První srovnávací přehled výsledků v oblasti mobility v EU ukázal, že veřejné systémy podpory studijních příležitostí v zahraničí pro vysokoškolské studenty nejlépe fungují v Německu, Belgii, Španělsku, Francii a v Itálii. Srovnávací přehled je podle představitelů EU jedním z opatření, jež mají pomoci mladým lidem získat dovednosti a zkušenosti, které potřebují ke zvýšení své šance na zaměstnání. Evropská komise tímto přehledem reaguje na výzvu členských států k odstranění překážek studia a odborné přípravy v zahraničí.
„Studium a odborná příprava v cizině je výborným způsobem, jak získat cenné dovednosti a zkušenosti, a právě proto EU významně zvýšila financování mobility v rámci nového programu Erasmus+,“ uvedla evropská komisařka pro vzdělávání, kulturu, mnohojazyčnost a mládež Androulla Vassiliou. „Díky srovnávacímu přehledu poprvé vidíme, do jaké míry země vytvářejí dobré prostředí pro rozvoj mobility studentů – a ve kterých oblastech by se mohly víc snažit,“ dodala.
Srovnávací přehled se zaměřuje na pět hlavních faktorů, které ovlivňují mobilitu mladých lidí a jejich schopnost studovat nebo se odborně vzdělávat v zahraničí. Přehled ukazuje, že tyto faktory se v jednotlivých členských státech významně odlišují – a že neexistuje jediná země, která by dosáhla vysokého hodnocení u všech opatření ohledně jejího „prostředí pro mobilitu“.
Při rozhodování o studiu v zahraničí hraje často významnou úlohu znalost cizích jazyků. Největší důraz na výuku jazyků ve školách klade Kypr, Lucembursko a německojazyčná část Belgie. Irsko a Skotsko (v rámci Spojeného království) nemají na školách povinnou výuku cizího jazyka.
Jak je to s přenositelností podpory studentů, která jim umožňuje získat veřejné granty a půjčky v jiné zemi za stejných podmínek, jako když studují doma? Studentské granty a půjčky jsou přenositelné v nizozemskojazyčných a německojazyčných částech Belgie, na Kypru, v Lucembursku, ve Slovinsku, Finsku a Švédsku. Oproti tomu nejméně vstřícné systémy finanční podpory studentů existují prý ve frankofonní části Belgie, v Bulharsku, České republice, Řecku, Chorvatsku, Litvě, Rumunsku a na Slovensku.
Pokud jde o uznávaní studia v zahraničí (používání evropského systému přenosu a akumulace kreditů a dodatku k diplomu), Německo, Belgie a Španělsko vyvíjejí značné snahy v oblasti monitorování využití evropských nástrojů, které studentům pomáhají získat uznání jejich studia v zahraničí prostřednictvím evropského systému přenosu a akumulace kreditů (ECTS) a dodatku k diplomu, avšak většina zemí této prý otázce věnuje poměrně malou pozornost.
Srovnávací přehled výsledků v oblasti mobility pokrývá všech 28 členských států EU a také Island, Norsko, Lichtenštejnsko a Turecko. Jde o první přehled faktorů uvedených v doporučení Rady z roku 2011 o mobilitě ve vzdělávání a představuje základ pro budoucí společné monitorování na úrovni EU s tím, že příští aktualizace je plánována na rok 2015.
Srovnávací přehled výsledků v oblasti mobility vypracovala síť Eurydice v úzké spolupráci s Evropskou komisí a poradní skupinou odborníků ze členských států. Eurydice je síť národních oddělení, jejíž činnost koordinuje Výkonná agentura pro vzdělávání, kulturu a audiovizuální oblast (EACEA), která poskytuje informace o evropských vzdělávacích systémech a politikách a jejich analýzy.