Je to odkaz, který musí být v každém marketingovém e-mailu (obchodním sdělení) - respektovaný příjemci, nenáviděný odesílateli, zneužívaný spammery - odkaz pro odhlášení. Je tento odkaz ale opravdu takovým zlem, za které je často všemi považován? Jak udělat vše správně tak, aby se uživatelé od vašich mailingů neodhlašovali?
V našem průzkumu trhu mělo odhlašování stejně jako hlášení spamu své čestné místo, neboť se jedná o reakce, které mohou mít nemalý vliv na doručitelnost a každý marketér by jim měl věnovat nemalou pozornost.
Právě odhlašování je marketéry často vnímáno jako nežádoucí a snaží se možnost odhlášení příjemcům schovat do drobného písma, nebo celý proces udělat co nejsložitější. Řekněme si hned na počátku, že toto je zcela nevhodné a nejen na hraně zákona, ale především se tím pouze zvyšuje pravděpodobnost, že příjemce zprávu nahlásí jako spam. Takto reaguje 22,2 % všech příjemců, kterým se nepodaří odhlásit. U mužů to je celých 25,9 %, naopak u žen je tento podíl nižší a nemožnost odhlášení takto řeší 18,4 %.
Odhlášení je potřeba vnímat jako stejně důležitý signál jako otevření či kliknutí. Odhlášením nám příjemce říká, že již nemá o tyto zprávy zájem a pro odesílatele je důležité se zaměřit na příčinu. Jako nejčastější důvod s 31,4 % uvádí příjemci příliš časté zasílání zpráv. Pokud vám přišlo 22,2 % příjemců hlásících spam při problémech s odhlášením jako vysoké číslo, tak při vysoké frekvenci zasílání zpráv zvolí nahlášení zpráv jako spam rovnou 42,5 % příjemců!
Zajímavý je rozdíl ve vnímání propagace zboží a služeb - zatímco 25,5 % příjemců se odhlašuje, pokud již daný typ služby nepotřebuje, u zboží se odhlašuje z důvodu nepotřebnosti 19,1 % příjemců. Téměř pětina příjemců se pak odhlašuje, pokud považuje obsah zpráv za nedůležitý. Nerelevantní obsah však příjemce zjevně obtěžuje až tak, že je u celých 51,3 % příjemců důvodem k nahlášení zprávy jako spamu. Je to jen těsně za zcela nevyžádanými zprávami, ke kterým se příjemce nikdy nepřihlásil, které hlásí jako spam 53,5 % příjemců.
Právě fakt, že nerelevantní zprávy příjemci považují za téměř stejně obtěžující jako ty, ke kterým se nepřihlásili, je důvodem, proč definice spamu říká, že “se jedná o zprávy, které příjemce považuje za obtěžující”.
Pokud jste odhlašovací odkazy ve vašich e-mailech doposud považovali za nutné zlo, měli byste se zamyslet naopak nad tím, jak příjemcům umožnit odhlášení co nejjednodušší - ať už trvalé, nebo pouze dočasné. Mailkit takto pro své zákazníky identifikuje ze zpráv o dočasné nedostupnosti příjemců, že jsou na dovolených a dočasně pozastavuje zasílání zpráv. Snižuje se tím počet příjemců, kteří po návratu z dovolených při pohledu na mailbox plný nabídek volí hromadné nahlášení zpráv jako spam jako nejrychlejší řešení.
Nezapomínejte, že e-mailový marketing je kanál o dvou stranách a vždy by na prvním místě měly být zájmy příjemce.
Jakub Olexa, ředitel společnosti Mailkit