O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Světový trh automobilů: Spalovací motory mají budoucnost

Sedm z deseti výrobců automobilů, jejichž podíl na globálním trhu v následujících pěti letech poroste nejrychleji, z Číny, Ruska či Indie. Největší nárůst podílu do roku 2019 by měla zaznamenat korejská společnost Kia/Hyundai, následována německou Volkswagen Group. Výrazně posílit by ale měla též ruská společnost AvtoVAZ, která je z hlediska očekávaného nárůstu podílu na třetím místě, nebo třeba indická Tata či Mahindra. Vyplývá to z aktuální studie celosvětové sítě poradenských společností KPMG Global Automotive Executive Survey 2014.

Podstatně menší šance na růst má podle studie současný lídr trhu, společnost Toyota, které experti předpovídají pokles podílu na trhu. Je to zřejmě tím, že japonský gigant má již velký podíl v asijských zemích, jako jsou Indonésie a Thajsko, což mu nechává jen velmi malý prostor pro další růst.

Spalovací motory stále v centru zájmu

Vedle posilování rozvíjejících se trhů patří mezi hlavní trendy automobilového průmyslu důraz na inovace zejména ve vztahu k životnímu prostředí. Prioritou je podle studie snižování objemu motorů s vnitřním spalováním a dále rozšiřování vozidel poháněných elektrickou energií.

Více než 3/4 (76 procent) z dvou set top manažerů působících v automobilovém odvětví ve 28 zemích, kteří se průzkumu KPMG zúčastnili, se domnívá, že se automobilový průmysl zaměří hlavně na snížení objemu spalovacích motorů a jejich optimalizaci. Menší část (59 procent) jich vidí jako prioritu plug-in hybridy nebo elektromobily využívající bateriové technologie.

Trend upřednostňování optimalizace spalovacích motorů před investicemi do rozvoje elektromobilů je patrný především v zemích TRIAD (západní Evropa, Japonsko a Severní Amerika), kde je pravděpodobnost, že budou výrobci automobilů investovat do snižování objemu spalovacích motorů, dvakrát větší než v zemích BRIC (Brazílie, Rusko, Indie, Čína a Jižní Afrika).

„Právě tlak na optimalizaci spalovacích motorů by mohl zpomalit pokrok u elektromobilů. I proto se polovina respondentů domnívá, že potrvá ještě šest až deset let, než se elektromobily stanou nejčistší a nejefektivnější variantou pohonu automobilů, a čtvrtina očekává ještě delší dobu,“ uvádí Jan Linhart, Partner odpovědný za služby pro automobilový průmysl, KPMG Česká republika.

Před elektromobily stojí zásadní výzvy

Celkem 77 procent respondentů se domnívá, že elektromobily se stanou součástí běžné nabídky vozidel jedině tehdy, sníží-li se jejich cena a rozšíří síť autosalónů, opraven a servisů. 71 procent dále uvedlo, že pro jejich další expanzi jsou klíčové dotace státu. Mezi elektromobily by měl být největší zájem o plug-in hybridy (auta dobíjená ze zásuvky) – tuto technologii považuje za klíčovou 69 procent respondentů.

Značná očekávání jsou vkládána také do tzv. self-driving cars neboli autonomních aut, o nichž se mluví také jako o autech bez řidiče nebo samořiditelných autech. Jejich budoucnost stojí především na faktoru bezpečnosti, kterému přikládá největší význam 94 procent respondentů.

S nárůstem počtu obyvatel ve světě se podle studie mění způsob používání a vlastnictví vozidel a čím dál oblíbenější jsou taková řešení mobility, jakým je například sdílení aut. Téměř polovina respondentů v průzkumu uvedla, že řešení mobility mohou začít přinášet zisk v horizontu příštích pěti let. Nejoptimističtěji vnímají potenciál řešení mobility respondenti ze zemí TRIAD. Téměř polovina z nich předpokládá, že nejpozději v roce 2029 tyto služby bude používat až čtvrtina obyvatel, což je obrovský nárůst oproti loňským výsledkům tohoto průzkumu.

Prodej aut přes internet

Názory respondentů na to, jakým způsobem se v budoucnu budou auta prodávat, se různí. Více než polovina (53 procent) se domnívá, že tradiční způsoby prodeje aut nebudou na budoucích trzích fungovat, a to kvůli očekávanému rozmachu online prodeje a prodejců autorizovaných pro prodej více značek. Podle 71 procent respondentů se bude zvyšovat význam maloobchodního prodeje aut prostřednictvím internetu.

Auta z Číny a Indie zaplaví trh, ale ne Evropy a Ameriky

Výrazná většina respondentů vnímá rozvíjející se trhy jako hlavní motor růstu automobilového průmyslu. Vzhledem k tomu, že země BRIC ukrajují čím dál větší díl z celosvětového trhu, čelí ředitelé automobilek nelehké zatěžkávací zkoušce v tom, jak expandovat, s kým spolupracovat a jak reagovat na narůstající konkurenci. V letošním průzkumu respondenti více věří, že výrobci v zemích BRIC objem vývozu aut zvýší. Celých 44 procent je přesvědčeno, že Čína během dvou let překročí hranici dvou milionů aut. Na 38 procent se pak zvýšil počet těch, kteří se domnívají, že Indie během dvou let vyveze jeden milion aut.

Největší potenciál růstu automobilek ze zemí BRIC je podle průzkumu v jihovýchodní Asii. Západní Evropa a Severní Amerika však podle studie i nadále zůstanou pro výrobce ze zemí BRIC do značné míry nedosažitelné. Vice respondentů než v minulém ročníku průzkumu se pak domnívá, že výrobci automobilů ze zemí BRIC mají dobré příležitosti růstu v Africe a na Blízkém východě.

„Tyto předpoklady se ale nemusí splnit tak rychle, jak někteří respondenti očekávají. V části zemí BRIC, kde kvalita domácí produkce aut neodpovídá standardům západních zemí, se optimistické scénáře možná nerealizují. Aby mohly vyvážet na rozvinutější trhy, musely by výrazně zlepšit vnímání značky a distribuční sítě,“ doplňuje Linhart.

Dodejme, že průzkum celosvětové sítě poradenských společností KPMG Global Automotive Executive Survey 2014 se letos konal již popatnácté. Zjišťoval názory 200 vedoucích pracovníků v automobilovém průmyslu, a to z řad výrobců, dodavatelů, obchodníků, poskytovatelů finančních služeb a pronajímatelů z 28 zemí. 41 procent respondentů pocházelo z Evropy, Středního východu a Afriky, 35 procent z regionu Asie a Pacifiku a 25 procent z Ameriky. Všichni účastníci zastupují společnosti s ročními příjmy nad 100 milionů dolarů a 39 procent z nich pracuje pro organizace s ročními příjmy nad 10 miliard dolarů. Dotazování probíhalo v červenci a v srpnu 2013.


(9. 1. 2014 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Myslím si, že Evropská unie by si s tímto tvrzením dovolila nesouhlasit. Osobně si ale nemyslím, že ten přechod na elektromobily bude tak rychlý, jak si ho představuje EU. Sám jsem nedávno kupoval nov...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(535)