhody. Pro nové podnikatele tak může být výhodnější zaměřit se na dosud méně pokryté oblasti trhů.