Vánoční sezona pro obchodníky se blíží vyvrcholení a české e-shopy již nyní hlásí rekordní obraty. Právě končící týden zřejmě překoná i listopadové období po intervenci ČNB, která strhla lavinu zájmu o nákup především elektroniky před očekávaným zdražením. Češi na síti za tento týden utratí více než 2,25 mld. Kč. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci APEK.
E-shopy nyní zažívají hlavní sezónu.Celkem se na nákup dárků po síti chystá více než 75% uživatelů internetu. APEK ovšem zveřejil i další odhady letošních „online“ Vánoc. V minulosti asociace prezentovala svůj odhad růstu české e-komerce za rok 2013 ve výši přibližně 15 % při celkových obratech za prodané zboží ve výši 50 mld. Kč. Významné části tohoto obratu pak internetové obchody dosáhnou právě v předvánočním období.
„Zvýšený nárůst útrat sledujeme přibližně od poloviny září. Až do Štědrého dne letos podle našich odhadů nakoupí spotřebitelé online za přibližně 18,5 mld. Kč“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Tato čísla potvrzuje aktuální výzkum připravený ve spolupráci s agenturou Mediaresearch. Podle jeho výsledků alespoň část vánočních dárků nakoupí na internetu více než 75% jeho uživatelů.
Letošní vánoční sezonu zajímavým způsobem ovlivnily dva důležité momenty – den dopravy zdarma (12. – 13. 11.) a současně intervence ČNB. „Díky zásahu centrální banky se obraty oproti minulosti výrazně zvýšily již v listopadu. Nakupující se obávali růstu cen zboží v souvislosti se slabší korunou,“ dodává dále Vetyška a pokračuje: „Přesto aktuální týden tyto výkyvy již překoná. Rekordní útraty pak očekáváme v týdnu od 9. Prosince, kdy podle našich odhadů Češi nakoupí po síti za téměř 3 miliardy korun.“
I když zpravidla zákazníci z nákupů v e-shopech již nemají strach, ne všechny elektronické obchody jsou stejně důvěryhodné. Nově byla spuštěna služba ověření e-shopů, kterou provozuje dTest. Na jednom místě nabízí informace, díky nimž by to podvodníci měli mít výrazně těžší. Obchod se každý zákazník může otestovat z různých hledisek.
„Zjistit potřebné údaje není obtížné, ale spotřebitelé jsou často netrpěliví. Zvlášť teď před Vánoci se snadno nechají zlákat výhodně vypadajícími nabídkami. Místo aby investovali námahu do hledání informací, spoléhají na štěstí,“ varuje Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny dTestu. „Vytvořili jsme proto službu ověření e-shopů na www.dtest.cz/eshopy, kde lze všechny tyto informace najít v přehledné formě na jednom místě.“
Základní informace dTest získává od Ministerstva financí a od sdružení CZ.NIC. Obchodní podmínky jsou hodnoceny podle toho, zda e-shop má certifikát dTestu nebo Asociace pro elektronickou komerci. Spokojenost zákazníků s e-shopem ilustruje jednak hodnocení ostatních zákazníků na portálu Zboží.cz a Heureka, jednak hodnocení vstřícnosti e-shopu v rámci služby VašeStížnosti.cz, která slouží k mimosoudnímu řešení spotřebitelských sporů. Přístup obchodníka k zákazníkovi zde ilustruje hodnocení ze strany spotřebitelů a také fakt, zda a jak e-shop na podané stížnosti reaguje.