O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Slevy se nemusejí vyplatit. Ani kupujícím, ani prodávajícím!

Prodej ve slevách je v ČR stále problematický. Jen za 3. čtvrtletí mají inspektoři ČOI na kontě přes 850 kontrol všech možných prodejních míst, kde byl nabízen prodej zboží nebo služby se slevou či za akční ceny, a 45 % z nich nerespektovalo ustanovení obecně závazných právních předpisů. V čem je problém? Na co si dávat pozor?

Nejčastějším porušením bylo dle ČOI opět neseznámení spotřebitele s cenou a s tím související nesprávné účtování, což představovalo téměř polovinu všech zjištěných nedostatků. Souhrnná výše 298 pokut uložených pravomocně ve sledovaném období prodávajícím tak přesáhla 3 miliony korun.

„Za nedostatky, které naši inspektoři zjistili při kontrolách slevových akcí, ukládáme následně pokuty a budeme tak postupovat i nadále, ale předcházet poškozování svých práv mohou nejlépe spotřebitelé sami. A to tím, že budou vyžadovat řádné informace o ceně vybraného zboží nebo služby a také si zkontrolují, zda jim je tato cena správně účtována. Nejúčinnější proti těmto praktikám prodávajících je obrana okamžitě na místě,“ radí spotřebitelům Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce.

Zjištěná porušení předpisů

Nejčastěji zjišťovali inspektoři porušení povinností stanovených prodávajícím zákonem o ochraně spotřebitele (č. 634/1992 Sb.), a to v 523 případech:

 

  • povinnost informovat spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb v souladu s cenovými předpisy a přímo použitelným předpisem Evropských společenství, a to zřetelným označením výrobku cenou nebo informaci o ceně výrobků či služeb jinak vhodné zpřístupnit (§ 12) porušilo 183 kontrolovaných (30,6 % všech zjištěných porušení). Nejčastěji nebyli spotřebitelé seznámeni s konečnou cenou, neboť ceny byly uvedeny v původní výši, nikoliv po slevě
  • porušení zásad poctivosti prodeje výrobků a poskytování služeb (§ 3), a to zejména nesprávným účtováním, bylo dalším častým nedostatkem, a to v 90 případech (15,0 %)
  • informační povinnosti při nabídce a prodeji výrobků a služeb (§§ 9, 10 a 11) nedodrželo 89 prodávajících (14,8 %)
  • povinnost vydat na žádost spotřebitele doklad o zakoupení výrobku nebo o poskytnutí služby (§ 16) porušili prodávající ve 47 případech (7,8)
  • zakázané užití některé z nekalých obchodních praktik (§ 4, respektive § 5) prokázali inspektoři celkem v 32 případech (5,4 %).
  • Porušení jiných právních předpisů bylo zjištěno v 76 případech.

 

Uložená opatření a sankce

Zákaz dalšího prodeje výrobků, které nesplňovaly podmínky pro uvedení na trh, vydali inspektoři na 2510 kusů zboží. Hodnota zakázaného zboží činila 400 926 Kč. Zákaz používání do doby zjednání nápravy byl vydán také na 14 kusů měřidel bez platného úředního ověření.

Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů v dozorové působnosti České obchodní inspekce bylo v rámci této kontrolní akce pravomocně uloženo 298 pokut v souhrnné výši 3 171 500 Kč.


(18. 12. 2015 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Dokud jsem nevěděla, jak to slevy a výprodeje fungují, tak jsem se nechala zlákat na každou slevu. Teď už jsme ale moudřejší, tak na to neskočím. Jediné, čemu věřím, tak jsou slevové kódy z http://kup...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(2217)