V letech 2021 až 2025 dojde k významnému posílení poptávky po softwaru, který využívá umělou inteligenci (AI - Artificial Intelligence) nebo pracuje se strojovým učením (ML - Machine Learning). Podle predikce analytiků společnosti IDC poroste globální odbyt systémů s podporou AI/ML ve sledovaném období každoročně v průměru o 28 procent. Jeho podíl na celkovém prodeji podnikového softwaru se zvýší v západní Evropě na 16 procent a ve Spojených státech na 23 procent. A rychle poroste i jeho nabídka.
Segment AI/ML rozdělují analytici společnosti IDC do několika funkčních trhů. Každý z nich má svá specifika, která obvykle souvisejí s účelem aplikací a jejich praktickým nasazením. Kromě toho IDC posuzuje i to, zda je AI/ML kritickou součástí pro fungování konkrétního produktu (AI Software), nebo zda se jedná jen o doplňující funkci (Software poskytující AI funkcionalitu).
AI softwarové služby: Jedná se o programy připravené pro přímé použití, jež vyžadují pouze nízké nebo žádné dodatečné kódování. Společnost IDC do tohoto segmentu řadí například rozeznávání a klasifikaci obsahu z fotek a videí, rozpoznávání a přepis řeči nebo automatickou analýzu a strukturování dokumentů.
AI nástroje pro budování, řízení a spravování vlastních algoritmů: V posledních letech narůstá zájem o programy, které umožňují tvorbu vlastních algoritmů. Jde mimo jiné i o důsledek sílícího zájmu firem o sjednocení systémů různých dodavatelů a zajištění jejich maximální efektivity. Software s podporou AI/ML umožňuje trénovat a spravovat systémy jako propojenou platformu, což v důsledku zvyšuje jejich přidanou hodnotu a často také snižuje provozní náklady nebo pořizovací cenu.
Integrace AI nástrojů a funkcí do zaběhnutých systémů: Funkce AI/ML jsou nasazovány také v případě tradičního softwaru. Zjednodušují či rozšiřují možnosti daného typu aplikace a primárně cílí na potřeby koncových uživatelů. K zástupcům tohoto funkčního trhu se řadí například finanční aplikace (Workday), programy CAD/CAM (Autodesk, PTC) nebo programy zaměřené na prediktivně analytické funkce (SAS, Alteryx).
Firmy využívající software s podporou umělé inteligence a strojového učení dosahují lepších výsledků v oblastech zákaznické podpory, efektivity zaměstnanců nebo ve schopnosti urychlit vlastní produkci či poskytování služeb. Nástroje využívající funkce AI/ML obecně přispívají ke zvyšování efektivity a k rychlejší optimalizaci komplexních procesů.
„Umělá inteligence se v blízkém časovém horizontu stane mainstreamem. Lze u ní očekávat podobný vývoj jako u cloudových technologií. Z počátečního dobrovolného přechodu se stane imperativ, na který budou muset reagovat všichni výrobci softwaru,“ říká Ondřej Plachý, analytik společnost IDC pro oblast umělé inteligence, a dodává: „Velcí hráči, jako jsou firmy AWS, Google, IBM nebo Microsoft, proto již nyní masivně investují do vylepšování stávajících aplikací umělou inteligencí a strojovým učením a zároveň neváhají akvírovat startupové firmy, které v této oblasti přináší zásadní inovace.“