O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
To nejlepší z IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2025
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Spotřebnímu průmyslu se daří posilovat zisky

Tržby 250 největších společností v odvětví zaměřených na spotřební průmysl vzrostly ve finančním roce 2012 (který zahrnuje finanční období do června 2013) o 5,1 % na 3,1 bilionu amerických dolarů, a to i navzdory pomalému ekonomickému oživení ve světě. To se odrazilo na tržbách společností střední velikosti, které dosáhly hodnoty 12,5 miliardy amerických dolarů. Plyne to ze zprávy společnosti Deloitte.

"Na vyspělých trzích i trzích závislých na vývozu byla celková míra růstu ve spotřebním průmyslu v roce 2012 mnohem více utlumena než v letech 2011 a 2010. Na druhé straně je pozitivní, že došlo k posílení ziskovosti, a to i navzdory narůstajícím cenám surovin. Z 224 společností, které zveřejnily své celkové čisté zisky, pouze 19 z nich vykázalo v roce 2012 provozní ztrátu," uvedl Martin Tesař, vedoucí partner oddělení auditu ve společnosti Deloitte ČR.

Vysoká aktivita v oblasti fúzí a akvizic ve spotřebním odvětví

Dle studie Deloitte vyhledávali investoři nové akviziční příležitosti, které by posílily jejich strategické postavení, a to i přesto, že globální ekonomika zažívá pouze nepatrné oživení. V roce 2012 bylo uzavřeno 1 298 transakcí týkající se společností ve spotřebním průmyslu, což oproti 1 274 transakcím v roce 2011 a 1 117 transakcím v roce 2010 představuje jistý nárůst.

V únoru 2014 bylo oznámeno 1 182 transakcí uzavřených v roce 2013. Aktivita na poli fúzí a akvizic byla stimulována zvýšenou dostupností úvěrů, nízkými úrokovými sazbami, oživením na kapitálových trzích a v některých případech významnými peněžními rezervami společností. Došlo také k obnovení zájmu finančních investorů o spotřební produkty.

V jedné z největších akvizic v potravinářském sektoru byla společnost H.J. Heinz v červnu 2013 převzata investičními společnostmi Berkshire Hathaway a 3G Capital v transakci za 28 miliard amerických dolarů.

"Počet transakcí ve spotřebním průmyslu se v posledních čtyřech letech drží na vysoké úrovni, a to i přes dosud slabší oživení globální ekonomiky. Také rok 2014 se rýsuje jako významný pro akvizice a prodeje firem v tomto sektoru v důsledku změněné strategie či racionalizace korporátních portfolií některých firem," uvedl Dalibor Hlaváč, ředitel v oddělení finančního poradenství ve společnosti Deloitte ČR. "Z místních firem nedávno oznámily menší akvizice společnosti Kofola a Walmark a nyní probíhají jednání o prodeji likérky Jan Becher ve vlastnictví francouzské Pernod Ricard," dodal Hlaváč.

Dobře si vede Afrika a Střední východ

Ve studii byly rovněž měřeny složené roční míry růstu v jednotlivých regionech za finanční rok 2012. Nejlépe si z hlediska tržeb vedly společnosti v Africe a na Středním východě (16,9% růst), za nimi se pak umístily společnosti Latinské Ameriky (16,8% růst) a asijsko-pacifického regionu (5,6% růst).

Společnosti v tomto regionu, zejména v Japonsku, byly kriticky zasaženy událostmi z března 2011, tedy velkým zemětřesením ve východním Japonsku, proto se v roce 2012 očekávalo oživení. V severoamerickém regionu tržby společnostem klesly o 4 % , přesto se však severoamerické společnosti těšily zajímavé ziskovosti. Průměrná čistá zisková marže v roce 2012 dosahující 12,3 % převýšila již silný 10,4% růst z roku 2011.


(23. 4. 2014 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(1019)