Na trhu aktuálně působí více než tři desítky operátorů - tři skuteční a desítky virtuálních - a vybrat z jejich tarifů nebo předplacených karet už není ani zdaleka tak snadné, jako v dobách, kdy tu byl jen jeden, dva či tři. Proto jsme sestavili rychlý přehled těch nejvýhodnějších tarifů pro různé typy uživatelů: Ať už prostřednictvím mobilního telefonu komunikujete minimálně, nebo ho takřka nepustíte z ruky, máme pro vás optimální tarif.
Hned v úvodu tu zmiňme, že rozlišování na předplacené karty a zákazníky s tarify lze již považovat za překonané - alespoň podle studie společnosti Ericsson, která tvrdí, že takové dělení stejně operátory omezuje v rozvoji byznysu. Podle její zprávy je tradiční přístup k segmentaci zákazníků překážkou rozvoje nových služeb a zvyšování ARPU (průměrný příjem na zákazníka). Mimochodem: My ale v tomto článku máme samozřejmě zcela opačný cíl - chceme mít co nejnižší náklady na mobilní služby, a tím tedy ARPU operátorů snižovat.
Ericsson mimo jiné tvrdí, že tradičnímu přístupu k segmentaci zákazníků se přizpůsobila i interní struktura mobilních operátorů – oddělení zákaznické péče, rozvoje produktů, účtovací systémy i samotný software pro správu sítě. Mobilní operátoři prý často stále předpokládají, že tarifní zákazníci mají automaticky vyšší ARPU, zatímco ti s předplacenými kartami utrácejí méně. Zkušenosti prý ale ukazují, že předplatitelům se daří lépe prodávat nové služby, které jsou potenciálem růstu ARPU. Předplatitelé mají totiž jednoduchou možnost je vyzkoušet, zatímco zapracování novinek do tarifů pro zákazníky s pravidelnými platbami je v současných systémech občas velmi složité.
Z pohledu našeho tématu využijeme z výše uvedených tvrzení pouze jednu ideu: Nebudeme rozlišovat předplacené karty a post-paid tarify. Hledáme prostě nejvýhodnější variantu volání - bez ohledu na způsob účtování.
Pokud hovory především přijímáte, jsou nejvýhodnější tarify s nulovým paušálem - výhodné byly ty od Vodafone (jako tarif na míru s nulovými balíčky) nebo tarif Zero od O2. V aktivní nabídce již nejsou, nicméně nulový tarif nyní nabízí One Mobile, a to jako tarif Dohoda na Jedničku. Jeho výhodou oproti těm dříve zmiňovaným jsou výhodné ceny za volání, nikoli prohibitivní, jako bývaly ty od O2 a Vodafone. Cena volání činí 1,50 Kč za minutu, tarifikace sekundová po první minutě, SMS za 1 Kč, stejně jako 1 MB dat. Operátor slibuje, že nevyžaduje žádné minimální plnění.
Zajímali jsme se přímo u operátora u podrobnosti a dozvěděli jsme se, že nabídka je již aktivní, ale tarif Dohoda na Jedničku bude zpřístupněn pro firemní zákazníky až "v blízké budoucnosti". Žádné minimální plnění prý skutečně není vyžadováno, pokud by ale došlo k tomu, že by zákazník cca 3 měsíce služby nevyužíval, byl by ze strany operátora kontaktován s dotazem, zda má stále zájem služby využívat.
V titulku výše mluvíme o předplacené kartě, One Mobile a jeho nulový tarif je ale klasický post-paid tarif. Přesto tu máme ještě jeden tip ro ty, kdo volají málo: Kaktus. Tento virtuální operátor T-Mobilu sice nenabízí nejlevnější ceny volání, ale na rozdíl od ostatních předplacených karet vyžaduje dobití jen jednou ročně - a navíc v částce 50 Kč. Zřejmě tu také nehrozí, že pokud budete volat málo, budete kontaktováni ze strany operátora. Vyšší cenu volání (2,90 Kč/minutu) oproti dalším předplaceným kartám pak výrazně vyvažuje fakt, že už od začátku hovoru se účtuje po vteřinách.
Pokud voláte skutečně málo, velkou roli bude hrát především minimální měsíční plnění, menší důraz je možné klást na ceny volání. Kaktus je v tomto případě nepochybně dobrou volbou.
Pokud voláte skutečně hodně, bude užitečné zvolit některý z neomezených tarifů. Nevadí-li vám stát se kvůli tomu klientem mBank, což je bezplatné, můžete zvážit její neomezený Tarif 2 s neomezeným voláním i SMS, 4 GB dat a 1000 minut do zahraničí (vybrané země) za 599 Kč. Nutno dodat, že jde vlastně o speciální tarif Vodafone pro klienty mBank, tzv. mVolání.
Pokud vám postačí jen neomezené volání a SMS - bez balíčku dat, možná vás zaujme tarif Maximus od VooCall za 499 Kč měsíčně. Data pak přijdou na 1 Kč za jeden přenesený MB.
Voláte-li více než málo, ale méně, než kdy už se vyplatí neomezený tarif, máte výběr nejsložitější. A navzdory skutečnosti, že výše slibujeme nabídnout nejvhodnější tarif pro každého, zde slib nemůžeme splnit na 100 procent: Prostě proto, že hodně záleží na tom, do jakých sítí voláte a kolik přesně provoláte. Rovněž záleží na způsobu používání datových služeb: Třeba Mobil.cz nabízí internet zdarma, byť pokud pravidelně nedobíjíte, klesne rychlost na doslova šnečí tempo. Ale pro základní spojení se světem to někomu může stačit. Již zmiňovaný Kaktus zase nabízí připojení na Facebook zdarma. Existují také poloveřejné speciální nabídky tarifů - velmi známou se stala třeba ta od Vodafone pro držitele In-karty Českých drah - se 75% slevou na volání.
A pokud spravujete SIM karty pro více osob, například v rámci firmy či jiné organizace, operátoři vám při vyšší útratě nepochybně nabídnou výhodné tarify neveřejné. Ale to už je zcela jiné téma.
(Článek zachycuje stav ke dni 22.11.2013. Přestože jsme výběru mobilních tarifů věnovali maximální pozornost, vydavatel neposkytuje žádné záruky, že jde pro vaše mobilní potřeby o ty nejvýhodnější tarify.)