O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Sdílené kanceláře: Jak je vybírat a na co si dát pozor

Práce ve sdílených prostorách nastartovala v posledních několika letech velkou oblibu, a to napříč firemním spektrem. U lidí pracujících na volné noze i u velkých korporací, které ji využívají jako zpestření tandemu kancelář, home office. Podle průzkumu CBRE 24 % zástupců českých firem očekává posun k vyššímu využívání coworkingových prostor a servisovaných kanceláří zejména za účelem networkingu. Jaká je ale další budoucnost tohoto trendu?

Sdílené kanceláře u nás využívají nezávislí profesionálové, malé i velké firmy, ale i korporace. Vyhovuje jim to, když třeba chtějí přilákat nováčky z řad mileniálů, pro které jsou běžné kanceláře moc obyčejné a raději, než budování vlastních originálních prostor volí pronájem části coworkingového centra, jež atmosférou mladým lidem sedí. Trendem je také využití tvůrčího prostředí coworkingových center pro vývojové nebo marketingové týmy.

„Dispozice a vybavení kancelářských prostor se v posledních letech výrazně mění s tím, jak se vyvíjí fungování a potřeby jednotlivých firem. Coworkingová centra často zahrnují místnosti vybavené nejmodernější audiovizuální a komunikační technikou na takové úrovni, která se mnoha firmám nevyplatí pořídit,“ říká Michal Černý ze společnosti Audiopro, která se specializuje na vybavení zasedacích a konferenčních místností.

Důvodů pro sdílené pracovní prostředí je mnoho. Patří mezi ně svoboda, inspirace a flexibilita, ale i často špičkové vybavení či punc nového řešení. A někdy je řešením i pro ty, kteří mají problém s prací z domova.

„Práce z domova má svá úskalí a klade na lidi poměrně vysoké nároky. Především vyžaduje sebekázeň a schopnost organizovat svůj rozvrh, prověří i komunikační schopnosti a počítačovou gramotnost,“ říká Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy GOPAS. „Prostředí coworkingu pak může být pro mnohé řešením. Nejen, že motivuje k pracovnímu výkonu, ale také přináší od ostatních přirozeným způsobem inspiraci či možnost rozvoje znalostí získaných na školeních time managementu, kancelářských programů či jiných IT dovedností. Stejně tak coworking přináší výhody IT asistence a sdílení zkušeností v práci s aplikacemi a novými technologiemi, které jsou na home office složitější.“

Hybridní řešení

„Aktuální sdílené kanceláře nemusí nutně znamenat, že sdílíte jeden prostor se všemi ostatními bez jakéhokoli klidu na svou práci. „Existuje hybridní varianta, která představuje, že ve sdíleném prostředí mají lidé své vlastní soukromí. Sdílejí recepci, lounge, meeting roomy, konferenční prostory, ale každý může mít i soukromí vlastní kanceláře,“ říká Ondřej Mareček z SSI Group, která se specializuje na služby integrovaného facility managementu.

Výzkumy coworkingových center pak ukazují, že člověku k práci pomáhá přítomnost dalších pracujících pozitivních lidí, ale je faktem, že člověk k plnohodnotné práci často potřebuje klid a kus soukromí. Oborový přesah pak podporuje kreativitu, navazuje nové spolupráce a multioborovou pomoc, ale klidu dobře známého vlastního prostředí se nic nevyrovná.

Kreativní melting pot?

Existují ale i kritické hlasy, které říkají, že v coworkingových kancelářích spolu lidé ve finále stejně nekomunikují a nestýkají se více než v tradičních kancelářských budovách. Někdy spíše i méně. Pro výměnu myšlenek, kreativní inspiraci, a tudíž podporu inovací jsou často lepší bary a kavárny či jiná veřejná místa než kanceláře, třebas sdílené. A něco pravdy bude i na tvrzení, že nad kreativní inspirování spolupracovníků mezi sebou v kanceláři se nic nevyrovná a home office a sdílené kanceláře jen mrhají tímto potenciálem.

Neexistuje jediná správná odpověď, protože manažeři potřebují přizpůsobit své pracovní prostředí obchodním potřebám své organizace. Faktem je, že tradičně si firmy pronajímaly kanceláře podle požadavku čtverečních metrů, a pak si podle své potřeby prostor uzpůsobily. Aktuálně však část firem pronajímá prostory podle počtu míst s flexibilními podmínkami a zajištěním kompletního servisu. Budoucnost ukáže, zda pozitiva převáží rizika.


(24. 4. 2023 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(6887)