O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Slevy v českých obchodech: Pokuty za 16 milionů Kč

Prodej ani nákup zboží za akční ceny se nemusí vždy vyplatit. V české obchodní síti se i v roce 2016 spotřebitel setkával s tím, že deklarovaná cena zboží ve slevě byla při platbě u pokladny zcela jiná. Ošizen je zákazník a v případě dopadení je pokutován i prodejce. Pozor tedy na "vadné" slevy.

V roce 2016 Česká obchodní inspekce uskutečnila 5 355 kontrol zaměřených na dodržování nabídky a prodeje zboží za akční slevy a zboží ze sezónních slev. Porušení obecně závazných právních předpisů zjistila v 2 290 případech, což je 42,8 %. V této oblasti se situace oproti roku 2015 nezlepšila (43% zjištění).

I nadále se inspektoři nejčastěji setkávali s tím, že prodávající neinformovali spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb v souladu s cenovými předpisy, zejména ho pak neseznámili s konečnou cenou, tj. cenou po slevě. Česká obchodní inspekce v roce 2016 pravomocně uložila 1 801 pokut v celkové výši téměř 16,5 milionů, což je o 392 pokut a téměř o 3,2 milionů více než v roce 2015.

„Nákup zboží ve slevě je pro českého spotřebitele stále atraktivní. Česká obchodní inspekce však doporučuje, především kupujícím v obchodních řetězcích, kde často probíhají celoroční výprodeje, pečlivě si kontrolovat, zda avízovaná cena na letáku nebo v regálu odpovídá ceně účtované,“ říká k problematice ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Česká obchodní inspekce provedla v období od 1. 1. 2016 do 31. 12. 2016 celkem 5 355 kontrol, které byly zaměřené na nabídku a prodej zboží za akční slevy a zboží ze sezónních slev. Cílem bylo ověření dodržování zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a dalších obecně závazných právních předpisů. Porušení obecně závazných právních předpisů shledali inspektoři ČOI v 2 290 případech (tj. 42,76 %).

Zjištěné nedostatky u slev

Nejčastěji se jednalo o porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:

  • v 893 případech bylo zjištěno porušení ustanovení § 12, které se týká povinnosti prodávajících informovat spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb v souladu s cenovými předpisy, zejména seznámit spotřebitele s konečnou cenou, tj. cenou po slevě
  • v 610 případech se jednalo o porušení ustanovení § 3, kdy nebyly dodrženy zásady poctivosti prodeje a nabídky zboží a služeb
  • v 596 případech byly zjištěny nedostatky ustanovení §§ 9, 10, 11 vztahující se k informačním povinnostem prodávajících při nabídce a prodeji výrobků a služeb
  • v 296 případech bylo zjištěno porušení ustanovení § 16 o nevydání dokladu o zakoupení výrobků nebo služeb, ačkoli o něj spotřebitel požádal, nebo vydání dokladu bez zákonem stanovených náležitostí
  • ve 161 případech bylo kvalifikováno porušení ustanovení §§ 4, 5, 5a tzn. používání nekalých obchodních praktik, například se jednalo o klamavé chování a klamavé opomenutí, kdy ve většině případů šlo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů
  • Ve 223 případech došlo k porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1007/2011 o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků.
  • Ve 190 případech bylo zjištěno porušení zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky.
  • Ve 149 případech bylo zjištěno porušení jiných právních předpisů.

Česká obchodní inspekce uložila v roce 2016 za porušení obecně závazných právních předpisů 1 801 pokut v celkové výši 16 458 200 Kč. Dále byl vydán zákaz prodeje na celkový počet 16 116 kusů výrobků a 5 176 párů obuvi v hodnotě 3 064 901,60 Kč.

V roce 2016 byla podle ČOI nejvyšší pokuta uložena obchodnímu řetězci Penny Market, který za 41 pokut obdržel sankci ve výši 5 194 000 Kč. Tato společnost opakovaně porušovala zákon o ochraně spotřebitele, který mimo jiné prodejci ukládá účtovat za stejnou cenu, s jakou byl spotřebitel seznámen v okamžiku nabídky. Zákazník tak mohl v tomto supermarketu v avízovaných slevových akcích koupit například prací prášek, kdy rozdíl mezi účtovanou cenou a deklarovanou slevou byl až 67 Kč nebo 1 kus dárkového setu nápojů, kdy deklarovaná cena byla 199 Kč a účtovaná cena byla 249 Kč anebo uzené maso, kdy regálová cenovka ve slevě byla 89,90 Kč a zákazníkovi byla u pokladny účtována cena původní 133,80, což je o 44 Kč více.

Dalším opatřením bylo vydání zákazu používání na 112 ks měřidel, která neodpovídala obecně závazným právním předpisům, technickým normám, jiným technickým předpisům, popřípadě schválenému typu.


(18. 5. 2017 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Slevy
Ono kdyby lidé trochu přemýšleli při nakupování a nešli slepě za "slevami", tak by to obchodníci pak taky nedělali, ale bohužel každý chce vydělat a na lidské hlouposti to jde jednoduše. Já ...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(3196)