Vedení předních světových automobilek a dalších firem v odvětví výroby automobilů se snaží vytěžit maximum z oživení ekonomiky a předhonit konkurenci důrazem na diferenciaci, inovace a sjednávání nových partnerství. Vyplývá to z aktuální studie společnosti EY „Changing Lanes 2014-15: the automotive C-Suite’s agenda“, zpracované na základě rozhovorů se 100 vrcholovými manažery světových automobilek a jejich hlavními dodavateli.
„Navzdory zlepšení globálního ekonomického výhledu se automobilové společnosti stále potýkají s komplexními problémy a jsou nuceny zavádět řadu strategických iniciativ zaměřených na zvýšení provozní efektivity i lepší práci se zákazníky,“ říká Petr Knap, partner podnikového poradenství společnosti EY.
„V roce 2013 byla prioritou řídících pracovníků automobilového sektoru provozní a finanční efektivita, a to jak v rámci vlastní organizace, tak napříč dodavatelským řetězcem. Zvýšení marží zůstává důležitým cílem i nyní v podmínkách rozkolísaného globálního trhu. Přibyla však snaha o zvýšení flexibility, jež by výrobcům umožnila reagovat na neočekávané problémy – ať již jde o měnový vývoj, celkovou dostupnost zdrojů, konkurenční boj či ekonomické podmínky na rozvíjejících se trzích,“ dodává Knap.
Provedená studie na základě dotazování stovky globálně působících vedoucích pracovníků a důkladné analýzy vývoje automobilového průmyslu, představuje pět oblastí, jež budou mít na dění v odvětví v následujících osmnácti měsících klíčový vliv. Které to jsou?
Nestabilita trhu se během uplynulého roku výrazně zvýšila. Většina dotazovaných automobilek (90 %) označuje za hlavní příčinu situaci v rozvíjejících se ekonomikách. Zhruba 68 % dodavatelů pak pozoruje kolísání poptávky jak na vyspělých, tak na rozvíjejících se trzích.
Celkově 84 % vrcholových manažerů očekává negativní dopady v důsledku kolísání měnových kurzů a cen komodit, 56 % respondentů se domnívá, že zpomalení poptávky ze strany rozvíjejících se trhů bude mít na odvětví nepříznivé dopady. Automobilové společnosti musí zefektivnit svůj provoz, aby byly schopné plánovat na úrovni celé korporace, přijímat rychlá rozhodnutí a zajistit flexibilní výrobní procesy.
Z celkového počtu oslovených zástupců automobilek a prodejců nových vozů považuje 67 % za hlavní zdroj přidané hodnoty především nastupující možnosti konektivity a systémů infotainmentu, 74 % dodavatelů pak vlastnictví inovací a sjednocení využívané platformy. Pokud jde o konektivitu automobilů, je nutné, aby výrobci poskytli zákazníkům dostatečnou garanci ochrany osobních údajů, chtějí-li nové funkce co nejrychleji prosadit.
Před pořízením vozu tráví kupující značné množství času na internetu, kde si vyhledávají relevantní informace (v USA průměrně více než 5 měsíců), přičemž počet návštěv přímo u dealerů neustále klesá. Výrobci automobilů tak musí přijít s novými způsoby maloobchodního prodeje, jimiž dokážou znovu přilákat a udržet zákazníky.
Více než tři čtvrtiny, resp. 77 % vedoucích pracovníků vyslovilo názor, že proniknutí a následný úspěch na rychle rostoucích trzích znamená primární výhodu v boji s konkurencí. Kromě toho usilují automobilky o nové příjmy, jejichž zdrojem jsou zmiňovaná konektivita, mobilita a další služby zákazníkům.
Přestože intenzivnější spolupráci firem bylo možné zaznamenat již v loňském roce, aktuální průzkum pro roky 2014-15 dokazuje, že přední výrobci nyní uzavírají partnerství s cílem profitovat ze sdílení technologií a urychlit uvádění inovací na trh.
Z hlediska růstu zisku vnímá zavádění informačních technologií spolu s využíváním dat jako zásadní faktor něco málo přes polovinu účastníků průzkumu. Ještě důležitější je podle 80 % respondentů nasazení analytických nástrojů umožňujících identifikovat zvyklosti a chování zákazníků.
Výrobci automobilů vyprodukují každoročně na základě regulačních a záručních předpisů a požadavků ohledně svolávacích akcí více než bilion sledovatelných údajů a je tudíž nasnadě, že účinnější analytické postupy jsou velmi žádané a pomohly by k odstranění některých překážek rozvoje odvětví.
Získávání a udržení kvalifikovaných pracovníků představuje velký problém, s nímž se automobilový sektor snaží vypořádat podporou talentů a důrazem na inovace. Více než 65 % vedoucích pracovníků pokládá za klíčové, aby firma disponovala dostatkem odborníků v oblasti inovací a technicky orientovaných činností.
Pokud jde o zajištění kontinuity podnikání, hodnotí většina oslovených jako nejvýznamnější aspekty zabezpečení dodavatelského řetězce a viditelnou přítomnost na rozvíjejících se trzích. Další ze složitých otázek, které musí vedoucí pracovníci v automobilovém průmyslu zvládnout, souvisí s racionalizací kapitálu, uvážíme-li, že jen desítka nejúspěšnějších globálně působících výrobců disponovala koncem roku 2013 hotovostí ve výši přesahující 221 mld. USD.