O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Stále větší magie: Správa informačních technologií

Ty tam jsou časy, kdy pojem „správa IT“ zahrnoval především instalaci a údržbu serverů a koncových zařízení. S vývojem IT a s růstem role těchto technologií se rozšiřuje i záběr jejich správy. K novým výzvám patří správa takzvané hybridní infrastruktury, pomoci by naopak měla umělá inteligence.

Hrozba jménem GDPR


Už 25. května 2018, budou muset firmy v rámci celé Evropské unie splňovat podmínky Obecného nařízení o ochraně údajů, jež je známo pod zkratkou GDPR (General Data Protection Regulation). Zdá se, že je ještě dost času, firmy by ale měly již nyní zhodnotit připravenost svých systémů na GDPR a naplánovat kroky, jimiž dosáhnou splnění podmínek této regulace.

Nedávný průzkum společnosti Kaspersky Lab ukázal, že zatímco právní a bezpečnostní týmy spolu s nejvyšším managementem již většinou mají dobrý přehled o tom, co GDPR obnáší, pracovníci ostatních oddělení, kteří každodenně pracují s daty - a jichž se bude nové nařízení týkat především - zdaleka ucelený obrázek o nových povinnostech nemají. Firmám přitom za nesplnění podmínek GDPR hrozí vysoké pokuty.

Jak by se firmy měly připravit? Analytici společnosti Gartner doporučují následující postup: Každá organizace by měla určit, nakolik se jí GDPR dotýká a jak, ustanovit šéfa pro ochranu dat (DPO, Data Protection Officer), a to především pokud jde o veřejnoprávní subjekt nebo subjekt zpracovávající velké objemy dat, a stanovit odpovědnosti u každé operace zpracování dat. Rovněž je třeba připravit se, že subjekty, o nichž jsou data uchovávána a zpracována, budou uplatňovat svá nová práva, například právo být zapomenut. Firmy působící z lokalit mimo EU by měly identifikovat data tekoucí do a z EU.

Umělá inteligence jako správce IT

Správa IT se na jednu stranu komplikuje, na druhou stranu ale přicházejí stále lepší nástroje. Umělá inteligence (AI, artificial intelligence) bude podle analytiků Gartneru nakonec vykonávat mnohé rutinní funkce v IT odděleních a lidé pak zřejmě budou plnit převážně úkoly, které vyžadují invenci a kde se nabízejí různé přístupy k řešení.

Některé pozice v IT zcela zmizí, někde umělá inteligence pomůže vyřešit problém s chybějícími lidmi disponujícími příslušnými dovednostmi. Analytici vyzdvihují, že do budoucna umělá inteligence zaměstnancům umožní soustředit se na tvůrčí práci, která odlišuje úspěšné podniky od těch méně úspěšných.

Šéfové informatiky by podle analytiků Gartneru měli co nejdříve vytvořit tým, který identifikuje pozice v IT týmu, které může nahradit umělá inteligence - a odhadne, kdy se tak stane. Pak je možné průběžně pracovat i s osobním oddělením tak, aby v okamžiku změn neměly negativní dopad na zaměstnance.

Hybridní infrastruktura

Analytici společnosti Gartner rovněž upozorňují na masivní nárůst nabídky cloudových služeb a s ním související rychlý posun k takzvané hybridní infrastruktuře. Do roku 2020 podle nich 90 % organizací bude nuceno přijmout nějaký systém pro správu takové infrastruktury.

Hybridní infrastruktura na jednu stranu umožňuje optimalizovat náklady a zvyšovat efektivitu, na druhou stranu ale zvyšuje komplexnost IT prostředí a nároky na nástroje, díky nimž lze zajistit správné fungování všech služeb. Správa hybridní infrastruktury klade na IT oddělení zcela nové nároky a my se jí věnujeme v samostatném článku tohoto speciálu.

Když IT spravuje někdo jiný

S tím, jak se stále častěji prosazují nové modely poskytování IT, je komplexní správa celého prostředí stále nákladnější a náročnější. Řešením pro mnohé organizace tak může být správa IT jako služba, zkráceně ITMaaS. Poskytovatelé tohoto druhu služeb slibují rychlejší spuštění celého řešení, nižší náklady a možnost dosáhnout vyšší spolehlivosti poskytovaných IT služeb díky pokročilým nástrojům, které jejich řešení ITMaaS poskytuje.

ITMaaS typicky zahrnuje sadu řešení založených na konceptu SaaS, která zahrnují odpovídající infrastrukturu i služby pro monitorování a správu IT. Poskytovatelé přitom zpravidla využívají vlastní cloudové infrastruktury distribuované do různých lokalit po celém světě, čímž usnadňují využívání této služby i organizacím s distribuovanou IT infrastrukturou.

ITMaaS lze přitom využívat i jen pro vybrané oblasti správy IT, například pro služby jako BaaS (Backup as a Service), zajišťující zálohování dat do cloudu poskytovatele, nebo DRaaS (Disaster Recovery as a Service). Lze očekávat, že s komplikujícím se IT prostředím bude outsourcing alespoň některých prvků správy IT stále populárnější.


(5. 6. 2017 | redakce2)


Tento článek je součástí speciálu:

Počítače pod kontrolou: Moderní trendy ve správě IT

I pokud se o počítačové technologie právě hluboce nezajímáte, určitě jste si všimli, jak moc se v posledních letech proměňují....


Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(3266)