Kdo ve vaší organizaci sleduje aktuální trendy v informačních technologiích a určuje, které z nich se vás dotýkají a jak? Kdo připravuje strategii jejich využití, aby vám přinesly konkurenční výhodu? Podle analytiků by to měl být šéf vašeho IT. Ne všude jsou ale připraveni.
Analytici společnosti Gartner prováděli průzkum mezi třemi tisícovkami šéfů informatiky (označovanými zkratkou CIO) z 98 zemí světa a ze všech hlavních odvětví ekonomiky a mimo jiné zjistili, že se od nich očekává role vedoucí osobnosti při takzvané digitální transformaci firem. Právě oni totiž mají - nebo by měli mít - přehled o aktuálních trendech v IT a měli by být schopni určovat, které z nich lze v dané organizaci využít k jejímu prospěchu.
Peter Sondergaard ze společnosti Gartner připomíná, že firmy, které díky novým technologiím narušují zaběhnuté pořádky, využívají dva přístupy: Hledají nové příležitosti a útočí na slabiny stávajících hráčů. Výsledkem je, že lépe uspokojují potřeby zákazníků. A to díky tomu, že na jedné straně využívají nevyužité kapacity dodavatelského řetězce a na straně druhé využívají nové distribuční kanály. To vše přitom mohou zvládnout díky novým technologiím velmi efektivně.
Stávající hráči samozřejmě zpravidla nečekají s rukama v klíně - a podle Sondergaarda je pro ně zásadní, aby napříč svou organizací zavedli odpovídající digitální KPI - tedy klíčové indikátory výkonu v oblasti digitalizace. Díky jejich měření a vyhodnocování by pak měli být schopni volit vhodné kroky, aby udrželi svou pozici, případně zvýšili svou úspěšnost na trhu.
Průzkum společnosti Gartner ukazuje, že dvě třetiny šéfů firem si uvědomují, že jen díky digitalizaci a novým technologiím mohou získat konkurenční výhodu, případně alespoň udržet krok s trhem. Na výsluní se tak dostávají již zmiňovaní šéfové informatiky, kteří jsou stále častěji zodpovědní nejen za poskytování IT služeb, ale také za vize a realizaci digitální transformace firmy. Je však zřejmé, že volba správného šéfa informatiky vhodného pro tyto nové úkoly je pro firmy naprosto zásadním krokem.
Petr Mandík, editor OnBusiness.cz