Tři procenta lidí na světě nakupují denně prostřednictvím svého mobilního telefonu, stejně tak 3 % použijí k nákupu přes internet počítač. Alespoň jednou týdně už je to 11 % zákazníků v případě mobilu a 16 % pomocí počítače. Pro běžné nákupy však stále většina lidí zajde fyzicky do obchodu (79 %). Ukázala to studie Total retail 2017 poradenské společnosti PwC vycházející z průzkumu mezi 24,5 tisíci spotřebitelů z celého světa.
Téměř tři čtvrtiny dotázaných (73 %) nakoupí někdy na webu. Až s velkým odstupem následují mobilní aplikace (25 %). Zákazníci jsou unaveni ze stahování stále nových aplikací, které využijí jen několikrát.
„Nejčastějším omezením, kvůli kterému lidé nechtějí nakupovat mobilem, je velikost displeje jejich přístroje. Uvádí to 40 % dotázaný. Pro další čtvrtinu jsou mobilní internetové stránky obecně náročné na užívání. Celkově se aktivita Čechů výrazně neliší od světového průměru a rovněž jejich nákupy mobilem převyšují nákupy pomocí tabletu,“ říká Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod PwC ČR.
Navzdory menšímu uživatelskému komfortu však popularita mobilního nakupování roste. Navíc letos předběhlo nakupování prostřednictvím mobilního telefonu i nákupy po tabletu, na kterých denně nakupují 2 % zákazníku a týdně 9 %.
„Navzdory nižšímu uživatelskému komfortu nakupování je podíl lidí, kteří nakupují denně na mobilu stejný jako těch, kteří nakupují pomocí počítače. Pro prodejce to znamená zaměřit se na jejich zákaznickou zkušenost a pracovat na zvyšování její úrovně,“ upozorňuje Pavel Kulhavý.
Navzdory rychle rostoucí digitalizaci maloobchodu se příliš nemění podíl zákazníků, kteří alespoň jednou týdně zajdou do kamenné prodejny.
Nejčastěji v kamenných prodejnách nakupují potraviny, nábytek či domácí spotřebiče. Přestože elektronika a počítače bývají často uváděny jako příklad zboží, které zákazníci nejčastěji kupují na internetu, stále nepatrně převažuje podíl spotřebitelů, kteří si pro ně zajdou do kamenné prodejny. A pouze u knih, hudby, filmů, her a hraček převažuje preference on-line prodeje nad kamennou prodejnou.
„Obchodníci by však měli zvážit, jestli by jejich kamenné prodejny nebyly ještě úspěšnější, pokud by zvolili model showroomu. On-line obchod by pak pro ně nepředstavoval ohrožení, a navíc stále vyhoví zákazníkovu zájmu o zboží, které si chce osahat a vyzkoušet předtím, než se pro jeho koupi rozhodne,“ dodává Kulhavý.