Jednou z výhod online podnikání online je relativně dostupná možnost rozšířit své pole působení i za hranice jedné země a získat tak nový trh a nové zákazníky. Samozřejmě, že každý podnikatel by měl mít na paměti několik základních principů a udělat si důkladnou analýzu předtím, než se k takovému kroku přistoupí.
Hned na začátku bychom se měli zabývat otázkou nabídky a poptávky; je to, co nabízím dostatečně atraktivní a konkurenceschopné? Obstojí moje nabídka na zahraničním trhu? A také; existuje dostatečná poptávka po produktech a službách, které prodávám? Je možné mou nabídku adaptovat kulturně odlišné poptávce? Podrobný výzkum je nezbytný. Musíme znát nákupní chování zákazníků a zvláštnosti jejich preferencí a být připraveni se jim přizpůsobit. Flexibilita je klíčovým slovem, které musíte mít na paměti, protože to, co funguje v České republice, může být v zahraničí irelevantní. Kombinace naivity, arogance a nedostatku pochopení pro zahraniční trhy dovedla i velké hráče jako eBay nebo Google k neúspěchům na velmi odlišných trzích. Nabízíme vám seznam kroků pro úspěšný růst vašeho podnikání v zahraničí.
V první řadě byste měli zvážit ekonomické trendy v dané zemi, kupní sílu její obyvatel, počet obyvatel a náklonnost k nakupování online, ale i platební preference zákazníků. Stejně tak je důležité znát svou konkurenci; kteří konkurenti jsou již v zemi přítomni a jaký je jejich podíl na trhu? I když se váš business model překrývá s tím konkurenčním, jde o to, dělat to lépe nebo najít to, co konkurence v porovnání s vámi nedokáže nebo nedělá. Je potřeba klást důraz na rozdíl vašeho produktu od již nabízených a podtrhnout to, co ho dělá výjimečným a zajímavým.
Dále se ujistěte, že vaše webové stránky budou v souladu s místními zvyky a jazykem. První dojem na potenciální zákazníky zanecháte jen jeden. Proto se na tomto místě nevyplatí šetřit. Chcete-li na novém trhu působit profesionálně, budete muset využít práci expertů, v ideálním případě, tím místních odborníků, kteří nejen excelentně ovládají cílový jazyk, ale i místní poměry a rozumí požadavkům nakupujících. Dejte si pozor na to, aby překlady vašeho názvu, sloganu a konceptů dávaly smysl i v cizím jazyce a byly akceptovatelné v dané kultuře.
Nepodceňte cenovou a daňovou strategii. Přestože svůj obchod provozujete z České republiky, je třeba dodržovat daňové předpisy i v dalších zemích, v kterých působíte. Je proto důležité seznámit se s místními předpisy, abyste se později vyhnuli nepříjemným překvapením při možném auditu. Také si nastudujte celní zákony, dovozní omezení a zákony týkající se firem a podnikání. Stejně si důkladnou analýzu vyžaduje i cenová politika, která musí odrážet lokální trh, ceny musí reflektovat místní průměr a očekávání zákazníků. Vždy zobrazujte ceny v místní měně, aby si zákazníci mohli být jisti, že nebudou vystaveni skrytým poplatkům.
Zvažte odlišnosti v chápání marketingových kampaní. Marketingovou kampaň není možné přenést jedna k jedné na nový trh. Naopak, snažte se vytvořit na míru šité kampaně, které budou odpovídat regionálním standardům a očekáváním.
Vytvořte si podrobný a opakovatelný strategický plán. Reprodukovatelný přístup k expandování oceníte v případě, že se rozhodnete rozšířit své aktivity do více jak jedné země. Robert Maier, spoluzakladatel Visual Meta, která dnes působí v 20 zemích po celém světě pod značkami Ladenzeile, ShopAlike, UmSoLugár a Shoppala radí: „Pokuste se expandovat, hned jako máte v rukou ověření koncepce pro danou zemi. Zároveň se ale neunáhlete, ale důsledně postupujte krok za krokem. Prorazit najednou v trochu zemích je velmi náročné, v deseti téměř nemožné. Je proto lepší jednat systematicky a rovnoměrně.“
(Partnerský příspěvek)